Strategi og forretningsudvikling

Market mapping

Brug market mapping (markedskortlægning) til at analysere dine konkurrenter, identificere huller i dit marked eller segmentere dine kunder.

 

Når en virksomhed f.eks. har identificeret et passende segment, som den ønsker at sælge sit produkt til, er den næste udfordring at positionere produktet, så det passer til kundernes ønsker og behov.

 

En måde at gøre dette på er ved at bruge et "market map". Dette er et "kort" eller en visuel fremstilling, af hvor dine konkurrenter eller kunder befinder sig ud fra to forskellige dimensioner:

 

Eksempler på dimensioner:

  • Høj pris vs. Lav pris
  • Lav kvalitet vs. Høj kvalitet
  • Lav mængde vs. Høj mængde
  • Nødvendighed vs. Luksus
  • Let vs. Tung
  • Enkel vs. Kompleks
  • Low-tech vs. High-tech
  • Ung vs. Gammel
  • Mand vs. Kvinde

 

Herunder ser du et eksempel på et illustreret market map. Kortet viser en mulig måde at mappe chokoladebar-markedet på mod to forskellige dimensioner: Kvalitet og pris

 

 

Kilde: https://www.tutor2u.net/business/reference/marketing-market-mapping

 

Hvordan bruger man kortet?

En mulighed er at identificere, hvor der er "huller" i markedet. Dvs. identificere hvor på kortet, kundebehov og ønsker ikke mødes.

 

F.eks. har Devine Chocolate, i kortet herover, identificeret, at der var kunder, der er vilige til at betale en højere pris for chokolade lavet af Fairtrade kakao. Premium Chocolate har udnyttet, at der også er et marked for økologisk chokolade til en høj pris.  Begge disse mærker befinder sig i høj kvalitet / høj pris kvadranten.

 

Når du bruger market mapping, er det vigtigt at sørge for, at markedsresearch bekræfter, at der rent faktisk er efterspørgsel efter produkter i det "hul", du har identificeret. Der kan være mange gode grunde til, at dine kunder ikke ønsker at købe et produkt, der kunne udfylde et identificeret hul.

 

Kombinerede Market maps

Ind imellem ser man også kombinerede market maps, der både illustrerer produktkategorier og de foretrukne ønsker eller behov forskellige markedssegmenter har.  Her plotter du både de forskellige produktkategorier og kundesegmenter ind i kortet baseret på de samme to dimensioner.

 

Dette betyder, at virksomheden får et bedre billede af, hvordan deres produkter er positionerede i forhold til deres forskellige målgrupper.

 

Du kan se et eksempel herunder:

 

 

 

Fordele og ulemper ved at bruge market mapping:

Fordele:

  • Hjælper med at identificere huller i markedet
  • God til at analysere konkurrenter
  • Tilskynder til markedsundersøgelser

 

Ulemper:

  • Bare fordi der er et "hul", betyder det ikke, der er efterspørgsel
  • Ikke en garanti for succes
  • Hvor pålidelig er din markedsresearch?