Samfund og eksport

Identificer dit marked

Hvis du vil opnå succes på eksportmarkedet, skal du først identificere det marked, der er mest profitablt for netop dine produkter eller services. Uden vejledning og hjælp kan dette være en meget tidskrævende og dyr process – især for mindre virksomheder.

Markedsanalyse i 3 trin

1. Trin: Identificer potentielle markeder

  • Find ud af hvilke lande, der importerer produkter, der ligner dit. På Eksportrådets hjemmeside kan små og mellemstore virksomheder bl.a.  købe en skræddersyet markedsanalyse. Desuden kan  du finde gratis publikationer, rapporter, analyser mm.,

  • Gennemgå grundigt de tilgængelige markedsanalyser for at klarlægge markedets åbenhed, skatter og afgifter, distributionskanaler mm.

  • Identificer 5-10 store markeder, hvor salget af dine produkter er stigende. Analyser de seneste tre til fem år for at se på voksende og faldende markeder.

  • Identificer nogle små, men voksende markeder, hvor der er færre konkurrenter.

  • Udvælg tre til fem af de mest lovende markeder til yderligere vurdering.

2. trin: Vurdering af de udvalgte markeder

  • Undersøg forbrug og fremstilling af konkurrende produkter, så vel som generelle demografiske og økonomiske trends i det udvalgte land.

  • Fastslå, hvem dine konkurrenter er, og hvordan deres produkter anvendes i markedet. Overvej hvem slutbrugerne er, hvordan varer distribueres, kulturelle særheder og forretningsmetoder.

  • Find ud af, om der er nogle handelsbarrierer. Det kan du se her på Udenrigsministeriets hjemmeside.

  • Find ud af, om dit produkt kan konkurrere på prisen, efter du har medregnet pakning, forsendelse, marketing, kommisioner, skatter og afgifter mm.

3. trin: Konkluder

Hvis det er første gang, dit firma skal eksportere, er det fornuftigt blot at udvælge 1-3 markeder. 

Når du har fundet dit optimale marked, kan du begynde at gøre dit produkt klar til eksport.

Tips

  • Grundig markedsanalyse er nøglen til succes. En forståelse af dine eksportmarkeder giver dig vigtige informationer om, hvor du skal lægge dine kræfter.

  • Vælg ikke for mange markeder. For de fleste mindre virksomheder er tre udenlandske markeder mere end rigeligt. Det kan være en god idé først at afprøve ét marked og derefter flere, efterhånden som du bliver mere erfaren.

  • Der kan være god økonomi i at fokusere på klynger af lande eller områder, der deler sprog og kultur.