Salg, marketing og kommunikation

Sådan vælger du det rigtige netværk og holder styr på kontakterne

At have et godt netværk handler om mere end bare 500+ forbindelser på LinkedIn eller en kontaktbog fyldt med telefonnumre. Kvaliteten af netværket er mindst ligeså afgørende som kvantiteten.

 

Et netværk skal helst være bredt, men visse steder også dybt, og vi skal ikke kun se på hvem, vi kender, men også hvor godt vi kender dem. Vi kan sidde inde med et væld af telefonnumre på interessante mennesker, men hvis de ikke tager telefonen, når vi kalder, så hjælper det os ikke meget.

 

Der findes rigtig mange værdifulde perspektiver og værktøjer til at netværke og skabe forbindelser. Se f.eks. vores videoer om Netværkets DNA, eller læs mere om at netværke effektivt og værdifuldt i vores artikel om ’Familaritetsprincippet’.

 

Uanset hvordan du netværker, så handler det i høj grad om at bygge tætte relationer med dem, der har mest værdi for dig. Du skal forvandle kontakter til forbindelser. Men når det kommer til at tilslutte sig en netværksgruppe, er der efterhånden så mange at vælge imellem, at det kan være svært at bedømme, hvad der er det rigtige for dig.

 

Hvordan vælger du, hvilken slags gruppe du skal med i? Og hvordan administrerer du alle de nye forbindelser?

 

5 ting du bør tænke over, når du vælger netværk

Marissa Levin fra business-mediet Inc. Arabia gennemgår her fem tilgange til det rigtige valg af communities:

 

  1. Tænk strategisk

Ethvert motiv skal bunde i din personlige eller din forretnings forudsætning for at vækste. Derfor skal valg af netværk følge dine strategiske målsætninger.

Der er stor forskel på, hvilke communities du skal vælge, alt efter om du f.eks. ønsker lead generering, forretningsudvikling, udvidelse af dit sociale netværk, sparring, læring eller kontakt med specifikke personer.

 

  1. Læg et budget

Ved at have et budget for netværksaktiviteter kan du lettere estimere et ROI (Return On Investment) på den tid og de resourcer, du bruger på netværket. Hvis et medlemskab koster en stor sum penge om året, får du så tilstrækkeligt med gode leads tilbage, hvis det er dit mål? Får du den rigtige læring? De rigtige kontakter og den nødvendige sparring?

 

  1. Medtænk andre prioriteter

Alle valg indebærer fravalg. Det gælder også, når du prioriterer din tid. Vil netværket stjæle opmærksomhed, som du burde bruge på andre opgaver? Hvad går du glip af, hvis du skal deltage tilstrækkelig meget i et givent netværk til at få noget ud af det? Er det dét værd?

Det er vigtigt, at du på forhånd evaluerer, hvor meget tid, din kalender tillader dig at afsætte til netværksaktiviteter. De gode intentioner kommer til kort, hvis du i virkeligheden ikke har tiden. Får du noget igen af den tid, du investerer? Og endnu vigtigere: Har du tid og overskud til selv at bidrage og skabe værdi for andre i netværket?

 

  1. Omgiv dig med mennesker, som får dig til at vokse

Visualiser hvor din forretning vil være om et år. Hvem kan hjælpe dig derhen? Hvem kan sætte dig i forbindelse med disse, og hvad kan du selv give igen?

Find ud af, hvem der allerede sidder i netværket. Deres virksomheder, brancher, kundegrupper, ydelser osv.

 

  1. Vælg med omhu

Dit valg af netværk skal baseres på logiske overvejelser. Netværk handler i høj grad om at gøre noget for andre mennesker. At give værdi. Især hvis du ønsker at få noget igen. Hvordan kan du det?

Igen, dit valg skal baseres på, hvad du egentlig ønsker at bruge netværket til.

 

Hvordan holder du styr på alle dine nye kontakter?

For at få det optimale ud af et godt netværk fremhæver forretnings- og adfærdsekspert, Nicholas McGill, at du bør have et effektivt kontakt- eller CRM system til at holde dine forbindelser relevante og levende.

 

Dette indebærer ikke kun, at du har et kartotek over forbindelser og deres kontaktiformationer, men også at du ved hver forbindelse påfører din næste handling. F.eks. at du skal skrive til X for at rose hendes seneste indlæg på et relevant medie, eller at du skal ringe til Y for at få kvalificeret feedback på en god idé.

 

Efter hver fuldendt handling skriver du den næste – med markering af dato. Dette er en god vane, der tillader dig at pleje dig netværk løbende og samtidig få værdi af dets ressourcer.

 

Direkte kontakt til dine forbindelser er mere værd for dig end den traditionelle forretningsgang. Et personligt telefonnummer eller en mailadresse er derfor at foretrække fremfor firmanummeret og –addressen. Personlige information er mere træfsikker og mindre tilbøjelig til at skifte.

 

Du bør sørge for altid at knytte en kontekst til dine forbindelser, så de ikke blot er et navn og et telefonnummer. Hvilken historie knytter sig til dem? Hvordan kom I i kontakt med hinanden?

 

Dette gør forbindelsen lettere at huske, og det skaber en mere værdifuld relation for begge parter. Du kan med fordel angive en kort beskrivelse af relationens kontekst som en note til kontakten i dit CRM system.

 

Herudover kan du opdatere denne historie, hver gang du mødtes med din forbindelse. På den måde holdes relationen levende og aktuel, da hvert nyt møde afslører nye behov, interesser og ønsker.