Salg & vækst

Analyse af markedsstruktur og -dynamik

Denne model bruges til at analysere hvilken struktur en given industri eller branche er opbygget efter. Dette gør vi for at få et indblik i værdiskabelsen mellem parterne og hvordan den totale værdiskabelse fordeles. Denne fordeling siger nemlig noget om magtfordelingen i industrien og din plads i den. Desuden giver fordelingen et fingerpeg om muligheder og trusler i industrien, en viden der f.eks. kan være værdifuld i forbindelse med en strategiudviklingsproces.

Salg & vækst

Industristrukturen vurderes ud fra seks parametre, der inddeles i to hovedgrupper:

 

HOVEDGRUPPE

PARAMETER

FORUDSIGELIGHED

Hvor forudsigelig er industrien?

Graden af lokal betydning i industrien

Hvor lokal/internaltional er industrien? Jo mere international desto mere uforudsigelig.Overvejes i forhold til konkurrenter, kunder, produkter og leverandører.

Graden af konsolidering i industrien

I hvor høj grad vil markedet i fremtiden bestå af færre eller flere virksomheder? Lav konsolideringsgrad = lav forudsigelighed

Graden af koncentration i industrien

Hvor stor en del af markedet ligger hos en given andel af konkurrenterne? F.x. høj koncentration vil sige at tre virksomheder har 90 % af industriens markedsandele. Høj koncentration = høj forudsigelighed.

ERSTATTELIGHED

Hvor let eller svært er det for din virksomhed at blive erstattet af en anden?

Graden af vækst i industrien

Hvordan ser væksten i industrien ud i fremtiden? Høj vækst = høj grad af erstattelighed.

Graden af indtjening i industrien

Den typiske indtjening i industrien. Negativ eller stigende? Stigende indtjening = høj erstattelighed.

Graden af indgangsbarrierer i industrien

Hvor nemt eller svært er det at komme ind i eller ud af industrien? Undersøg regulatoriske, teknologiske, finansielle, kompetencemæssige, strukturelle, skalamæssige barrierer.

Kilde: Lars Bo Hansen, Strategi der virker (2013)

 

Indsæt resultaterne af de forskellige parametre i nedenstående skemaer i forhold til høj/lav forudsigelig og høj/lav erstattelighed, hvor 1 = laveste, og 5 = højeste.

 

Kilde: Lars Bo Hansen, Strategi der virker (2013)

 

Kilde: Lars Bo Hansen, Strategi der virker (2013)

 

Anvend analysen dynamisk ved at se på hvordan situationen kommer til at se ud og hvad I forventer vil forandre sig i forhold til den nuværende tilstand.

For at skabe overblik, kan I indsætte resultatet af ovenstående i følgende matrice:

 

Kilde: Lars Bo Hansen, Strategi der virker (2013)

Relaterede emner

saadan-interviewer-du-din-kunde_tre-simple-trin_cover
Sådan interviewer du din kunde. Tre simple trin 
skab-jeres-eget-digitale-oekosystem-for-information-netvaerk-og-salg_cover
Skab jeres eget digitale økosystem for information, netværk og salg
market-mapping
Market mapping
6-kendetegn-ved-et-succesfuldt-crm-forloeb_cover
6 kendetegn ved et succesfuldt CRM forløb

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt