Kommunikation

12 tips til intern kommunikation

Af Lone Ryg Olsen

Kommunikation

  1. Sæt dig i medarbejdernes sted.
    Hvad ved de i forvejen om for eksempel den nye strategiplan? Helt sikkert en del mindre end ledergruppen, der har brugt måneder på at strikke den sammen.
  2. Kommunikation er to-vejs.
    Lyt og giv tid til spørgsmål. Især i større forsamlinger vil nogle typer medarbejdere dog holde sig tilbage, så hav et par af de mest oplagte spørgsmål med i lommen eller få spørgsmål samlet ind på forhånd.
  3. Tænk kommunikation ind.
    Når den nye strategiplan udarbejdes, skal kommunikationen af den være et lige så vigtigt punkt som budgettet.
  4. Husk det selvfølgelige.
    Naturligvis er den nye strategiplan baseret på virksomhedens mål om 15 pct. vækst i 2015…Men er du sikker på, medarbejderen har det mål printet ind i hukommelsen på samme måde som ledelsen?
  5. Kommuniker på mange måder.
    Et stormøde er godt til de store linjer, en-til-en samtaler er perfekt til “hvad betyder det her for mine arbejdsrutiner”, nyhedsbrevet er godt at bladre i ved frokostbordet, mens intranettet er godt til al den praktiske info, der skal kunne findes frem igen og igen.
  6. Pas på teknikken.
    Lad ikke en masse power points med teknisk sprog skabe barrierer. Tal direkte til dit publikum i deres eget sprog. Start med at give dig selv forbud mod alle engelske lederudtryk.
  7. Sæt tid af.
    En leder skal være tilgængelig for de nærmeste medarbejdere, og der skal være plads til den uformelle snak over et rundstykke. Den leder, der løbende har for travlt med driften til at have tid til at snakke med medarbejderne, har for travlt til at være leder.
  8. Øv dig.
    Lige som med alt andet skal der træning til at blive en dygtig kommunikator. Giv dig selv kommunikations-lektier for, bed dine medarbejdere eller kolleger om feedback og tag en årlig tur i træningslejr med professionelle.
  9. Sørg for en god struktur.
    Hvis virksomheden har en effektiv struktur for, hvordan vigtig information kanaliseres ud i virksomheden, har den enkelte leder et solidt fundament at stå på.
  10. Fortæl den gode historie.
    Nu er vi nået til kommunikation 2.0. Faktuel information er godt, men en personlig historie er bedre. Hvis du som topleder skal fremlægge den nye strategi, kan du for eksempel fortælle historien om, hvordan innovationschefen og produktdirektøren fik ideen til den nye generation af varme drikke, mens de var ude og vinterbade. Den slags historier, der naturligvis skal være faktuelt korrekte, kan være utrolig effektive til at formidle begejstring og give energi. For de fleste kræver de dog en vis disciplin og forberedelse.
  11. Husk selvironien, hvis du selv er “helten” i din gode historie.
    Hvis din historie handler om at iscenesætte dig selv som organisationens frelser, bør du straks pakke din historie sammen igen.
  12. Lær lidt om forskellige typer af personligheder. 
    Hvis du har viden om, hvordan du mest effektivt når ind til og motiverer forskellige typer af medarbejdere og kolleger, kan du spare dig selv for meget.

Relaterede emner

Guide til den gode telefonsamtale_cover
Guide til den gode telefonsamtale (og salg)
hvad-er-et-personligt-brand-og-hvorfor-har-du-brug-for-et_cover
Hvad er et personligt brand og hvorfor har du brug for et?
kellers-brand-equity-model_cover
Kellers Brand Equity model 
10-grunde-til-at-i-skal-have-en-digital-marketingstrategi_cover
10 grunde til, at I skal have en digital marketingstrategi

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt