Inden du læser videre, er det en god ide at reflektere lidt over, hvad en god leder er for dig. Hvilken type leder vil du gerne være og hvordan afspejler din ledelsesstil dine værdier?
En af de ting, der siges at være særligt karakteriserende for gode ledere, er deres høje niveau af emotionel intelligens. Daniel Goleman, der bl.a. er kendt for teorien om de seks ledelsesstile og teorien om emotionel intelligens, har identificeret følgende 5 komponenter i emotionel intelligens:
Evnen til at genkende og forstå ens eget humør, følelser og underliggende årsager og disses betydning på andre mennesker. Selvtillid, realistisk selv-bedømmelse, selvudslettende humoristisk sans.
Evnen til at kontrollere eller omdirigere forstyrrende impulser og humør. Tilbøjelighed til at udsætte bedømmelse – at tænke før man handler. Troværdighed og integritet, tryghed ved flertydighed, åbenhed overfor forandring.
En passion for at arbejde med årsager, der er større end penge eller status. Drevet mod at præstere, optimistisk selv lige før et nederlag, engageret i organisationen.
Evnen til at forstå andres følelsesmæssige væsen. Evnen til at interagere med folk ud fra deres følelsesmæssige reaktioner. Ekspert i at skabe og fastholde talent, tværkulturel sensitivitet, servicerer kunder og klienter.
Dygtig til at forvalte relationer og opbygge netværk. En evne til at finde fælles grundlag og opbygge nære forhold, gode overtalelsesevner.
Læs mere om emotionel intelligens her
Emotionel intelligens er ikke det eneste, der kræves for at få succes som leder. Her 10 andre karaktertræk, der karakteriserer gode ledere. Hvor mange af dem besidder du?
Som leder er du nødt til at mestrer kunsten af lede dig selv, for hvordan vil du leder andre hvis dine egen ting flagrer rundt?
Det er svært at lede andre, hvis du har problemer med at lede dig selv.
Evnen til at tænke strategisk er uundværlig som leder. Du skal være klar til de forandringer fremtiden bringer. Handler også om at være klar til at ændre kurs når der er brug for det.
Som leder er du selvfølgelig nødt til at kunne kommunikere effektivt. Både virksomhedens mål og visioner er det dig opgave at kommunikere. Men ikke mindst er det vigtigt, at du formår at kommunikere tydelig med dine medarbejdere.
Selvfølgelig har jeg lyst til at sige her. Dine medarbejdere spejler de ting du gør. Så vil du have ansvarlige og troværdige medarbejdere, starter det med dig.
Det er selvfølgelig vigtigt at kunne opstille og nå mål.
Husk, at det tager tid at nå mål. Hvis du giver op, gør alle omkring dig også.
Læs mere om at opstille mål her
Gode chefer har en evne til at se ind i virksomhedens fremtid og træffe gode beslutninger for den.
Læs mere om mission, vision og værdier her
En virksomhed er en komplekst. For at mestre dette skal du være i stand til at træffe hurtige beslutninger, selv inden sikker information er til stede. Det handler om at opdage subtile forandringer og trends og tegn på disruption, der gør det muligt for virksomheden at handle hurtigt.
Bliv klogere på disruption i disse videoer
Udvikling kommer ikke af sig selv. For at fremme din virksomhed udvikling er det vigtigt, at du bevidst styrker ikke bare din egen evne til innovation og kreativitet. Men også dine medarbejderes.
Samarbejde og team-ånd er selvfølgelig helt centralt for gode resultater i enhver virksomhed. Derfor er det også et vigtigt fokusområde for den dygtige leder.
Som leder er det vigtigt at have et effektivt netværk. Et netværk som kan hjælpe dig med faglige og ledelsesmæssige udfordringer. Har du ikke allerede et velfungerende netværk, er det om at komme i gang.
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder