
Det giver dig en stor fordel, når du er i besiddelse af alle relevante informationer. Men det kan være svært at få folk til at tale. I realiteten er det dog ikke så svært. Faktisk handler det ofte bare om at bruge den rigtige interviewteknik, så du får mere interessante og fyldestgørende svar på dine spørgsmål. Her kan vi lære noget af journalisterne.
De fleste af os er alt for dårlige til at stille spørgmål. Vi bliver utilpasse i stilheden mellem spørgsmål og svar og tilføjer en masse svarmuligheder. Eller vi er bange for at stille dumme spørgsmål og lader hellere være. Det betyder desværre, at vi går glip af en masse potentiel brugbar viden.
For det er vigtigt at kunne stille spørgsmål på den rigtige måde. Som leder har du brug for al den viden dine medarbejdere, chefer, kunder og samarbejdspartnere osv. sidder inde med. Den rigtige viden betyder, at du kan træffe velbegrundede beslutninger for dig selv og dine medarbejdere.
De følgende råd – hentet fra journalistisk interviewteknik – hjælper dig med at stille spørgsmål på den rigtige måde, og gør dig samtidig til en bedre interviewer og (måske endda) en bedre samtalepartner.


Stop dit spørgsmål efter spørgsmålstegnet. Giv ikke en masse forskellige svarmuligheder. Det er dig dig stiller spørgsmålet – du skal ikke selv give svaret. Det er helt ok at være kortfattet.
Når du har stillet dit spørgsmål, så giv den adspurgte mulighed for at tænke sig om. Du får ingen svar, hvis du bliver ved med at snakke.
Stil hv-spørgsmål. Spørgsmål, der starter med ”hvem”, ”hvad”, ”hvor”, ”hvordan”, ”hvorfor” og ”hvornår”, giver en større sandsynlighed for dybsindige svar, hvorimod spørgsmål, der starter med f.eks. ”er”, ”bør” og ”tror du”, kan begrænse svaret. Med mindre du selvfølgelig er ude efter et ”ja” eller ”nej”-svar. Hvis du er ude efter råd eller en historie, vælg da de åbne spørgsmål.
De virkelig dårlige spørgsmål er dem, hvor du fisker efter et bestemt svar. Hvis du allerede kender svaret, hvorfor stiller du så spørgsmålet?
Hvis du har brug for at få bekræftet noget, så stil et neutralt, direkte spørgsmål.
En god journalist styrer en samtale ved at afbryde med spørgsmål, når det er nødvendigt. Dette hjælper med at kontrollere personer, der kommer længere og længere væk fra emnet, og det præciserer udtalelser, før samtalen løber af sporet. Dine afbrydelser skal dog være høflige opklarende spørgsmål – ikke noget, du bare gerne vil sige.
De færreste bliver fornærmede over afbrydelser, der giver dem mulighed for at sige endnu mere. Faktisk får opfølgende spørgsmål folk til at føle, at der bliver lyttet til dem.
Hvis du oplever, at din respondent ikke rigtig svarer på dit spørgsmål – enten bevidst eller ubevidst – kan du enten følge op med et direkte spørgsmål (”Præcis hvor mange penge er der tale om?”) eller omformulere spørgsmålet og stille det senere i samtalen. Journalister er ofte nødt til at udforske et emne fra flere vinkler, før de får den information, de har brug for.
Hvis du får utydelige eller komplekse svar, kan du gentage svaret med dine egen ord (”Så det du siger er, at …”). Dette giver enten et endeligt ”ja, det er rigtigt”-svar eller en præcisering med flere detaljer.
Det værste spørgsmål er det, der ikke bliver stillet. Der er ikke nogen grund til at lade som om, du ved noget, du ikke gør. Journalistens mål er at indsamle viden, ikke at imponere. Det samme gælder inden for forretningsverdenen. Pak din forfængelighed væk og få mere ud af samtalen.
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder