Effektivisering – LEAN

De 8 spildtyper

Spild kaldes på japansk ”muda” og omfatter alle aktiviteter og processer, der ikke skaber værdi for kunden, og derfor skal elimineres eller minimeres.

Effektivisering - LEAN

Liste over de 8 spildtyper med eksempler fra administration og produktion

De 8 spildtyper i administration

  1. Overproduktion. Opgaver udføres for tidligt eller for hurtigt i forhold til andre afdelinger eller kunder.
  2. Transport. Unødvendig transport af data, informationer, sager osv. imellem processer og afdelinger. Unødvendige ansvarsskift.
  3. Ventetid. Medarbejdere, der venter på information, en underskrift/godkendelse, kolleger i forbindelse med møder og lignende.
  4. Overforædling. Opgaver, der forædles ud over kundens behov. Unødvendige møder, emails, detaljer, informationer og oversigter.
  5. Lager. Opgaver, der ligger stille i en mailbox, på et skrivebord eller imellem afdelinger og som ikke får tilført værdi.
  6. Fejl og returløb. Sortering, rettelser, fejl eller returløb i forbindelse med en opgave.
  7. Bevægelser og søgning. Unødvendig søgen (efter papirer, filer, emails) og uhensigtsmæssige bevægelser i forbindelse med en opgave.
  8. Uudnyttet viden. Mangel på udnyttelse af medarbejdernes viden, forslag og kompetencer.

De 8 spildtyper i produktion

  1. Overproduktion. Opgaver udføres for tidligt eller for hurtigt i forhold til andre afdelinger eller kunder.
  2. Transport. Unødvendig transport af information, emner og medarbejdere mellem processer.
  3. Ventetid. Medarbejdere eller emner der venter en arbejdsgang afsluttes eller venter på information og lignende.
  4. Overforædling. Varer og services, der forædles ud over kundens ønsker og behov. F.eks tollerencer og overflader på emner, emballage mm.
  5. Lager. Rå-, mellem- og færdigvarer, der ligger stille, og som ikke får tilført værdi.
  6. Fejl og returløb. Sortering, rettelser, fejl eller returløb i forbindelse med en opgave.
  7. Bevægelser og søgning. Unødvendig søgen (efter værktøj, emner, papir mm.) og uhensigtsmæssige bevægelser, stræk og løft i forbindelse med en opgave.
  8. Uudnyttet viden. Mangel på udnyttelse af medarbejdernes viden, forslag og kompetencer.

Relaterede emner

business-process-mapping_cover
Business Process mapping
mt-hoejgaard-produktivitet-i-byggebranchen_cover
MT Højgaard: Menneskerne bag maskinerne
derfor-fejler-lean_cover
Derfor fejler Lean
saadan-uddelegerer-du-din-indbakke_cover (1)
Sådan uddelegerer du din indbakke

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt