Salg, marketing og kommunikation

Skab jeres eget digitale økosystem for information, netværk og salg

En introduktion til LinkedIn og de muligheder, det giver jer som organisation

Du har næppe kunne undgå at høre både dit og dat om LinkedIn. Kommunikationsfolk, eksperter og konsulenter elsker at tale om det. Dette ”Facebook” for professionelle, der binder hele verdens erhvervsliv sammen digitalt. Men hvad er LinkedIn egentlig; er det virkelig bare job-udgaven af Facebook? Og kan du og din organisation få noget ud af at anvende LinkedIn strategisk i jeres dagligdag?

I denne artikel vil vi føre dig ind i LinkedIns univers og forklare lidt om selve mediet, inden vi klæder dig på med praktiske redskaber og guidelines.

CV’et røg i skraldespanden og den digitale profil røg ind på lystavlen

LinkedIn blev lanceret i 2003 og har siden opnået mere end 350 mio. registrerede brugere. Fra start af handlede det om at erstatte det traditionelle, støvede CV med en digital profil. Missionen er at levere de optimale rammer for at formidle sit talent og sin erfaring og at omsætte dette til professionelle muligheder.

Både privatpersoner og organisationer strømmer til mediet, og det er således ikke kun den enkelte medarbejder eller den enkelte jobsøgende, der får værdi af LinkedIn. Virksomheder af enhver slags anvender i stor stil platformen til både rekruttering, marketing og salg.

Mødelokalet bag vandkøleren og butiksvinduet

Men der er imidlertid ikke tale om et socialt medie på samme måde, som Facebook er et socialt medie. LinkedIn er den seriøse storebror til de andre sociale medier.

Lad os bare sige, at Facebook er kontorets vandkøler, hvor man mødes for at småsnakke om løst og fast. Twitter er virksomhedens hektiske nyhedscentral. Instagram er det polerede og smukke butiksvindue, og Pinterest er det spændende showroom, hvor det nyeste produkt udstilles. LinkedIn er i så fald det mere formelle, professionelle mødelokale, hvor ledelsen eller ligefrem bestyrelsen holder til. Men er der virkelig et behov for dette lokale i jeres digitale tilstedeværelse? Og hvem bruger LinkedIn?

Svarene er ”Ja!” og ”Alle!”. Udover en personlig profil, der både viser min uddannelse, min erhvervserfaring, mine kompetencer og certificeringer, så kan jeg på LinkedIn anbefale mine kollegaer og selv blive anbefalet for mine bedrifter. Jeg kan skrive om mine faglige interesser og mine personlige egenskaber. Jeg kan dele spændende materialer med mit netværk, og jeg kan frem for alt udbygge dette netværk og komme i kontakt med uendeligt mange mennesker, som jeg finder interessante Og så kan jeg tilmed lave en profil for min virksomhed...

Skab interesse, vidensdeling, netværk og salg

Forestil dig, at der er en platform, hvor du kan kommunikere direkte til både samarbejdspartnere, leverandører, eksisterende og potentielle kunder hurtigt, effektivt og på én gang. Dette er LinkedIn. Her præsenterer du din organisation, hvem I er, hvad I kan hjælpe med og hvordan. Og frem for alt: At I er tilstede, og at I er interesserede i at kommunikere med folk.

Værdien af dette er et supplement til jeres officielle hjemmeside og en super effektiv kommunikationskanal, hvor du med få klik kan dele information om jeres nye produkt, nyheder fra jeres branche eller interessante perspektiver, som I mener, jeres interessenter kan have glæde af.

På den måde engagerer du hele tiden folk i jeres organisation, og du bevarer organisationens plads i folks bevidsthed. Du får udvidet jeres netværk, og du skaber et forum, hvor I som organisation selv kan blive klogere af at lytte til interessenter og deres feedback på jeres indhold og ideer.

Ifølge LinkedIns annonceværktøj var der i Oktober 2015 mere end 1.940.000 danske brugere

— Kilde: www.socialstats.dk

Endelig er det værd at påpege, at LinkedIn ikke kun er for B2B virksomheder, Faktisk er der masser af muligheder for at gøre en god figur på LinkedIn som B2C virksomhed.

En undersøgelse foretaget af LinkedIn omkring deres medlemmer viser, at disse har næsten dobbelt så meget købekraft som Facebooks medlemmer, og at medlemmerne på LinkedIn stoler dobbelt så meget på de oplysninger, de finder på dette medie end på andre sociale medier. Heri ligger et enormt salgspotentiale. Både for B2B og B2C virksomheder.

Brug LinkedIn rigtigt!

Men husk, LinkedIn er et socialt medie. Det handler ikke om dig, og det handler ikke om dit produkt, din ydelse eller din organisation. Det handler i stedet om netværk og om mennesker. Det handler om den kommunikation og interaktion, der folder sig ud mellem mennesker. Det er her, du skal høste den værdi, som LinkedIn kan så for jer.

Du skal virkelig interessere dig for dine følgere og bruge tid på dem. Skab rammer, som I sammen kan interagere inden for. Hvad vil I sige til hinanden, hvordan og hvorfor?

Lær dine følgere at kende. Lyt til dem, og sæt dig i deres sted fremfor din organisations. Og husk endelig, at LinkedIn ikke kun er et gratis marketingsredskab, som du kan oprette og derefter lade passe sig selv. Din organisations profil eksisterer kun gennem det indhold, som du og dine følgere hele tiden skaber...

Hvordan I skal skabe dette indhold, kan du læse meget mere om i vores næste værktøj: Hvad vil du med LinkedIn og hvorfor?

 

Se vores videoer med Morten Vium fra ViumMedia, hvor han forklarer, hvordan du skaber og vedligeholder forretning på LinkedIn, og hvordan værdifuld dialog kan føre til salg.

Morten Vium (1/3) - De 3 vigtigste ting på en LinkedIn-profil, der skaber forretning

Se også vores videoer med Ole Bach Andersen fra Newsperience, hvor han forklarer LinkedIn som et effektivt værktøj til social selling, indirekte og opsøgende salg.

Salg med LinkedIn (1/3) - Opsøgende salg med LinkedIn