Kultur & adfærd

Hvad er de forskellige generationer? Og hvilken tilhører du?

Hvornår er du født? Er det afgørende for at finde ud af, hvilken generation du tilhører?

Tidligere blev en generation defineret som den tid, der gik fra en person blev født, indtil de fik børn. Men på grund af den gennemsnitlige alder, vi i dag bliver forældre, er 30 år, er det i dag for lang en periode til at definere en generation.

Så i dag er det almindeligt accepteret, at en generation er 15 år. På denne måde kan man på en mere organiseret måde definere hver generation i stedet for at vente på en begivenhed eller en uventet situation, der afslutter én generation og begynder en ny én. Derved opnås en tydelig afgrænsning af generationerne, og det bliver lettere at sammenligne på tværs af generationer.

Vil du vide mere, om hvordan man arbejder med de forskellige generationer? Læs mere her

I denne artikel gennemgår vi de 7 generationer og finder ud af, hvad der kendetegner dem.

Kultur & adfærd

Hvad er de 7 generationer?

Generation mellemkrig (født før 1946): Præget af pligtfølelse og stærk samfundsånd, bragte de en arbejdsmoral og dedikation til arbejdet. De var ofte loyale over for deres arbejdsgivere og satte pris på stabilitet. Denne generation bidrog til at etablere mange virksomhedstraditioner og organisationskultur.

 

Baby boomers / 68’er generationen (født mellem 1946 og 1964): Baby Boomers, præget af deres optimisme og aktivisme, indtog ledelsespositioner og var kendt for deres engagement. De skabte et arbejdsmiljø præget af konkurrence og ambition. Denne generation havde ofte traditionelle synspunkter på arbejde, herunder langvarige karrierer og stigende ansvar.

 

Generation X (født mellem 1965 og 1979): Generation X introducerede en mere uafhængig og skeptisk tilgang til arbejde. De var ofte banebrydende med hensyn til at omfavne fleksible arbejdsordninger og værdsatte work-life balance. Denne generation bidrog til at ændre opfattelsen af, hvad der udgør en succesrig karriere.

 

Generation Y / millennials (født mellem 1980 og 1994): Millennials, værdsat for deres teknologiske dygtighed og diversitet, bragte innovation og forandringer til arbejdsmarkedet. De efterspurgte et meningsfuldt arbejdsliv, betonede vigtigheden af bæredygtighed og var tidlige adoptører af fleksible arbejdsordninger og teknologiske værktøjer.

 

Generation Z (født mellem 1995 og 2009): Generation Z, opvokset i en digital tidsalder, har en naturlig tilgang til teknologi og en global bevidsthed. De foretrækker hurtige, digitale løsninger og er vant til at arbejde i et dynamisk og fleksibelt miljø. Gen Z er også kendt for deres entreprenørielle og kreative tilgang til arbejde.

 

Generation alpha (født mellem 2010 og 2024): Selvom det er for tidligt at drage konklusioner, forventes Generation Alpha at bringe endnu mere teknologisk dygtighed og innovation til arbejdsmarkedet. Deres fokus på bæredygtighed og globale spørgsmål kan forme deres præferencer for ansættelse og forretningspraksis.

Hvorfor er det vigtigt at kende til og forstå de forskellige generationer? Når vi ser på de tider og teknologier, der har formet os, hjælper det os med at forstå os selv og hvordan vi adskiller os fra andre. Forhåbentlig hjælper det så med at bygge bro over huller i stedet for at påpege disse huller.

Når vi ser på de omstændigheder og teknologier, der har formet os, hjælper det os til at forstå os selv, og hvordan vi er anderledes end andre. Forhåbentlig hjælper det os med at bygge bro på tværs af generationer.

 

På arbejdspladsen er det vigtigt for ledere at forstå alle medarbejdere. Og ét værktøj til at blive klogere, er at sætte sig ind i de forskellige generationer, deres opfattelser, behov og ønsker.

 

Bliv klogere på hvordan de forskellige genrationer påvirker din virksomhed. Læs mere her

Relaterede emner

cover_servicetransformation
Servicetransformation – Sæt fokus på dine kunders behov med den rette service 
kundefastholdelse-10-strategier-du-kan-implementere-nu_cover (1)
Kundefastholdelse: 10 strategier du kan implementere nu 
nps-ville-dine-kunder-anbefale-din-virksomhed-til-en-ven_cover
NPS®: Ville dine kunder anbefale din virksomhed til en ven? 
skab-jeres-eget-digitale-oekosystem-for-information-netvaerk-og-salg_cover
Skab jeres eget digitale økosystem for information, netværk og salg

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt