Strategi og forretningsudvikling

Du er kun fire spørgsmål fra en god forretningsidé

Mange drømmer om at starte en virksomhed. Enten som en fuldtidsbeskæftigelse eller som bibeskæftigelse. Der er dog noget, der bremser rigtig mange i drømmen om at få egen virksomhed:  At finde den rigtige idé. En ide som man rent faktisk kan tjene penge på, som der er et marked for og som man har lyst til at arbejde med i lang tid.

 

Der findes mange forskellige måder at idegenerere på. Men er du helt blank, eller har du alt for mange ideer, så er nedenstående en hurtig måde at finde en idé, du kan gå i gang med at teste og endeligt validere om mindre end en time.

 

Sådan finder du på en masse ideer

Growthlab.com har lavet en guide til, hvordan du genererer gode ideer og tester, om der er et profitabelt marked for dem.

 

Metoden består af fire spørgsmål og en model til at teste dine mulige ideer med. Husk, at det ikke er målet at opnå perfektion med denne øvelse. Det handler først og fremmest om at få nogle ideer ned på papir og herefter få et første indblik i, om din forretningsidé er levedygtig.

 

Husk, du er stadig så tidligt i processen, at hvis det undervejs viser sig, at din idé ikke holder, så har du ikke investeret andet end din egen tid i den, og det er smertefrit at begynde forfra med en anden idé.

Stil dig selv disse spørgsmål:

 

  1. Hvad betaler jeg allerede andre for?

Guiden lægger ud med dette spørgsmål, fordi det sætter én i den rigtige stemning. Når man er opmærksom på, hvad man allerede betaler andre for, så er det lettere at forstå, at man også selv kan gøre noget andre er villige til at betale for. Hvilke tre ting betaler du allerede andre for at gøre? Måske er der nogen, der reparerer din bil, gør rent, bringer dine varer ud eller lufter din hund?

  1. Hvad er jeg god til?

Lav en liste med mindst 10 ting, du er god til. Det kan være ting som at lave mad, skrive, tegne eller måske er du dygtig til en sport eller til at komme op om morgenen. Der er ingen dårlige ideer og ingen ideer er for små, så skriv alle de ting ned, du kan komme i tanke om.

  1. Hvad siger mine venner jeg er god til?

Har du svært ved at finde på ting, du er god til, så spørg dine venner eller kolleger. De kan helt sikkert nævne nogle andre ting, end dem du selv kan komme i tanke om.

  1. Hvad bruger jeg mine lørdagsmorgener på?

En god måde at vurdere hvilke interesser du har, er at overveje hvad du bruger din fritid på. Når der ikke er andre, der bestemmer, hvad bruger du så din tid på? Spiller du, træner, ser TV eller noget andet? Hvilke bøger læser du, hvilke film ser du? Disse områder er ting, som du er interesseret i og som du sandsynligvis vil kunne beskæftige dig med i en længere periode.

 

Stop først, når du har fundet på mindst 20 ideer.

 

At opbygge en virksomhed kræver tid og hårdt arbejde. Derfor er det vigtigt at finde ud af to ting.

  1. Er din idé profitabel?
  2. Er det noget, der interesserer dig?

 

Hvis din idé ikke er profitabel, er det spild af tid at udvikle den. Interesserer idéen dig ikke, og er du ligeglad med hvorfor, din ide skal føres ud i livet, så har du ikke hverken den passion eller det drive, der skal til for at gøre den til en god forretning, fordi du stopper før du når i mål. Husk, det skal stadig være sjovt.

 

Med ovenstående spørgsmål har du nu identificeret mindst 20 idéer, som du er interesseret i eller dygtig til. Nu skal du finde ud af, hvilke af dem, der er profitable.

 

Test din idé

Udvælg dén idé, der umiddelbart tiltaler dig mest og send den gennem nedenstående test.

 

Viser resultaterne på spørgsmålene herunder, at der ikke er et marked for din idé, gentager du med din næstbedste idé.

 

Overvej følgende for hver af dine idéer:

 

  • Er der nogle konkurrenter?

Konkurrenter er et godt tegn. Det betyder, at der er efterspørgsel og et marked for din idé

  • Er der nogen, der leder efter min service/mit produkt?

Brug f.eks. Google til at vurdere efterspørgsel. Du kan også tjekke Amazons bestsellerlister og se om der er nogle bøger, der beskæftiger sig med din idé. Det indikerer også, at der er et marked.

 

Overvej også om dine kunder har evnen og viljen til at købe dit produkt?

Er din målgruppe studerende eller enlige forældre, har de sandsynligvis færre pengene en 50-årige husejere.

  • Hvem er dine potentielle kunder?
  • Har de midlerne til at betale for dit produkt eller din service?

 

Tegn en model som denne herunder, og indsæt dine forskellige ideer. Husk, det er ikke meningen, at det skal være perfekt. Foretag en hurtigt vurdering af hvor mange kunder, du tror, der er i dit potentielle marked og hvor meget de er villige eller i stand til at betale.

 

Modellen giver dig en vurdering af hvor din idé ligger i forhold til efterspørgsel og pris. Den består af fire kvadranter, som Growthlab kalder High end, Golden goose, Labour of love og Mass market.

 

Golden goose

Idéer der ligger her er virkelig gode forretningsmuligheder. Her er det nemlig både muligt at kræve en høj pris og der er et stort potentielt marked. Her finder man bl.a. mange online kurser.

Mass market

Kan også være en god forretningsmulighed. Her er der stadig mange mulige kunder, men viljen eller evnen til at betale er lavere. Her finder du f.eks. produkter som selvhjælps-bøger.

High end

High End kvadranten er også en potential god mulighed. Men her finder du relativt få kunder. F.eks. dyre brands som Prada eller Rolls-Royce. Coaching kan også falde her.

Labor of love

Ideer, der lander i denne kvadrant, har hverken et stort marked eller muligheden for at tage en høj pris. Det er derfor de kalder dem labor of love – eller passionsprojekt. Det er typisk hobbyprojekter, som du ikke kan lade være med at arbejde med, men som meget få er interesserede i eller villige til at betale for.

 

Modellen minder meget om BCG-matricen, som du kan læse mere om, hvis du vil arbejde med markedsstørrelse og markedsvækst.