Går du også stadig og tænker over det, du ikke nåede at blive færdig med i går? Og undrer du dig over, hvorfor du på fjerde år, følger med i den der dumme tv-serie? Der er en grund til, at du gør som du gør. Det kaldes Zeigarnik effekten.
Her forklarer vi Zeigarnik effekten og giver dig desuden fire tips, til hvordan du kan bruge det i din hverdag og blive mere effektiv.
I 1927 opholdt Bluma Zeigarnik, en russisk psykolog, sig på en Café i Wien. Hun lagde under sit besøg mærke til, at tjenerne huskede alle ordrer, der var i gang med at blive serveret. De afsluttede ordrer derimod, forsvandt fra deres hukommelse. For at undersøge denne oplevelse, testede hun den på sine elever. De blev sat til at løse en række forskellige opgaver, f.eks. lægge puslespil og sætter perler på en snor. Nogle opgaver fik de lov til at færdiggøre, andre afbrød hun, når de var mest optagede af dem. Efterfølgende viste det sig, at eleverne var dobbelt så gode til at huske de ufærdige opgaver i forhold til de færdiggjorte.
På baggrund af undersøgelsen konkluderede Zeigarnik, at vi husker ufærdige opgaver bedre end færdige, fordi vores hjerne har et grundlæggende behov for at afslutte en opgave, vi er blevet stillet. Eller sagt på en anden måde: Uafsluttede opgaver skaber en form for spænding, der søger at blive udløst, og for at forløsningen kan finde sted, kræver det, at vi husker opgaven. Denne trang til at færdiggøre er også grunden til, at vi følger med i sæbeoperaer, der med drama og spænding afslutter med et ”følg med i næste afsnit …”. Vores interesse er fanget, og vi kan ikke slappe af, før spændingen er udløst.
Zeigarnik effekten har flere anvendelsesmuligheder end blot at få os til at se næste afsnit af vores tv-serie. Her er fire nyttige tips til, hvordan du kan bruge Zeigarnik effekten på dit job.
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder