Netværk/relationer

10 tips til at netværke på konferencer

Networking er en uvurderlig erhvervskompetence, der bringer dig tættere på dine mål og drømme. Der findes mange måder at netværke på og mange anledninger til at gøre det, og for at få det mest optimale ud af dine netværk, handler det om at netværke strategisk, målrettet og personligt.

Vi giver dig her i samarbejde med netværkskonsulent Susie Lynge fra Netværks Akademiet 10 grundlæggende netværks-tips, som du kan bruge, når du deltager på konferencer, events, seminarer m.m.

Netværk/relationer

1. Beslut dig inden du netværker
Hvad vil du gerne opnå ved at netværke? Specifikke kontakter, oplysninger om særlige emner, forsøge at lave en aftale om et møde eller udvide dit netværk med en ny kontakt?

2. Hav en kort elevatortale klar på forhånd
Skriv en kort elevatortale (30-60 sek.), hvor du får fortalt, hvem du er, hvor du kommer fra, hvad du arbejder med, og hvad du er optaget af. Slut gerne din elevatortale med et spørgsmål, f.eks. ”hvor er du fra… eller hvad er du mest optaget af?”

3. Sæt dig et mål for hvor mange, du vil netværke med
Hvis du bliver nervøs ved tanken om at skulle netværke med en masse mennesker, så sæt dig et realistisk mål – og lav en aftale med dig selv eller en kollega om at nå det. Målet kunne f.eks. være, at du skal netværke med 3, du ikke kender i forvejen.

4. Vær tilgængelig
Få øjenkontakt med folk og smil til dem. Øjenkontakt signalerer ”jeg har set dig” og nedbryder den første barriere for et møde. Når vi smiler viser vi imødekommenhed, åbenhed og venlighed. Stil dig IKKE i en lukket gruppe af kollegaer.

5. Stil åbne spørgsmål
Stil spørgsmål, der ikke bare kan besvares med et ja eller nej. Stil åbne spørgsmål som starter med ”Hvad”, ”hvor”, ”hvordan”… F.eks. ”I virksomheder som jeres, hvordan gør I…” eller ”Hvad går dit arbejde ud på”.

6. Forbered dig på, hvad du selv ville svare på dine egne spørgsmål
Vær forberedt på at kunne svare på det samme spørgsmål, som du selv har stillet.

7. Giv dit visitkort
Hav dit visitkort parat, så du kan dele det med dem, du snakker med. Spørg f.eks. ”skal vi ikke lige udveksle visitkort”. Det er en opfordring til at følge op, og husker dig på, hvem du har snakket med.

8. Inviter andre med i samtalen
Vær opmærksom på, om der er andre i nærheden, der står alene, som du kan invitere med ind i samtalen. Introducer dem til, hvad I snakker om, så de føler sig velkomne og inviteret til at deltage i snakken. F.eks. ”Vi står lige og snakker om…”

9. Afslut samtalen elegant
Undgå at blive ”fanget” længe i en samtale, så du ikke får netværket med flere. Afslut samtalen høfligt og elegant. Anerkend den anden for en spændende snak og sig f.eks. ”Det var rigtig hyggeligt at møde dig – jeg skal lige nå at hilse på et par andre” eller bed om hjælp f.eks. ”Er der nogen her (på konferencen), du synes jeg skal møde/snakke med?”

10. Følg op
Inden for én uge efter mødet, skal du følge op på kontakten. Via LinkedIn, en personlig mail eller opringning. F. eks. med at skrive ”det var hyggeligt at møde dig…”

Hvis du vil vide mere om netværkets DNA og hvordan du bliver bedre til networking, så se med her

Relaterede emner

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt