
800.000 danskere skifter job hvert år og lidt mere end hver fjerde vil forlade deres arbejdsplads igen allerede inden for et år.
Målet med onboarding er at hjælpe nye medarbejdere med at lære deres nye arbejdsplads at kende, minimere tiden det tager en ny medarbejder at blive produktiv og fremme medarbejderfastholdelse.


Og der er bestemt plads til forbedring. En Gallup undersøgelse viser, at kun 12 % af amerikanske ansatte er tilfredse med deres virksomheds onboardingproces. Og der er ingen grund til at tro, at danske medarbejdere er mere tilfredse. Tal viser, at fastholdelsen i danske virksomheder lav. Som sagt, forlader en fjerdedel deres arbejdsplads inden for et år.
Selv om onboarding måske lyder nemt – man skal jo bare give en buket og byde den nye medarbejder velkommen – så går du glip af mange fordele, hvis det er sådan du byder dine nye medarbejdere velkommen.
I denne artikel på inc.com understreger Daniel Finkel, at man bør begynde at planlægge onboarding, allerede inden man ansætter sin nye medarbejder. Nogle kalder dette for pre-boarding og det indebærer alle de ting, det er en god idé at have styr på inden din medarbejder ankommer til den første samtale.
At tænke onboarding tidligt i processen er der flere fordele ved. Bl.a. får du et tydeligere billede af, hvilken type medarbejder I har brug for, både mht. faglige og personlige kompetencer. Man kan nemlig bruge de ting, man finder ud af ved at planlægge onboardingprocessen, til at blive klogere på, hvilken profil, man har brug for i stillingen.
I ovennævnte artikel anbefales det faktisk, at processen begynder, allerede inden du skriver stillingsopslaget.
Læs mere herunder i vores 10 tips til effektiv onboarding:
Læg mærke til, at Finkel anbefaler, at du laver et udkast til en plan, så tidligt i processen, har du slet ikke brug for en udførlig plan. Du kan nøjes med at bruge 30-60 min på at gennemtænke, hvordan du vil få den nyeste medarbejder med ombord.
Med hver ny medarbejder der gennemgår introduktionen, forfiner du processen så den bliver bedre, hurtigere, lettere og mere ensartet.
Det er altså vigtigt, hvordan du tager imod din nye medarbejder, men også at du følger op løbende i den første tid.
Det giver gladere medarbejdere og en undersøgelse viser, at effektiv onboarding øger fastholdelsen med op til 60 %.
Der er altså meget at hente både i form af mere tilfredse medarbejdere, højere produktivitet og højere fastholdelse at hente, hvis I sætter onboarding på dagsordenen i din virksomhed.
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder