For mange er marketing lige så meget en kunst som en videnskab. Og mangler du input til den videnskabelige side, er produktlivscyklussen et godt sted at starte. Den viser nemlig på et helt overordnet niveau, hvornår der er størst chance for, at særlige tiltag giver de bedste resultater.
Metoden beskriver, som navnet siger, dit produkts livscyklus. Lige som du gennemlever barndom, ungdom, voksen og alderdom gennemlever dit produkt noget tilsvarende. I modellen kaldes produktets fire stadier for:
De fire faser karakteriseres ved:
Introduktionsfasen
Vækstfasen
Modningsfasen
Udvikling af nye produkter til at supplere eller erstatte det modne produkt
Nedgangsfasen
Som det fremgår, er modningsfasen den mest profitable fase, hvor virksomheder forsøger at tjene dét ind, som udvikling og markedsføring af produktet har kostet. Derfor er det også naturligt, at virksomheder er interesserede i at forlænge modningsfasen.
Mind Tools beskriver fire strategier, der typisk bruges til at forlænge modningsfasen.
Selvom teorien har vundet bred accept i marketingverdenen, har den kritikere, der siger, at der er så mange undtagelser og så få regler, at den er uden mening. Nogle af de kritikpunkter, der nævnes er:
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder