22. marts 2013
I september 2009 lukkede motorproduktionen hos MAN Diesel & Turbo i Frederikshavn, og ca. 500 medarbejdere blev afskediget. Produktionen er nu i licitation i Fjernøsten. Senest har virksomheden i januar 2013 sagt farvel til yderligere 35 medarbejdere. Outsourcing sætter sine spor, og naturligt bliver mange mennesker berørt af denne udvikling. Det at miste sit job er altafgørende i en tid, der stadig er præget af krise og deraf mangel på jobs. Men gør virksomhederne noget for at hjælpe medarbejderne videre til nye jobs?
Af Louise Lundgreen
Lederindsigt.dk har talt med HR-konsulent Marianne Koch Fisher og HR-udviklingskonsulent Dennis Lillelund fra MAN Diesel & Turbo i Frederikshavn om deres HR-funktion og den hjælp virksomheden tilbyder opsagte medarbejdere, så de netop får et springbræt til at komme videre til et nyt job.
-Det er helt afgørende for virksomheden, at vi kan gå ind og hjælpe medarbejderne videre i en tid, hvor outsourcing og nedskæringer fører til massive fyringsrunder. Hos MAN Diesel & Turbo har vi nu haft to runder, hvor vi siden 2009 er skåret fra over 1100 medarbejdere til ca. 480, siger Marianne Koch Fischer og indleder vores snak om det forløb, som tilbydes opsagte medarbejdere.
Overordnet er det MAN Diesel & Turbos ønske at kunne afhjælpe følgerne af de planlagte afskedigelser, og sikre at der er fokus på at hjælpe medarbejderne videre i nyt job. Samtidig vil man med forløbet sikre en fornuftig og rolig afvikling af produktionen.
Efter den seneste fyringsrunde i januar 2013 er der indgået en aftale mellem tillidsrepræsentanten (TR) og ledelsen om, hvad de opsagte medarbejdere bliver tilbudt.
-Vi tilbyder et 1 dags jobsøgningskursus og en personprofilanalyse til alle de opsagte medarbejdere. Vi laver to typer af kurser – et for funktionærer og et for de timeansatte, da der er forskel på deres behov, siger Marianne Koch Fischer.
Kurserne er interne og sammensat af tre dele: en generel introduktion til det at søge job, opbygning af CV og forberedelse til jobsamtalen. Den generelle introduktion giver deltagerne viden om arbejdsmarkedet, og de får værktøjer til jobsøgning. Det er bl.a. søgeteknikker i databaser, networking og den uopfordrede ansøgning.
-Vi skal hele tiden huske på, at nogen af vores medarbejdere aldrig har stået uden job før, og fx ikke er vant til at skulle sætte ord på deres kompetencer og lave et CV. Vi har en lang tradition for, at vores medarbejdere er ansat i mange år, så for nogen er det første gang, de skal ud og søge nyt job, uddyber hun.
I takt med at produktionsformerne bliver mere specialiserede og arbejdet foregår i selvstyrende grupper, er et velopbygget CV og en god ansøgning også vigtigt for den timeansatte.
-Førhen kunne man komme ind fra gaden og bede om at komme til at tale med mester, og blive ansat på stedet med et håndtryk. I dag skal de timeansatte have et CV og en ansøgning i hånden og sælge sig selv i lige så høj grad, som funktionærerne skal. Det er ikke længere nok at være god til sit håndværk. Der bliver også i høj grad kigget på, om personen er opdateret på den nyeste teknik og på samarbejdsevner, da en stor del af en produktion i dag foregår i selvstyrende teams. Der bliver i det hele taget kigget mere på det hele menneske og ikke kun på fagligheden, siger Marianne Koch Fischer.
-Det er netop derfor, det er så vigtigt, at vi giver vores opsagte medarbejdere nogle gode værktøjer til at komme i gang med en god jobsøgningsproces, supplerer Dennis Lillelund, hvis HR-funktion er rettet mod udvikling, koordinering og administration af kursus og uddannelsesaktiviteter samt generel personlig og faglig kompetenceudvikling.
På kurset træner de også medarbejderne i at formulere sig til en jobsamtale.
-Vi fortæller dem, hvad de kan forvente at blive spurgt om til en jobsamtale, og det er især det at sætte ord på stærke og svage sider, vi øver, for det er en udfordring for de fleste. Hele retorikken omkring at rose sig selv og påpege sine svagheder, uden de spænder ben for en ansættelse, er svær, så den balance prøver vi at lære dem. Det er også meget nemmere at sætte ord på det til en jobsamtale, når man har sagt det mange gange for sig selv, siger Marianne Koch Fischer med et smil. Marianne underviser selv på jobsøgningskurserne, og er med til at udvikle dem, så indholdet bliver relevant for hver enkelt gruppe, som består af 8-10 personer.
MAN Diesel & Turbo giver alle opsagte tilbud om relevant kursus eller efteruddannelse, som så vidt muligt skal ske i opsigelsesperioden. Uddannelsen skal være relevant i forhold til de jobplaner, som medarbejderen har. Virksomheden betaler uddannelsen, og yder samtidig fuld løn.
-Det at vi tilbyder efteruddannelse betyder, at vi kan skabe nogle nye muligheder for de opsagte medarbejdere. Det får dem til at tænke anderledes og se på nye muligheder, så de ikke er låst fast i det, de altid har lavet. Vi har flere tidligere medarbejdere, som er ansat i helt andre stillinger i dag, og vi ved, at de er rigtig glade for at have fundet andre kompetencer, siger Dennis Lillelund.
For at imødekomme spørgsmål omkring de rettigheder og pligter man har som ledig, har MAN Diesel & Turbo lavet en aftale med Jobcenter Frederikshavn om, at de stiller en medarbejder til rådighed. Medarbejderen er til stede i virksomheden i perioder og kan hjælpe de opsagte med at finde ud af, hvilke muligheder der er.
Det betyder meget for MAN Diesel & Turbos medarbejdere, at de ved, at der er et beredskab, som rykker ud, når der er brug for det. Det giver en tryghed at vide, at de ikke står alene den dag, de får en fyreseddel. MAN Diesel & Turbo giver de opsagte medarbejdere mulighed for at få akut hjælp, og de har sammensat et team bestående af en psykolog, en sygeplejerske og to fra HR afdelingen.
-De reaktioner, vi får, er naturligt nok, at folk er rigtig kede af, at de skal forlade os. Og vi ved jo, hvor meget et arbejde betyder i ens liv, og at man er noget i kraft af sit arbejde, så reaktionerne varierer også fra person til person. Derfor kan der være behov for forskellige former for hjælp. Der er helt i orden at tage sin ægtefælle, TR eller en kollega med ind til samtalen med lederen. Det giver tryghed, når man ikke står alene i situationen. Medarbejderne har også mulighed for at holde dagen fri, men er også velkomne til at blive og snakke med kollegerne eller med os i HR. Det er, som sagt, meget forskellige behov folk har, siger Marianne Koch Fischer.
De opsagte medarbejdere får hver tilknyttet en HR-konsulent, som de kan sparre med individuelt.
-Vi oplever at medarbejderne har brug for at snakke om deres situation, og de søger støtte, råd og vejledning hos os. Og det er supervigtigt, at de ved, at vi står til rådighed for dem, og kan hjælpe dem videre til de rette personer, forklarer Dennis Lillelund.
De ledere, som skal fyre medarbejderne, har alle gennemgået et internt kursus i, hvordan en opsigelse bliver værdig. Og når de står overfor en fyringsrunde, får de det genopfrisket.
-Vi yder den support lederne har brug for, og vi kan bl.a. vejlede i, hvordan de kan give beskeden, og hvordan de kan undgå, at medarbejderen skal gå den lange tur ned af gangen med fyresedlen i hånden. Vi går også ind og vejleder i forhold til hvem, der skal fyres. Hvis vi fx har et ægtepar ansat, så vi tager hensyn til, at det ikke er begge parter, der bliver fyret, siger Marianne Kock Fischer. Hun arbejder også med ledersparring, og har udviklet kurset i den værdige opsigelse.
For MAN Diesel & Turbo betyder det rigtig meget, at man kan tilbyde de opsagte medarbejdere de muligheder, som ligger i hele forløbet.
-Vi vil gerne have, at vores tidligere medarbejdere er gode ambassadører for virksomheden, og vi vil gerne fremstå som en virksomhed, der behandler folk ordentligt. Det er en del af vores strategi – at være socialt ansvarlige. Vi oplever faktisk også, at tidligere medarbejdere kommer igen, når vi slår stillinger op, og det ser vi som et godt tegn, siger Dennis Lillelund afsluttende.
Senest opdateret 21. september 2022
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder