Stort set dagligt hører vi om indgåelse af partnerskaber. Både herhjemme og på den globale scene. Partnerskaberne opstår på baggrund af en stigende kompleksitet, kundens forventninger til integrerede løsninger samt det forhold, at produkters levetid fortsat mindskes. Partnerskaber kan derfor ofte fungere som løsninger på en virksomheds udfordringer.
Af: Jesper Bang Andersen
På det globale marked kan kun få virksomheder magte at kontrollere og udvikle hele deres værdikæde fra idé til færdigt produkt med succes.
Her kan du læse om partnerskaber, hvordan du kommer i gang, og hvilken betydning et succesfuldt partnerskab kan have for din virksomhed.
Et partnerskab opstår, når to eller flere virksomheder går sammen om at nå et fælles mål.
Der findes mange motiver til indgåelse af partnerskaber. Udgangspunktet vil typisk være, at I i virksomheden lige mangler det sidste for at lykkes med et projekt eller et produkt. At I vil udvide produktsortimentet til nyt kundesegment, eller at I gerne vil udbrede jeres budskab internationalt. Det kan f.eks. være mangel på:
Kort sagt kan det være hurtigere, nemmere, bedre og billigere at nå i mål med et partnerskab.
Der er forskellige typer af partnerskaber uafhængigt af behov og motiver, og tid er en af de parametre typen bestemmes ud fra. Partnerskaber rækker fra enkeltstående aftaler, der ligner indkøb, til tætte integrerede samarbejder, der måske ender med en egentlig fusion af de deltagende virksomheder. Graden af involvering for begge parter stiger med typerne.
Eksempler på partnerskaber:
B&O og high end bilmærker som AUDI, BMW, Aston Martin = bilaudio
Microsoft og Nokia = smartphones
Vestas og Mitsubishi = Vestas får kapital og adgang til nye vækst markeder
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder