Kultur & Adfærd

Cybersikkerhed og hjemmearbejde: Hvad skal jeg som medarbejder være opmærksom på?

Center for cybersikkerhed har lavet en vejledning til, hvordan du sikrer, at der er styr på sikkerheden, når du arbejder hjemmefra.

Kriminelle udnytter alle muligheder. Og der er ifølge Center for cybersikkerhed større risiko for at blive angrebet under en krise. Sidder du hjemme og arbejder, er det derfor vigtigt, at du har styr på sikkerheden.

Kultur & Adfærd

Hvad skal jeg være opmærksom på i den nuværende situation?

1) Vær ekstra opmærksom på falske mails og sms’er (phishing).
Du får sikkert flere mails end normalt. Du arbejder måske også senere eller tidligere end du plejer, og du sidder alene. Måske har du udestående flybilletter, svar fra hospitalet eller andre ting, der optager dig. Og du vil gerne vide mere om, hvad der sker med coronavirus. Det kan alt sammen få dig til at sænke paraderne. Derfor skal du gøre en indsats for at tøve, inden du klikker. Tænk dig om en ekstra gang. Find en, du kan spørge, hvis du er i tvivl om en mail eller sms.

2) Pas på dine data.
Måske har du ikke adgang til din arbejdsplads’ almindelige fildrev, når du arbejder hjemme. Men tænk dig om og rådfør dig med it-afdelingen, inden du griber til gratis tjenester. Det er bedre at vente på en løsning, som it-afdelingen har sagt god for, end at risikere, at jeres data ligger på en usikker tjeneste. Det kan i værste fald være ulovligt. Pas også på med at kopiere data til din private computer. Du glemmer måske at fjerne dem igen, og det kan også være ulovligt at have dem liggende på dit private udstyr.

3) Tænk, før du deler.
Misinformation kan være svært at komme til livs, når det først er blevet spredt. Derfor tøv med at dele information, der ikke er fra de danske myndigheder. Hvis du vil dele noget, så kontrollér først, at kilden er troværdig. Det gælder både mediet og de personer, der udtaler sig. Hvis du er i tvivl, så lad være med at dele.

4) Opbyg gode sikkerhedsrutiner.
Tjek, at softwaren på dine computere er opdateret, og hav god passwordsikkerhed – også til dit wifi. Prøv at bruge en passwordmanager og få skiftet de passwords, der ikke er helt gode nok, eller hvor du har brugt det samme password flere steder.

Læs hele vejledningen her

 

Andre gode råd til dig, der arbejder hjemme:

Der gælder de samme regler for sikkerhed, når du arbejde hjemme, som når du arbejder i din virksomhed, så sørg for at bruge de værktøjer og kommunikationskanaler din virksomhed stiller til rådighed.

Hvis din computer ikke opdaterer sig automatisk, skal du f.eks. selv sørge for at det sker, og husk at have adgangskode på din pauseskærm, så computeren også er beskyttet, derhjemme.

Relateret materiale

cover_-saadan-faar-du-dine-medarbejdere-til-at-hoere-efter
Hvordan får man medarbejderne til at lytte
cover_new-ways-of-working
New ways of working 
distanceledelse-saadan-holder-du-dine-medarbejdere-glade_cover
Distanceledelse: Sådan holder du dine medarbejdere glade
cover_kriseledelse
Hvad er kriseledelse?

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt