Kultur & Adfærd

15 personlighedstræk der gør dig til en god leder

Inden du læser videre, er det en god ide at reflektere lidt over, hvad en god leder er for dig. Hvilken type leder vil du gerne være og hvordan afspejler din ledelsesstil dine værdier?

Kultur & Adfærd

En af de ting, der siges at være særligt karakteriserende for gode ledere, er deres høje niveau af emotionel intelligens. Daniel Goleman, der bl.a. er kendt for teorien om de seks ledelsesstile og teorien om emotionel intelligens, har identificeret følgende 5 komponenter i emotionel intelligens:

1. Selvindsigt

Evnen til at genkende og forstå ens eget humør, følelser og underliggende årsager og disses betydning på andre mennesker. Selvtillid, realistisk selv-bedømmelse, selvudslettende humoristisk sans.

2. Selvkontrol

Evnen til at kontrollere eller omdirigere forstyrrende impulser og humør. Tilbøjelighed til at udsætte bedømmelse – at tænke før man handler. Troværdighed og integritet, tryghed ved flertydighed, åbenhed overfor forandring.

3. Motivation

En passion for at arbejde med årsager, der er større end penge eller status. Drevet mod at præstere, optimistisk selv lige før et nederlag, engageret i organisationen.

4. Empati

Evnen til at forstå andres følelsesmæssige væsen. Evnen til at interagere med folk ud fra deres følelsesmæssige reaktioner. Ekspert i at skabe og fastholde talent, tværkulturel sensitivitet, servicerer kunder og klienter.

5. Sociale færdigheder

Dygtig til at forvalte relationer og opbygge netværk. En evne til at finde fælles grundlag og opbygge nære forhold, gode overtalelsesevner.

Læs mere om emotionel intelligens her

 

Emotionel intelligens er ikke det eneste, der kræves for at få succes som leder. Her 10 andre karaktertræk, der karakteriserer gode ledere. Hvor mange af dem besidder du?

6. Selvledende

Som leder er du nødt til at mestrer kunsten af lede dig selv, for hvordan vil du leder andre hvis dine egen ting flagrer rundt?

Det er svært at lede andre, hvis du har problemer med at lede dig selv.

Læs mere om selvledelse her

7. Agerer strategisk

Evnen til at tænke strategisk er uundværlig som leder. Du skal være klar til de forandringer fremtiden bringer. Handler også om at være klar til at ændre kurs når der er brug for det.

Læs mere om strategi her

8. Er en effektiv kommunikatør

Som leder er du selvfølgelig nødt til at kunne kommunikere effektivt. Både virksomhedens mål og visioner er det dig opgave at kommunikere. Men ikke mindst er det vigtigt, at du formår at kommunikere tydelig med dine medarbejdere.

Lær mere om kommunikation her

9. Ansvarlig og til at stole på

Selvfølgelig har jeg lyst til at sige her. Dine medarbejdere spejler de ting du gør. Så vil du have ansvarlige og troværdige medarbejdere, starter det med dig.

10. Opstiller tydelige mål og er god til at nå dem

Det er selvfølgelig vigtigt at kunne opstille og nå mål.

Husk, at det tager tid at nå mål. Hvis du giver op, gør alle omkring dig også.

Læs mere om at opstille mål her

11. Har en vision for fremtiden

Gode chefer har en evne til at se ind i virksomhedens fremtid og træffe gode beslutninger for den.

Læs mere om mission, vision og værdier her

12. Leder kompleksitet

En virksomhed er en komplekst. For at mestre dette skal du være i stand til at træffe hurtige beslutninger, selv inden sikker information er til stede. Det handler om at opdage subtile forandringer og trends og tegn på disruption, der gør det muligt for virksomheden at handle hurtigt.

Bliv klogere på disruption i disse videoer

13. Styrker kreativitet og innovation

Udvikling kommer ikke af sig selv. For at fremme din virksomhed udvikling er det vigtigt, at du bevidst styrker ikke bare din egen evne til innovation og kreativitet. Men også dine medarbejderes.

Få bedre ideer

14. Styrker team og samarbejde

Samarbejde og team-ånd er selvfølgelig helt centralt for gode resultater i enhver virksomhed. Derfor er det også et vigtigt fokusområde for den dygtige leder.

Læs om teamledelse her

15. Skaber vedvarende relationer

Som leder er det vigtigt at have et effektivt netværk. Et netværk som kan hjælpe dig med faglige og ledelsesmæssige udfordringer. Har du ikke allerede et velfungerende netværk, er det om at komme i gang.

Bliv bedre til at netværke her

Relateret materiale

transformationsledelse
Transformationsledelse: Sådan gør de bedste ledere 
activity-based-costing_cover
Activity-based Costing (ABC) 
de-mest-effektive-ledere-kolliderer-med-virksomhedens-kultur_cover
De mest effektive ledere kolliderer med virksomhedens kultur
cover_virtuel-moedeledelse
Online mødeledelse

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt