Disruption er en særlig udfordring for etablerede virksomheder. I modsætning til iværksættervirksomheder har etablerede virksomheder nemlig en eksisterende forretning at tage hensyn til, og det betyder, at satser de på disruption (og der er mange nødt til) bliver de bogstaveligt talt nødt til at” disrupte” deres egen eksisterende forretning. Og det er i sagens natur en svær balancegang at gå.
Ofte er det da også de nye udfordrere der leder processen, og de etablerede virksomheder der bliver efterladt i deres slipstrøm. Men nogle etablerede virksomheder klarer den. Så hvad er deres hemmelighed?
Chris Bradley og Clayton O’Toole fra McKinsey koger det i realiteten ned til én ting:
At være i stand til dette kræver en række forskellige indsigter, som vi ser nærmere på i denne artikel.
Først giver det dog god mening at se lidt nærmere på, hvorfor disruption er så svært for etablerede virksomheder. Og det handler faktisk netop om, at de er etablerede, det betyder nemlig, at de også er nødt til at bruge ressourcer på at fastholde, udnytte og forsvare deres eksisterende forretning. Det betyder, at der er færre ressourcer at afsætte til innovation.
Derudover er det svært at skulle disrupte sig selv. Det betyder jo, potentielt, at du kannibaliserer din egen forretning, og det kan selvfølgelig være svært at overbevise ejere og aktionærer om fornuften i det. Det kræver nemlig, at man ikke blot har evnen til at se, at noget nyt er på vej. Du skal også turde handle dristigt, og dét, ofte lang tid, før det bliver nødvendigt. Tænk blot på, hvordan Netflix’ aktiekurs faldt med 80 % da de gik væk fra at sælge film via postordremodellen og over til det digitale format. Det er ikke alle virksomheder, der er villige til at satse så stort. Men det kan være det, der er nødvendigt!
Men hvordan kan etablerede virksomheder blive bedre, mere modige, og handle lidt klogere eller hurtigere? Første skridt er at være i stand til at genkende de forskellige stadier den nye forretningsmodel gennemgår, når den er ved at overtage førstepladsen fra en gammel. Denne udvikling sker ifølge O’Toole og Bradley i fire stadier:
Nøgleord: snæversyn
I dette tidlige stadie har etablerede virksomheder ikke behov for at handle. Betydningen af den nye forretningsmodel er meget lille, nærmest uvæsentlig. Desuden er det svært at se, hvilke trends der kommer til at få betydning og hvilke der dør ud igen. Derfor svært at vide. hvilke man bør investere i.
Nøgleord: Undgå smerte
Trenden bliver nu tydelig. Det er vigtigt at etablerede virksomheder reagerer nu, allerede inden det bliver absolut nødvendigt. Det gør det meget lettere at få foden inden for. Og invester, selv hvis det nye forretningsinitiativ kannibaliserer jeres eksisterende forretningsmodel.
Den største udfordring i dette stadie er, at motivation til at handle er meget lille, fordi den reelle konkurrence stadig er meget lille. Desuden har etablerede virksomheder samtidig en kerneforrentning, de ønsker at beskytte.
Nøgleord: inerti.
Den nye model har bevist sin gyldighed og etablerede virksomheder skal til for alvor at investere I deres nye ventures.
3. stadie er det sværeste for etablerede virksomheder, fordi de mister større og større markedsandel til den nye model og derfor har et mindre og mindre budget til at investere i nye projekter. Tendensen vil snarere være at man sparer på sådanne perifere projekter, også selv om det er her fremtidspotentialet ligger. Som Bradly og O’Toole skriver i artiklen,
“The reflex to conserve resources kicks in just when you most need to aggressively reallocate and invest“.
Helt central er det at holde godt øje med de underliggende drivkræfter, og ikke blot se på, hvad der tidligere har klaret sig godt.
Nøgleord: Tilpasning
Den nye model er blevet normalen og virksomheden har ikke andet valg end at acceptere, at branchen har ændret sig fundamentalt.
Det er f.eks. det, der er sket med de trykte medier. Rubrikannoncerne er stort set ude af aviserne nu og mange medie-huse er klar over, at det er slut med at tjene penge på annoncesektionen i den trykte avis. De aviser og mediehuse der har investeret tidligt i digitale alternativer, står derfor stærkest.
Den gode nyhed, ifølge Bradley og O’Toole er dog, at langt de fleste brancher stadig befinder sig i fase et, to og tre. Så deres gode råd lyder, at du skal studere de brancher, der har været gennem disse fire faser: mediebranchen (de trykte aviser), musikbranchen og rejsebranchen. Tag ved lære, og vær opmærksom på, om nogle af de samme tegne, der viste sig i disse brancher, er ved at vise sig i din?
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder