Denne model bruges til at analysere hvilken struktur en given industri eller branche er opbygget efter. Dette gør vi for at få et indblik i værdiskabelsen mellem parterne og hvordan den totale værdiskabelse fordeles. Denne fordeling siger nemlig noget om magtfordelingen i industrien og din plads i den. Desuden giver fordelingen et fingerpeg om muligheder og trusler i industrien, en viden der f.eks. kan være værdifuld i forbindelse med en strategiudviklingsproces.
Industristrukturen vurderes ud fra seks parametre, der inddeles i to hovedgrupper:
HOVEDGRUPPE | PARAMETER |
FORUDSIGELIGHED Hvor forudsigelig er industrien? | Graden af lokal betydning i industrien Hvor lokal/internaltional er industrien? Jo mere international desto mere uforudsigelig.Overvejes i forhold til konkurrenter, kunder, produkter og leverandører. |
Graden af konsolidering i industrien I hvor høj grad vil markedet i fremtiden bestå af færre eller flere virksomheder? Lav konsolideringsgrad = lav forudsigelighed | |
Graden af koncentration i industrien Hvor stor en del af markedet ligger hos en given andel af konkurrenterne? F.x. høj koncentration vil sige at tre virksomheder har 90 % af industriens markedsandele. Høj koncentration = høj forudsigelighed. | |
ERSTATTELIGHED Hvor let eller svært er det for din virksomhed at blive erstattet af en anden? | Graden af vækst i industrien Hvordan ser væksten i industrien ud i fremtiden? Høj vækst = høj grad af erstattelighed. |
Graden af indtjening i industrien Den typiske indtjening i industrien. Negativ eller stigende? Stigende indtjening = høj erstattelighed. | |
Graden af indgangsbarrierer i industrien Hvor nemt eller svært er det at komme ind i eller ud af industrien? Undersøg regulatoriske, teknologiske, finansielle, kompetencemæssige, strukturelle, skalamæssige barrierer. |
Kilde: Lars Bo Hansen, Strategi der virker (2013)
Indsæt resultaterne af de forskellige parametre i nedenstående skemaer i forhold til høj/lav forudsigelig og høj/lav erstattelighed, hvor 1 = laveste, og 5 = højeste.
Kilde: Lars Bo Hansen, Strategi der virker (2013)
Kilde: Lars Bo Hansen, Strategi der virker (2013)
Anvend analysen dynamisk ved at se på hvordan situationen kommer til at se ud og hvad I forventer vil forandre sig i forhold til den nuværende tilstand.
For at skabe overblik, kan I indsætte resultatet af ovenstående i følgende matrice:
Kilde: Lars Bo Hansen, Strategi der virker (2013)
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder