Mange af os kender det fra os selv. Ofte bliver vi irriterede, når en sælger ringer uopfordret og tager tiden fra os. Også selvom vi ved, at sælgeren bare gør sit arbejde. Men i mange tilfælde burde dette arbejde måske gøres på en anden måde? Hvornår har du sidst købt noget baseret på et koldt kanvas-opkald?
LinkedIn har ændret forretningsspillereglerne på en lang række områder. Telefonen er stadigvæk svær at undvære, men den er ikke længere nødvendigvis den bedste metode til at introducere dig selv og dit produkt på.
Faktisk dropper flere og flere helt telefonen, når det kommer til at skabe nye leads, og kold kanvas bliver en stadigt mindre populær fremgangsmåde inden for salg.
The Entrepreneur fremhæver her fem grunde til, at du ikke længere skal anvende kold kanvas:
Læs mere her, om hvordan din virksomhed opbygger en effektiv leadkultur
LinkedIn er blevet verdens største værktøj for salgsinformation, og med denne digitale platform behøver du slet ikke at lave kolde opkald. For hvad er kolde opkald? De er ud af det blå, uden reference, uden information, uden relation, uden etableret tillid, uden etableret kredibilitet, uden dokumenteret kvalifikation. De er bare kolde.
Modsat har vi kontakt gennem LinkedIn, som bygger på referencer, relationer, anbefalinger, grupper, diskussioner, salgsinformation og dokumentation. Det er ”varme” opkald mellem relationer – nye og eksisterende.
Ifølge LinkedIn selv, som ikke lægger skjul på, at de kæmper aktivt mod koldt salg, har traditionel kold kanvas en effektivitetsrate på kun 3 % på grund af manglende forståelse og information om det potentielle lead. Til gengæld har 75 % af alle B2B indkøbere sociale medier som en integreret del af deres beslutningsproces.
linkedIn fremhæver en callcenter-undersøgelse i Florida, som viser, at en telefonsamtale, der starter med at præcisere, at afsender og modtager er del af de samme grupper på LinkedIn, har 70 % større chance for at ende som en reel aftale. Fælles kontakter, grupper og interesser er altså en guldmine til at skabe varme leads.
En af de mest effektive måder til helt at undgå opkaldet og istedet anvende LinkedIn til kontakt med potentielle leads, er LinkedIns besked-funktion for professionelle brugere. Den tillader folk at lære dig at kende på deres egne betingelser og i deres eget tempo. En velskreven besked kan effektivt linke dig til personer og potentielle forretningsmuligheder.
Det kræver dog, at du bruger LinkedIn velovervejet og strategisk. Vi har alle travlt, men tag dig tiden til at sætte dig ind i LinkedIn. Læg en plan, så du ikke ender med at spilde din egen og andres tid med forhastede og uprofesionelle henvendelser.
Forfatter og iværksætteri-ekspert Stephen Key giver her en række råd til, hvordan du i stedet for at bruge kold kanvas kan skrive direkte beskeder i LinkedIn, som har langt større effekt:
Se vores guide til en mere strategisk og effektiv brug af LinkedIn her
Salgsopkald er ikke dødt. Bestemt ikke. Men i visse tilfælde kan sælgerens talenter måske anvendes bedre i varme processer i stedet for kolde opkald. F.eks. ved brug af sociale medier, såsom LinkedIn, der kan generere en varm introduktion, før telefonen overhovedet er taget i brug.
Se vores videoer med Morten Vium fra ViumMedia, hvor han forklarer, hvordan du skaber og vedligeholder forretning på LinkedIn, og hvordan værdifuld dialog kan føre til salg.
Morten Vium (1/3) - De 3 vigtigste ting på en LinkedIn-profil, der skaber forretning
Se også vores videoer med Ole Bach Andersen fra Newsperience, hvor han forklarer LinkedIn som et effektivt værktøj til social selling, indirekte og opsøgende salg.