Du er CEO i en virksomhed, og det går egentlig okay. Men du ved, at det kan blive meget bedre, du ved bare ikke, hvor du skal starte. Måske er det tid til en ny strategi, et stort “launch event” eller en brændende platform? Måske kan I købe jer til vækst, eller også skal I satse på at opnå jeres gennembrud gennem ny teknologi?
I følge Jim Collins, forfatter af ‘Good to Great’, 2011, er alle disse muligheder forkerte. Hvis du vil gøre en god virksomhed virkelig god, det Collins kalder ‘great’, skal du fokusere på noget helt andet.
Collins har i forbindelde med bogen undersøgt 1435 gode virksomheder, isoleret de 11 bedste og undersøgt, hvordan de er gået fra at være gode virksomheder til at blive virkelig gode.
Det er der kommet fire interessante koncepter ud af, som vi alle, både store og små virksomheder og, siger Collins, faktisk også os som personer, kan lære af, hvis vi ønsker at udvikle os.
Det første koncept kalder kan “The Flywheel effect”. Et ‘flywheel’ er et svinghjul. Forestil dig et stort, tungt horisontalt hjul.
“Det er en gigantisk metalskive monteret horisontalt på en akse. Det er ca. 30 meter i diameter, 3 meter tykt og vejer omkring 25 tons.”
Det svinghjul er din virksomhed.
Som du kan forstille dig, kræver det en enorm indsats at få dette hjul i omdrejninger. I starten skal der en gigantisk indsats til blot at flytte hjulet få centimeter. Og efter tre dages vedvarende indsats er det lykkedes at få hjulet hele vejen rundt. Hvis du bliver ved med at skubbe, begynder svinghjulet at bevæge sig lidt hurtigere, det kræver stadig en stor indsats, men hjulet begynder langsomt at bevæge sig hurtigere og hurtigere. Og så på et tidspunkt – det er umuligt at sige præcis hvornår – kommer gennembruddet. Momentum tager over, og hjulet bevæger sig hurtigere og hurtigere, dets egen vægt er nu fremdriftskraften. Du skubber ikke hårdere, men svinghjulet accelererer alligevel.
Dette er Flywheel Effekten og den samme effekt, som Jim Collins opdagede i de virksomheder, der bevæger sig fra god til virkelig god.
Det er, modsat manges forestilling, ikke én stor indsats, der skaber en ‘great’ virksomhed, men det lange seje træk, der ubemærket opnår momentum. Og spørger man CEO’s i disse virksomheder, kan de heller ikke nøjagtigt angive, hvornår ændringen skete.
Hvorfor virker Flywheel effekten? I følge Collins handler det om, at vi mennesker har et indgroet ønske om at være en del af et vindende hold.
“They want to feel the excitement and the satisfaction of being a part of something that just flat-out works,” siger Collins i en artikel hos Fast Company.
Når vi begynder at føle det magiske momentum og ser konkrete resultater, da er det, vi sætter skulderen mod svinghjulet og skubber. Det er sådan, forandringer virkelig sker.
Et andet af Collins koncepter er Hedgehod-princippet. Grunden til at Collins bruger et pindsvin (hedgehog) til at definere dette princip, er en gammel græsk parabel med en ræv og et pindsvin. Hvor ræven er god til mange små ting, er pindsvinet god til én stor ting.
Og det er dette fokus og denne ensidighed, der har en stor betydning for de virkelig gode virksomheder. For en virksomhed handler det om at simplificere en kompleks verden til en enkel organiserende idé. Til en slags basalt princip, der forener, organiserer og guider alle beslutninger.
“Leaders in good-to-great companies develop a Hedgehog Concept that is simple but reflects penetrating insight and deep understanding,” skriver Collins i samme artikel.
Dette er ikke noget, man “bare lige” gør på et ledelsesrefuguim. I gennemsnit tog det virksomhederne i Collins’ bog fire år at udvikle et godt Hegdehog Princip. Det er en iterativ proces, hvor der skal svares på nogle svære spørgsmål, debatteres igen og igen.
En naturlig følge af at have et Hegdehog Princip er, at der vil være en række ting, man holder op med at gøre. Det gælder også de svære ting, som f.eks. at afhænde dele af en forretning, der giver overskud, for at kunne fokusere på noget andet.
Kun ting, der passer til deres Hedgehog Princip, får lov at stå på virkelig gode virksomheders to do-lister.
Den sidste komponent til at blive ‘great’ er, at man sørger for at få de rigtige mennesker ombord. Eller. Faktisk er det den første.
Manges instinkt er at fokusere på endemålet, på strategien, på hvor virksomheden skal hen, som det første. Men Collins’ arbejde viser, at det gør de virkeligt gode virksomheder ikke. For dem er det derimod langt vigtigere at få de rigtige mennesker “med på bussen”, som Collins beskriver det. Og ikke mindst, at få de forkerte læsset af.
Good-to-great ledere forstår nemlig tre simple regler:
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder