Salg, marketing og kommunikation

Hvad er et personligt brand og hvorfor har du brug for et?

Personlig branding er ikke et nyt fænomen. Begrebet blev populariseret helt tilbage til 1990’erne og der er stor enighed om, at det er vigtigt hvordan du fremstår. Ikke mindst på de sociale medier. Ikke desto mindre er det et fåtal, der arbejder bevidst med deres personlige brand. Og det er en skam, for du har allerede et brand. Uanset om du har arbejdet aktivt med det eller ej, så eksisterer der et ”billede” (eller image) af dig ”derude”.

Tror du mig ikke, så prøv engang at google dig selv.

Hvis du har en Facebook-, LinkedIn- eller Twitterprofil dukker dit navn sandsynligvis op på første side.

Det er dit personlige brand.

Hvis du står i telefonbogen, er blevet nævnt i en lokalavis eller på din virksomheds hjemmeside, er det også en del af dit brand.

Men hvad nu hvis du ikke er tilfreds med resultatet af din google-søgning? Måske står der det forkerte, for lidt eller for meget?

Er du utilfreds, skal du tage kontrol over, hvilket brand folk møder, når de googler dit navn.

Hvad er personlig branding?

Som sagt er det snart 20 år siden, at personlig branding som fænomen blev populariseret. Det skete i en artikel Tom Peters skrev for Fast Company: ”The Brand Called You”.

Peter skriver bl.a.: “Regardless of age, regardless of position, regardless of the business we happen to be in, all of us need to understand the importance of branding. We are CEOs of our own companies: Me Inc. To be in business today, our most important job is to be head marketer for the brand called You.

Selv om det er næsten 20 år siden, Peters skrev den artikel, er den om muligt endnu mere relevant i dag. De mange forskellige sociale netværk giver alle lige mulighed for at fortælle en sammenhængende historie om sig selv. Og headhuntere, mulige arbejdsgivere og kunder tjekker regelmæssigt samarbejdspartneres profiler, inden der tages kontakt.

Hvis du vil brande dig selv skal du:

1. Finde ud af hvilket image du vil udstråle.
Dette kan du f.eks. gøre ved at overveje, hvad det er du kan (dine vigtigste faglige og personlige kompetence), som gør dig anderledes.

Stil dig selv disse spørgsmål:

  • Hvilke kvaliteter ved dig adskiller dig fra dine kolleger og konkurrenter?

  • Hvad har du gjort denne uge, der adskiller dig fra alle andre?

  • Hvilket personligt karaktertræk ville dine kolleger eller kunder fremhæve som din største styrke?

  • Hvilke fordele giver det (dine kunder, kolleger, fremtidige arbejdsgivere)? Afleverer du altid din opgaver til tiden? Overholder du altid budgettet? Forudser og løser du problemer inden de bliver til kriser?

  • Hvad har jeg gjort, der er værd at prale af?

2. Markedsføre dig selv
Peters nævner ting som at undervise eller tale på konferencer. I dag er det dog mere oplagt, at du ser på din digitale tilstedeværelse:

  • Opdater dine profiler på de forskellige sociale medier, hvor du er tilstede. I erhvervssammenhæg er det oplagt at se på din LinkedIn profil. Afspejler den det image, du har fundet frem til ovenfor?

  • Sørg for at din brandudtryk hænger sammen på tværs af platforme.

  • Underbyg alle påstande med objektive beviser. Sæt f.eks. tal på dine successer.