Strategi og forretningsudvikling

Iværksætteri: 10 trin til succes

Mange af os har enten selv prøvet det eller kender nogen, der har. At starte egen virksomhed. Det kan både være et eventyrligt karriereskift, og det kan være én lang række af nådesløse nederlag.

 

Uanset hvad er iværksættervejen belagt med en masse udfordringer og værdifulde øjeblikke. Begyndelsen er ofte det sværeste, men du får det bedst mulige udgangspunkt for succes med en grundig forberedelse.

 

I denne artikel bringer vi 10 trin, der leder dig gennem iværksætterprocessen; fra den gode idé opstår til lanceringen af den. Trinnene er en blanding af konkrete indsatsområder og vigtige strategiske tilgange.

 

1. Fokuser på problemet fremfor løsningen

Enhver forretning starter med en idé. Men hvordan kommer man på en særligt god en af slagsen?

 

Sæt problemet i fokus fremfor løsningen: I stedet for at starte med at tænke ”Jeg vil gerne...”, så tænk ”Er det ikke dumt, at man stadigvæk...”. Din fremragende løsning er slet ikke en god idé, hvis den ikke løser et reelt problem.

 

Ofte udspringer gode ideer fra problemer, du selv har oplevet. Airbnb, Instagram og Google startede alle med, at grundlæggerne selv oplevede en utilstrækkelighed, som de kunne rette op på.

 

Når du har fundet et problem, der virker til at være en glimrende forretningsidé, så gå straks i gang med at researche den. Jo før, des bedre.

 

Stil dig selv og din idé følgende spørgsmål:

  • Er der behov for den service, du vil tilbyde?
  • Hvad er din unikke sales proposition, og hvordan vil dette adskille dig fra konkurrenterne?
  • Hvilke behov opfylder du på markedet?
  • Hvad tror konkurrenterne, at kunderne vil have? Hvad tilbyder de?
  • Hvad tror dine potentielle kunder, de gerne vil have?

 

Ofte er det de svar, der kommer bag på dig, som er dem, der virkelig rykker. Bliv ved med at være nysgerrig. Hvert minut tæller. Tænk og arbejd på din forretningsidé, hver gang du har mulighed for det. Det kan være i frokostpausen, mellem to møder eller derhjemme om aftenen.

 

2. Vælg det helt rigtige navn

Det lyder måske banalt, men det er vigtigt at tænke grundigt over navnet på din forretningsidé. Det skal gerne være simpelt, let at huske, let at udtale og stave og henvise til indholdet af ideen.

 

Undersøg om navnet er optaget. Virker navnet godt på skrift? Virker det godt online? Er der et ledigt webdomæne, som passer til din idé?

 

Navnet er en meget lille del af din forretning, men det er samtidig det første kontaktpunkt mellem dig og kunderne, så det er bestemt en vigtig detalje.

 

3. Få styr på teknikaliteterne

Få registreret din forretning og få alt papirarbejdet på plads. Det tager ikke lang tid, og du kan klare det hele online gennem SKAT og Virksomhedsservice.

 

Når dette er på plads, kan du gå til mere komplekse forberedelser. Skal du arrangere lokaler? Tilladelser? Ansættelser? Firma-bankkonto? Kræver din idé, at du beskytter den med patenter og trademarks?

 

Jo før, du får dette på plads, des hurtigere har du frigivet din tid til at udvikle ideen til en succesfuld løsning.

 

4. Organiser din idé i god tid

Lav en forretningsplan, f.eks. ved at anvende Business Model Canvas. Jo mere du forbereder nu, i opstartsfasen, des lettere bliver det at drive en god forretning. Forretningsplanen er også nødvendig, hvis du ønsker hjælp udefra mht. finansiering af din forretning.

 

Husk at tænke dig selv og dine personlige behov ind i din forretning. Hvor meget kapital har du brug for, for at privatlivet kan løbe rundt? Hvad kræver forretningen af udgifter og indtægter?

 

Du kan med fordel outsource visse områder, som du ikke selv evner, eller som kræver for meget. F.eks. regnskab, jura eller HR, hvis disse ting kræver for meget fokus, som du hellere vil bruge på udvikling.

 

Endelig må du ikke være bange for at lancere. Det er nemmere at rette til løbende end at bruge en masse tid på først at forme en komplet løsning, som måske når at blive uddateret eller sågar kopieret, inden du lancerer. Giv folk noget fra dag ét. Brug evt. pretotyping til at teste din idé.

 

5. Få finansieringen på plads

For at drive en forretning skal du have en eller anden form for finansiering på plads. Typen af finansiering afhænger helt af din forretingsidé og dine behov.

 

Skal du åbne en butik, har du selvfølgelig langt flere og større udgifter, end hvis du f.eks. arbejder hjemmefra med din computer som eneste værktøj. Måske kan du finansiere det hele selv, men ofte vil ekstra kapital være nødvendig.

 

Udover lån er der masser af finansieringsmuligheder. Du kan f.eks. crowdfunde eller finde en investor, som du med din forretninsplan kan overbevise om dit projekt.

 

En investor kan være nyttig, da denne er vant til at drive forretning og måske endda vant til at finansiere iværksætteri. De kan derfor, udover økonomisk støtte, tilbyde rådgivning og erfaring. Investorer hænger dog ikke på træerne, så det kan være en lang og sej proces at finde den rigtige.

 

6. Hav en checkliste

Hav en checkliste klar over de hidtil beskrevede punkter, som du skal håndtere, så du hele tiden bevarer overblikket og kan se bevægelsen fremad. Checklisten kan give dig afgørende motivation, overblik og positivitet, så din idé lykkes.

 

7. Værdsæt konkurrenterne

Konkurrenterne vil altid være der. Faktisk er det et godt tegn, at de er der, og et dårligt tegn hvis de ikke er der. Konkurrenterne arbejder på at løse det samme problem som dig, de er sikkert ligeså passionerede, og de er et tegn på, at der rent faktisk er et marked for jeres ideer.

 

Hvis der ikke er nogen konkurrenter, er der nok ikke noget marked. Hverken Google, Amazon eller Facebook var først med deres løsning. De var bare bedre end konkurrenterne. Og konkurrenterne bør du hele tiden bruge til at måle og evaluere din egen idé efter og dermed blive bedre og mere skarp.

 

Mange konkurrenter er ikke nødvendigvis en dårlig ting, så længe du tilfører noget nyt. Uanset om du vinder eller taber, vil det udvikle dig!

 

Kend dem. Vid hvem de er og hvad de laver, hvordan og hvorfor. Men lad dig ikke distrahere af dem. Fokuser på din egen forretning, og hvordan den kan tilbyde noget, der er anderledes eller bedre. Fokuser på dit eget why, how og what.

 

8. Vær åben omkring din idé

Fortæl andre om din idé. På den måde får du den artikuleret og valideret, så du bedre er i stand til at bedømme, om der er et marked for den.

 

Feedback er vigtigt. Du skal ikke bekymre dig om, hvorvidt nogen efterfølgende vil stjæle din gode idé. Hvis de endelig forsøger at gøre det, betyder det, at din idé er god. Og så må du arbejde endnu hårdere på at levere den bedste løsning!

 

Bed altid om feedback fra personer, der ikke er en del af dit felt. De har ikke tunnelsyn og bringer ny indsigt, som din branche måske slet ikke har tænkt over.

 

9. Lyt til kunderne!

Lyt især til dine kunder og potentielle kunder. Kun de kan fortælle dig, hvad det relle problem og behov er. Det er deres feedback, der lader dig tilpasse din idé, så den bliver i stand til at opfylde relle behov. Uden denne feedback risikerer du, at din løsning løser det forkerte problem, som markedet ikke efterspørger.

 

10. Det bliver nemmere og sjovere

Det sidste trin er mest af alt en positiv påmindelse: Det er hårdt at starte op, men det bliver nemmere, og det bliver sjovere!

 

Der findes ikke én rigtig måde at skabe en forretning på. Din måde kan sagtens være anderledes end andres, uden at den er forkert. Bare den virker for dig personligt og for din forretning.

 

De 9 foregående trin udvikler, præciserer og etablerer din idé og former den til en løsning på et relevant problem. Dermed har du dit forretningsgrundlag og forhåbentlig en platform til en sund forretning. Trinnene garanterer ikke din succes, men de skaber et godt grundlag for den.

 

Nu gælder det om at bruge din passion for din forretning til at se udfordringer som muligheder. Tag ikke afslag eller fejltagelser personligt. Lær af dem. De er en nødvendig del af at udvikle en forretning.

 

Skift retning, når det er nødvendigt. Stol på mavefornemmelsen. Kun ved at blive ved kommer du i mål med din idé. Stå fast på din overbevisning, også selvom eventuelle partnere eller sponsorer mener noget andet. Det er din idé, og du skal agere derefter.

 

Tro på, at din idé er en løsning ikke bare for dig, men også en masse andre mennesker.

 

De 10 trin er inspireret af et iværksættertema hos entreprenørmagasinet Inc. samt The Entrepreneur’s interview med Martin Welker, der er iværksætter-ekspert og stifter og CEO hos samarbejdsplatformen Zenkit.