Ledelse

Transformationsledelse: Sådan gør de bedste ledere

Med digitaliseringen der bare tager fart, industri efter industri der bliver disrupted, er det helt essentielt, at vi formår at handle rigtigt, på det rigtige tidspunkt, når forandringer opstår.

Det er der nogen, der er bedre til end andre. Men hvad er det, de dygtige gør anderledes? Det satte Scott D. Anthony og Evan I. Schwartz sig for at finde ud af.

Det viser sig at det starter i toppen. Hos virksomhedens administrerende direktør.

I denne artikel ser vi på, hvilke karakteristika og strategier de bedste transformerende ledere og virksomheder deler.

Ledelse

Hvad er transformationsledelse?

Transformationsledelse handler om, hvordan man ledere sammen med medarbejdere identificerer, hvilken forandring der er brug for, skaber en vision der skal guide forandringen og eksekverer forandringen sammen med engagerede teammedlemmer. Transformerende ledelse adskiller sig fra transaktionel ledelse, som opnår resultater gennem belønning og straf. Transformerende ledere derimod, opnår resultater ved at øge engagement, motivation og præstationer ved bl.a. at være en rolle model og inspirere og indgyde ejerskab i projektet

For at finde ud af hvad de bedste transformerende ledere og virksomheder gør anderledes, startede forskerne med at identificerede de ti bedste. Eller “Transformation 10”, som de kalder dem.

Transformation 10

Ifølge Scott d. Anthony og Evan I. Schwartz.

  1. Amazon, Jeff Bezos
  2. Netflix, Reed Hastings
  3. Priceline, Jeff Boyd/Glenn Fogel
  4. Apple, Steve Jobs/Tim Cook
  5. Aetna, Mark Bertolini
  6. Adobe, Shantanu Narayen
  7. DaVita, Kent Thiry
  8. Microsoft, Satya Nadella
  9. Danone, Emmanuel Faber
  10. ThyssenKrupp, Heinrich Hiesinger

For at finde de ti finalister udvalgte forskerne 57 virksomheder. De blev bedømt ud fra tre “metrics”:

  1. Ny vækst
  2. Repositionering af kerneforretningen
  3. Økonomisk præstation

18 finalister herfra, bad de et hold ekspertdommere om at reducere til de ti bedste. (Se top 10 ovenfor).

Hvad gør disse 10 særligt gode?

Det interessante er ikke så meget, hvilke virksomheder der “vandt”, men hvad der gjorde dem dygtige. De havde fem ting tilfælles.

Karakteristikker transformerende ledere deler:

  1. De er typisk “Insider Outsiders”. Flere af de ti topledere har ingen erfaring fra branchen, før de træder ind i firmaet. F.eks. Jeff Bezos og Reed Hastings. Det gjorde det lettere for dem at undersøge/udforske nye veje til vækst, uden at være begrænset af tidligere succeser.
  2. De følger to forskellige strategier på samme tid.”Success requires repositioning the core business while actively investing in the new growth business”, skriver Anthony og Schwartz i Harvard Business Review. F.eks. Apple, der udviklede iMac og iBook samtidig med de udviklede bl.a. iPod og iTunes.
  3. De bruger kultur til at fremme engagement. F.eks. hos Microsoft, hvor CEO Satya Nadella har transformeret Microsofts forsigtige lukket-om-sig-selv kultur til en undersøgende kultur, hvor man tør tage chancer.
  4. De fortæller historier om fremtiden. Og det er den Adm. Dir, der skal gå forrest. “[…] the CEO needs to become “the storyteller in chief””.
  5. De lægger en plan inden virksomheden bliver disrupted. Den eneste måde at sikre at man ikke bliver disrupted, er at have en plan B.
    Transformationsledelse er uundværlig i dag, hvor udviklingen går lynhurtigt og alle risikerer at blive disruptede.
    Hvor gode er lederne i din virksomhed til at lede transformationer?

Du kan læse mere om undersøgelsen i Harvard Business Review eller på innosight.com.

Relateret materiale

cover_new-ways-of-working
New ways of working 
activity-based-costing_cover
Activity-based Costing (ABC) 
budget-som-ledelsesvaerktoej_cover
Budget som ledelsesværktøj 
cover_-saadan-faar-du-dine-medarbejdere-til-at-hoere-efter
Hvordan får man medarbejderne til at lytte

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt