Bæredygtighed

Gabriel: CSR må aldrig gå af mode

19. april 2013

I dag stiller omverdenen i stigende grad krav om, at virksomhederne påtager sig et medansvar for den forebyggende indsats på miljøområdet, og at de tager socialt ansvar, derfor er corporate social responsibility (CSR) også kommet mere og mere i fokus rundt omkring i virksomhederne. Årets EEI-undersøgelse viser, at CSR og miljøhensyn ikke bare har en positiv effekt på virksomhedens omdømme og bundlinje, men at det også giver gladere medarbejdere.

Lederindsigt.dk vil gerne vide mere om, hvad CSR og miljøindsatser betyder for både virksomhed, medarbejdere, kunder og samarbejdsparter. Vi har derfor talt med møbelstofvirksomheden Gabriel, der i over 25 år har arbejdet målrettet med CSR og miljø, om deres indsatser indenfor området.

Tema: CSR
Af: Louise Lundgreen

Bæredygtighed

Gabriel

Arbejdet med CSR bidrager positivt på alle områder i vores virksomhed og hos vores samarbejdspartnere. Vi tror ikke, det kan betale sig at gå på kompromis med f.eks. arbejdsvilkår, miljø eller dyrevelfærd, da alle disse områder har positiv indflydelse på virksomhedens værdiskabelse og samtidigt giver merværdi i produkterne til vores kunder og brugere. Arbejdet med CSR indgår naturligt i koncernens arbejde. For Gabriel betyder CSR, at virksomheden tager ansvar for at skabe værdi, som direkte og indirekte bidrager til en positiv samfundsudvikling.

Sådan skriver Gabriels CEO Anders Hedegaard Petersen og Kurt Nedergaard, Business Manager Quality, Environment and Production (QEP) i deres CSR og miljøredegørelse 2011/12. Der er tre hovedaspekter; arbejdsvilkår, miljø og fokus på en positiv samfundsudvikling, som Gabriel arbejder ud fra.

-Gabriels kontinuerlige arbejde med CSR sikrer, at vi leverer sunde kvalitetsprodukter, som bliver til under maksimalt hensyn til miljø og ressourceforbrug. Vi opnår også et godt arbejdsmiljø overalt, hvor vi producerer, og vi kan dokumentere det overfor vores kunder, idet vi som minimum lever op til UN Global Compact, siger Kurt Nedergaard, som har været ansat hos Gabriel siden 1988.

UN Global Compacts ti principper tager hensyn til menneskerettigheder, arbejdsforhold, miljø og anti-korruption. Gabriel vil være en ansvarlig virksomhed, og det er et fast punkt på den strategiske dagsorden. Hos Gabriel er CSR ikke et modefænomen, men indarbejdet i strategien på linje med produktudvikling, salg m.v.

CSR passer rigtig godt ind hos Gabriel

FAKTA
QEP-Master, Quality, Environment and Production, (etableret i 2006/07) understøtter Gabriels forretningsudvikling gennem optimering af kvalitets- og miljøforhold i produkter, ydelser og processer.

QEP er en afdeling i Gabriel, som påtager sig ansvar for kvaliteten i alle produkter og ydelser, der afsættes, og supporterer sine kunder vedr. kvalitets- og miljømæssige forhold i forsyningskæden.

QEP tilbyder kompetencer inden for kvalitets- og miljøledelse, produktmærkning, arbejdsmiljø og produktfrembringelse.

Arbejdet med CSR og miljøforhold bidrager ifølge Kurt Nedergaard positivt på alle områder, fordi der skabes en sund etik omkring virksomheden, og fordi det kan mærkes, at det giver værdi. Det har været nemt for Gabriel at komme i gang med at formulere sig omkring både miljø og CSR.

-Vi tager naturligt hensyn i vores produktion, fordi vi bl.a. arbejder med farvekemi, og det har vi altid gjort, så vi havde ikke svært ved at forme og bygge videre på både miljø og CSR strategi. Vi vil være de bedste på miljøområdet, og vi arbejder ud fra et vilkår, der siger, at vi altid skal gøre det bedre. Og det har vist sig at give positive resultater på bundlinjen, siger Kurt Nedergaard.

Og det er også hans bedste råd til andre virksomheder, der gerne vil i gang med at arbejde CSR ind i deres strategi.

-Kig på de ting, I gør allerede, og start med at formulere dem ind i en CSR og miljøstrategi. Når det er gjort, så begynd at formidle jeres tiltag og fortæl virksomhedens gode historie. På den måde bliver budskaberne levende og vedkommende både hos medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere, og man har dermed skabt et godt fundament at arbejde videre på, siger Kurt Nedergaard.

Gabriel oplever også konkurrencemæssige fordele gennem den værdi, som CSR og miljøhensyn skaber for kunden. Det er ifølge Kurt Nedergaard muligt at levere produkter, der er miljømæssigt forsvarlige og som samtidig er konkurrencedygtige.

-Det er vigtigt, at man ikke er bange for at tabe terræn, når man vælger at tage ansvar, hvad enten det er miljømæssigt eller socialt. For det kan, som sagt, lade sig gøre at levere begge dele. Det er blot vigtigt at huske, at det tager tid at indarbejde både CSR og miljøpolitikker, men der ligger en stor motivation og driver i at formulere hvilke tiltag, man ønsker at virksomheden skal stå for, forklarer Kurt Nedergaard.

Cradle to Cradle
FAKTA
Gabriel blev etableret i 1851 og er i dag en af Europas førende leverandører af møbeltekstiler.
Se mere på www.gabriel.dk

CSR er mere end socialt ansvar hos Gabriel, og de har målrettet arbejde med at forenkle processer og fjerne unødvendige tiltag, som ikke skaber værdi for virksomheden og for omgivelserne.

-Vores fokus på forenklingen er i høj grad med til at minimere spild, og det har også været målbart i regnskabet, supplerer Joan Thiesen, Project Manager QEP.

Gabriel er den første danske virksomhed, som er Cradle to Cradle (C2C) certificeret.

-Traditionel produktion og design er bygget på en strategi, der siger, at naturens ressourcer er uudtømmelige. Det er et produktionssystem, hvor vi tager, bruger og smider væk. Det kalder man i dag fra “vugge til grav”. Vi ved nu, at jordens ressourcer er begrænsede, men alligevel producerer industrien stadig langt hen ad vejen efter samme model. Værdifulde råstoffer ender på lossepladser eller i forbrændingsanlæg, hvor deres værdi går tabt for evigt, og det har vi hos Gabriel de sidste tre år arbejdet på at gøre noget ved, siger Joan Thiesen.

Indenfor Cradle to Cradle princippet bliver materialer designet til at kunne indgå i tekniske eller biologiske kredsløb, hvor begrebet affald – som vi kender det – ikke findes. Joan Thiesen fortsætter:

-I 2010 lancerede vi vores første Cradle to Cradle (C2C)-certificerede møbelstof i ren ny uld ”Gaja C2C”. Det var hårdt arbejde at komme dertil, på grund af den meget dybdegående analyse og optimering af vores produkter. Derudover har vi lavet undersøgelser af, hvordan vi kunne anvende recirkulerede materialer, og der blev indsamlet materiale til genanvendelse.

Gabriel vil i fremtiden have fokus på C2C for at imødekomme mangel på råstoffer og dermed risiko for store stigninger i råvarepriser, hvilket ifølge Kurt Nedergaard er en meget stor udfordring for alle samfund og ikke mindst for den enkelte virksomhed.

Arbejdsglæden er stor pga. CSR

Hos Gabriel kan de nikke genkendende til, at medarbejderne er stolte af at arbejde i en virksomhed, der tager hensyn og ansvar.

-Der bliver altid talt meget om vores grønne profil og vores ansvarlighed generelt blandt medarbejderne, og det synes jeg godt, man kan sige er med til at forhøje arbejdsglæden blandt medarbejderne. Det, at vi tager ansvar for vores omkringliggende miljøer og ofte gør mere, end de krav, der er sat op, er en del af Gabriels historie, og det er en fortælling, som medarbejderne er stolte af at være en del af, siger Joan Thiesen afsluttende.
Læs mere om arbejdsglæde på baggrund af CSR i årets EEI undersøgelse her >

FAKTA OM CRADLE TO CRADLE

Parallelt med C2C taler man også tit om den cirkulære økonomi. Det er to ord for det samme, men C2C bliver nogle gange synonym med certificeringen.

Lineær økonomi er normen i forretningslivet, hvor virksomheder producerer et produkt, sælger det til forbrugeren, som smider det ud på lossepladsen eller til forbrændingen. Producer – forbrug – smid-væk.

Fra lineær til cirkulær økonomi

Cirkulær økonomi opstår der, hvor hullet lukkes. Det sker ved at re-designe produkter, så mindst muligt eller intet går til spilde, når produktet er udtjent og ”dør”. Det der smides væk, kan gå tilbage til producenten, eller tilbage i naturen, uden at den tager skade.

Kilde: www.cradlepeople.dk

Senest opdateret 21. september 2022

Få professionelle øjne på DIN udfordring
Book en gratis session
Vores eksperter inden for strategi, bæredygtighed og innovation står klar til at sparre med dig om dine ideer og udfordringer.
Kontakt uforpligtende én af vores konsulenter
Book en gratis time her

Relaterede emner

13-simple-maader-din-virksomhed-kan-blive-mere-baeredygtig-cover
13 simple måder, din virksomhed kan blive mere bæredygtig
https___www.nokia
Du løser ikke klimakrisen ved at sidde på dit kontor og tænke store tanker

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt