Når det kommer til at blive mere bæredygtig, kan det kan være svært at vide hvor man skal starte. Der er virkelig mange muligheder.
Derfor kan det være godt at starte med at få et overblik over, hvilke muligheder I har, og prioritere dem.
Til at hjælpe med det, er her et værktøj, det er godt at kende: væsentlighedsanalysen.
Væsentlighedsanalysen hjælper dig med at undersøge, hvilke tiltag det giver mest mening, at gå i gang med, ved at vurdere hvor væsentlige og hvor vigtige de er for din virksomhed og hvor vigtige de er for virksomhedens interessenter.
Det kan være du allerede har mødt væsentlighedsanalysen i andre sammenhænge i forbindelse med innovations- eller strategiprojekter f.eks. men modellen har mindst lige så stor værdi, når I undersøger, hvilke tiltag I vil satse på for at blive mest bæredygtige.
Det værktøjet kan hjælpe jer med at identificere er, hvor jeres indsats på samme tid har størst impact på såvel virksomheden(s bundlinje) og på miljøet.
Modellen ser sådan her ud:
En væsentlighedsanalyse er en metode, der bruges til at identificere de områder, hvor en virksomhed har den største indvirkning på miljøet og samfundet, og som også har betydning for forretningen. Analysen omfatter sociale, miljømæssige og økonomiske forhold i hele værdikæden og giver et styrket fundament for virksomhedens fortælling og forretningsstrategi. En væsentlighedsanalyse kan hjælpe virksomheder med at forstå, hvad deres indvirkning er på bæredygtighedsforhold, og hvordan forskellige bæredygtighedsforhold påvirker virksomhedens udvikling, resultat og situation.
Ved at gennemføre en væsentlighedsanalyse kan virksomheder identificere, hvor de har den største indvirkning på miljøet og samfundet, og hvor de kan gøre en forskel. Analysen kan også hjælpe virksomheder med at prioritere deres ressourcer og afbøde risici.
Skal du lave en væsentlighedsanalyse, er der fem trin du skal igennem.
Identificer de interessenter, der er relevante for din virksomhed, og som kan påvirkes af dens aktiviteter.
Identificer de bæredygtighedsemner, der er relevante for din virksomhed, og som kan påvirke dine interessenter.
Vurder vigtigheden af hvert emne ved at vurdere både dets indvirkning på din virksomhed og dets betydning for dine interessenter. Det kan både være i kroner og ører og i hvor stor forandring det vil gøre for interessenter eller miljø
Prioriter emnerne baseret på deres vigtighed og indvirkning på din virksomhed og dens interessenter.
Udarbejd en handlingsplan for at tackle de vigtigste emner og implementere bæredygtige tiltag.
En væsentlighedsanalyse kan være en effektiv måde at identificere de områder, hvor en virksomhed har den største indvirkning på miljøet og samfundet, og som også har betydning for forretningen.
Der er dog også nogle ulemper ved at gennemføre en væsentlighedsanalyse.
En væsentlighedsanalyse kan hjælpe din virksomhed med at identificere, hvor I har den største indvirkning på miljøet og samfundet, og hvor I kan gøre en forskel. Analysen kan også hjælpe jer med at prioritere ressourcer og afbøde risici. Når I har identificeret de vigtigste bæredygtige tiltag kan I bedre fokusere jeres indsats på de områder, hvor de kan gøre den største forskel og opnå de største fordele.
Fill out the form to book a 30-60 minute session.
We will respond within 24 hours
Contact us today and hear about your options