Digitalisering

Sådan får du folk til rent faktisk at deltage i online møder

Vi har alle prøvet det: at miste opmærksomheden under et møde. Og det er endnu sværere at holde koncentrationen under et virtuelt møde. Som mødeleder er dette frustrerende og kan det kan være svært at få folks opmærksomhed tilbage. Men det er nu engang, den der leder mødet, der har ansvaret for at skabe engagement.

Digitalisering

Ønsker du at engagere deltagerne i et virtuelt møde skal du skabe strukturerede muligheder for at dine deltagere kan deltage aktivt. Det er konklusionen på forskning foretaget af Justin Hale og Joseph Grenny. Baseret på denne forskning beskriver de i en Harvard business Review-artikel fem gode råd til at skabe engagement, der virker:

  1. 60-sekundersreglen

Sørg for at deltagere føler problemet du præsenterer. Du kan gøre et problem eller en mulighed mere nærværende ved at vise f.eks.:

  1. Statistikker
  2. Anekdoter
  3. Analyser

Sørg for at gruppen forstår problem eller mulighed inden du præsenter din løsning.

  1. Ansvarsreglen

Lad ikke deltagerne falde ind i rollen som passive observatører. Skab i stedet en forventning om et delt ansvar: Sig f.eks. ikke: ”Dette er en samtale, ikke en præsentation.” Det virker som regel ikke, påpeger de to forskere. Brug i stedet nedenstående råd.

  1. Intet sted at gemme sig-reglen

Giv deltagerne meget strukturerede, kortvarige opgaver. Lad dem løse veldefinerede små opgaver i mindre grupper. Det kan i mange videokonferenceværktøjer lade sig gøre at lave ”udbrydergrupper” hvor to eller flere kan samarbejde fortroligt. Det kan også gøre vide chat eller Slack. Bed efterfølgende deltagerne dele deres resultater med gruppe.

  1. MVP-reglen

Brug så få PowerPoints som muligt. Gå kort sagt efter det forfatterne til artikel kalder ”Minimal Viable PowerPoint. Der er ingen der kan holde interessen gennem et langt slide show.

  1. 5 minutters-reglen

Tal aldrig mere end fem minutter, før du giver deltagergruppe en opgave. Ellers ryger de tilbage i den passive rolle, og derfra kan det være svært at få dem tilbage. Så varer din præsentation f.eks. 15 minutter, bør du have 2-3 miniopgaver til deltagerne. Det kan f.eks. være at du indsamler en liste med løsningsforslag, og du derefter lader gruppen stemme om, hvilken løsning I skal gå i gang med først.

Relateret materiale

cover_virtuel-moedeledelse
Online mødeledelse
den-vigtigste-indikator-for-en-leders-succes-emotionel-intelligens_cover
Den vigtigste indikator for en leders succes: Emotionel intelligens
de-fire-ledelsesfelter_cover
De fire ledelsesfelter
activity-based-costing_cover
Activity-based Costing (ABC) 

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt