Johari vinduet hjælper os til at forstå, hvordan vi giver og modtager oplysninger. Kan bidrage til at illustrere og forbedre selvbevidsthed mellem enkeltpersoner og teams. Det kan også bruges til at ændre gruppedynamik.
“Johari Window” er et generelt værktøj til organisationsudvikling, coaching, styringsredskab til teams, et selvudviklingsværktøj (omkring egen adfærd) og kan skabe en forståelse af:
Der er fire perspektiver i vinduet:
I begyndelsen af en kommunikationsproces, når man møder nogen, er størrelsen af “Arena kvadranten” ikke særlig stor, da der har været ringe tid og lejlighed til at udveksle oplysninger. Den generelle tommelfingerregel er, at du skal forsøge at udvide “Arena” til det dominerende vindue, og dermed demonstrere gennemsigtighed, åbenhed og ærlighed i samspillet (diagram 2). Når du gør dette, vil den anden part sandsynligvis også åbne sig op.
Når der skrives om denne model refereres der ofte til (“selv”). Men ved at ændre ordet “selv” til “hold”, giver modellen mulighed for en team-tilgang.
Johari Window er udviklet af de amerikanske psykologer Joseph Luft og Harry Ingham i 1950’erne, mens de forskede i gruppedynamik. I dag er JW især relevant, fordi det moderne fokus på bløde kompetencer, adfærd, empati, samarbejde, gruppeudvikling og interpersonelle udvikling har vundet frem. “Johari” er en kombination af psykologernes fornavne, Joseph og Harrington. Johari Window blev først senere en udbredt og anvendt model til at forstå og træne selvbevidsthed, personlig udvikling, til at forbedre kommunikation samt til at forstå interpersonelle relationer, gruppedynamik, teamudvikling og intergruppe-relationer.
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder