Strategi

Sådan bruger du storytelling til effektivt at kommunikere om din strategi

Der var en gang. Du føler allerede hvordan du læner dig fremad og er klar til at lytte og sådan har dine medarbejdere det også. Så vil du fange deres opmærksomhed, er storytelling ét af de redskaber du kan bruge. I denne artikel vil vi dykke nærmere ned i, hvordan du kan bruge storytelling til at kommunikere din strategi. For fakta er, at alt for mange medarbejdere ikke kende noget så grundlæggende som virksomhedens strategi og hvordan de passer ind i den.

Men det kan være svært at komme i gang med storytelling. Så derfor vil vi i denne artikel præsentere en simpel skabelon, du kan bruge, til at opbygge en historie efter, hvis du synes det er svært at komme i gang.

Strategi

Brug story spine til at opbygge din fortælling

Story spine, eller Pixars metode til storytelling, blev skabt af improvisationsinstruktøren Kenn Adams i 1991. Skabelonen består af 8 trin og kan bruges i mange forskellige situationer. Brug den når du skal lave en instagram story, en video eller fortælle om virksomhedens brand fortælling.

Eller, som vi foreslår i denne artikel, når du skal formidle din virksomheds strategi, så den bliver husket.

Du skal bruge:

  • Et stykke papir (fysisk eller digitalt)
  • Story spine skabelonen

Brug denne skabelon

Once upon a time _______.

Every day _______.

But one day_____

because of that ______

because of that _____

because of that _____

until finally ______.

And ever since then __________.

 

Du kan tilpasse story spine-skabelonen til at formidle en virksomheds strategi på en interessant måde. F.eks.

  1. Der var engang: Introduktion til virksomheden, dens oprindelse, vision og mission.
  2. Og hver dag: Beskriv dagligdagen i virksomheden og dens normale drift.
  3. Indtil en dag: Identificer et afgørende øjeblik, der førte til behovet for en ændring eller ny strategi.
  4. På grund af det: Beskriv udfordringerne eller mulighederne, der opstod, og hvorfor det var nødvendigt at ændre kurs.
  5. På grund af det: Fortæl om de konkrete skridt eller initiativer, virksomheden tog for at imødegå udfordringerne eller udnytte mulighederne.
  6. Indtil endelig: Udfold resultaterne af den nye strategi, hvad virksomheden opnåede, og hvordan den udviklede sig.
  7. Og siden da: Beskriv, hvordan virksomheden har vedligeholdt og bygget videre på sine resultater, og hvordan strategien er blevet en integreret del af dens identitet.
  8. Og historien fortæller os: Fremhæv nøgleindsigter eller læring fra strategiens implementering.
  9. Hver dag efter det: Skitser, hvordan virksomheden fortsætter med at anvende strategien i sin daglige drift og planlægger for fremtiden.

Denne tilgang gør strategien mere levende og relaterbar ved at indføre elementer af en fortælling. Det hjælper også med at skabe en klar forbindelse mellem virksomhedens historie, dens udfordringer og dens strategiske mål.

Strategisk storytelling er ikke bare en trend; det er en nødvendighed i det moderne forretningsmiljø. Evnen til at formidle en strategi på en inspirerende måde hjælper med at mobilisere medarbejdere, samarbejdspartnere og interessenter mod et fælles mål.

Ved at integrere storytelling i jeres strategiske kommunikation I skabe en stærkere forbindelse mellem jeres mål og dem, der skal realisere dem.

Næste gang din virksomhed lægger en strategi, husk at tænke som en fortæller – historien om din succes venter på at blive fortalt.

Relaterede emner

aida_cover
AIDA – Skab opmærksomhed hos din modtager!
10-grunde-til-at-i-skal-have-en-digital-marketingstrategi_cover
10 grunde til, at I skal have en digital marketingstrategi
hvordan-du-driver-din-virksomheds-side-paa-linkedin_cover
Hvordan du driver din virksomheds side på LinkedIn
kellers-brand-equity-model_cover
Kellers Brand Equity model 

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt