Salg, marketing og kommunikation

11 tips til hvordan du kan blive mindre stresset, mere afslappet og mere selvsikker inden en præsentation

Sådan bliver du afslappet inden en præsentation

Mange af os kender det. Vi skal til at præsentere noget for vores kollegaer, eller vi er blevet inviteret til at holde et foredrag til et arrangement. Vi er nervøse. Vi føler os usikre. Vores hjerte slår hurtigere, maven opfører sig mærkeligt, vi sveder, vi bliver stakåndede og svage i benene. Munden bliver tør, stemmen usikker, ansigtet rødt og musklerne anspændte. Måske får vi også ligefrem hovedpine eller svimmelhed. Hvis det er helt slemt, kan vi sågar besvime.

Heldigvis er der flere ting, vi kan gøre for, at det ikke kommer så vidt! Med relativt simple virkemidler kan vi opbygge vores selvsikkerhed og lære at slappe mere af under pres.

Selvsikkerhed handler om vaner og overbevisning

AJ Harbinger fra Art of Charm, der underviser folk i selvsikkerhed, hævder, at øget selvsikkerhed i høj grad er et spørgsmål om tillærte redskaber og overbevisninger. Og jo mere du praktiserer disse udadtil, des mere vil det smitte af på dit selvværd.

Men hvordan bliver vi så mere sikre på os selv?

Forskning peger på, at en god nattesøvn spiller en væsentlig rolle – både for vores energi og vores selvbillede. Motion, meditation, læsning og sågar at tage sig godt ud/føle sig tilpas fysisk er ligeledes små ting, der alle stimulerer vores selvtillid og selvværd. Endelig kan det være nyttigt at strukturere sin hverdag med en agenda, så vi kan opnå tilfredshed ved at fuldføre små mål i det daglige.

Men når vi skal tale eller give en præsentation foran andre, så er det bare ikke nødvendigvis nok at være selvsikker i hverdagen, og frygt for at tale offentligt topper sågar listen over de ting, vi mennesker er mest bange for. Især frygten for at lave fejl, modtage negativ kritik, blive dømt, blive flove eller blive afvist gør sig gældende.

Nerverne skal kontrolleres, ikke elimineres

Darlene Price, som er kommunikationscoach, forfatter og præsident for virksomheden Well Said Inc., der træner folk i at tale foran andre, hævder, at det at præsentere ”ikke handler om at slippe af med nerverne, det handler om at kontrollere dem” (kilde).

Man behøver altså ikke være i besiddelse af et skyhøjt selvværd for at kunne agere selvsikkert foran andre. Der er intet farligt ved at føle sig nervøs, det handler blot om at skjule det. Derfor er det nyttigt at lære, hvordan vi går afslappede til en præsentation, selvom vi er nervøse.

11 tips til at slappe af inden en præsentation:

  1. Forbered dig: Research emnet og føl dig sikker på indholdet.

  2. Kend omgivelserne: Undersøg hvad for en slags lokale og hvilke omgivelser, du skal præsentere inden for. Det er f.eks. uheldigt at blive overrasket over, at der ikke er mulighed for at tilslutte sin computer, eller at der er en væg mellem dig og halvdelen af publikum.

  3. Øv dig: Dette er den gyldne regel. Det er især effektivt, hvis du øver dig foran et publikum. Evt. optag dig selv og lyt til din præsentation flere gange.

  4. Visualiser din succes: Gå mentalt igennem din præsentation, se dig selv optræde med selvsikkerhed og overskud, og forestil dig, at publikum tager godt imod dine udsagn.

  5. Kend dit publikum: Find ud af, hvad folk forventer af din præsentation. Hvis det er muligt, er det en god idé at ankomme i god tid, så du kan snakke med et par deltagere omkring deres forventninger. På den måde har du både viden og et par familiære ansigter, du kan kigge på under præsentationen.

  6. Tal positivt til dig selv: Erstat negative tanker med bekræftelse. Sig til dig selv, at du er velforberedt og klar, at du har styr på din præsentation.

  7. Træn let og træk vejret dybt inden præsentationen: Sørg for at strække ud eller lave nogle simple fysiske øvelser med din krop inden præsentationen. En gåtur er også en god idé. Træk vejret dybt ind gennem næsen, imens du tæller til tre, og pust ud gennem munden, imens du ligeledes tæller til tre. Det fodrer din hjerne med ilt.

  8. Husk disse tre ting ang. dit publikum:
    1) De tror, du er ekspert, så lad dem ikke ændre holdning.
    2) De ønsker, at du gør det godt, så de er allerede på din side.
    3) De ved ikke, når du laver fejl, så påpeg det ikke.

  9. Lær din indledning udenad: Begyndelsen af en præsentation fører et adrenalinsus med sig. Lær derfor de første par sætninger udenad, så du kan levere dem automatisk og få fuldt udbytte af suset. Det tillader dig at virke selvsikker fra starten af.

  10. Smil: Ægte smil udløser en kemisk reaktion i hjernen, der dulmer dine nerver og øger din følelse af tilpashed. Desuden viser det, at du er glad for at være hos dit publikum og glad for at levere dit budskab.

  11. Vær bevidst om, at du ikke ser så nervøs ud, som du føler dig: Husk, at dit publikum ikke kan se det, der foregår indeni dig. De kan kun se det, du selv viser dem. Du kan derfor selv skabe et billede af troværdighed, empati og gennemslagskraft.

(Kilde)