Hvis du nogensinde har været med til at arbejde med din virksomheds mission, vision og værdier, ved du også, at der er stor fare for at ende ud med floskelfyldte udsagn, der reelt kunne tilhøre en hvilken som helst virksomhed. F.eks. “Vi vil være verdens bedste til X”.
Det skyldes, ifølge JP Laqueur, at begreberne mission, vision og værdier meget let bliver noget luftigt, ukonkret noget, det er svært at bruge til andet end at skrive ind i strategiplanen. For at gøre det lettere at huske og bruge værdier, mission og vision til noget har han udviklet en ny metode. JP Laqueur kalder på LinkedIn metoden for “The 3-stage rocket of Purpose-Way-Impact”.
Du starter fra bunden af raketten med Purpose:
Dette trin erstatter den måde, vi typisk taler om mission. Men frem for at tale om produkter, services eller mål og strategier beskriver du med Purpose, hvilken forandring, du forsøger at skabe. I artiklen bruger Laqueur SouthWest Airlines som tænkt eksempel.
“To give everyone the freedom to fly and bring joy back to air travel.”
Dette er den forandring, du ønsker at skabe i verden og grunden til at din virksomhed eksisterer. Purpose kommer først, fordi det er dit grundlæggende budskab, der motiverer dine ansatte og giver dem lyst til at komme på arbejde for andet og mere end deres løn.
Med udgangspunkt i forandring går dit formål ud på at ændre noget, der på én gang driver dig til vanvid og motiverer både ansatte og kunder. Ofte er det det, der er grunden til, at virksomheden i det hele taget blev grundlagt. I Laqueurs model er Purpose det vigtigste trin, fordi “raketten ikke forlader jorden uden”. Purpose erstatter den ofte vage missionsformulering med et ligefremt, kort og letforståeligt budskab.
Dette udsagn beskriver den unikke måde, du vil skabe den forandring, du beskrev i dit Purpose. Det er inspireret af din organisations kultur, strategi og, ja – kerneværdier. Men fremfor at være en udvandet liste af ligegyldige udtalelser, der kunne tilhøre en hvilken som helst virksomhed, destillerer dette budskab nogle få handlinger og ideer, som befinder sig i kernen af virksomhedens drift og beslutningstagning.
Dette er det andet trin, fordi det giver den styring og fremdrift, din virksomhed har brug for, for at overvinde de forskellige faldgruber og stadier den møder, når den vokser.
Igen med Southwest Airlines som eksempel:
“We control costs to keep fares down, and focus on fun and humor – rather than peanuts and perks – to provide a great experience.”
Dette sidste trin er et udtryk for den ultimative effekt, din virksomhed vil have på andres liv og på, hvordan verden ser ud, når du har opnået dit formål.
Mens dette er en form for visionserklæring, er det vigtigt, skriver Laqueur, at det ikke er en eksternt funderet én af slagsen. Dette bliver nemlig hurtigt ligegyldigt. (f.eks. At blive verdens bedste ….). Hvis din vision kunne gælde for en række andre virksomheder, er det en ommer.
I stedet, skriver Laqueur, skal din “Way” beskrive, hvad du vil se i fremtiden – eller fra din rakets kredsløb, når du slår motoren fra og kigger ned fra oven.
Dette budskab bør være lidt mere stræbende og ambitiøst end dit Purpose budskab, fordi du måske aldrig helt når det, men det vil holde dine medarbejdere motiverede og nære virksomheden i dens senere vækstfaser, hvilket er grunden til, det kommer til sidst.
Southwest airlines:
“When more people can go more places in the world – to make new connections, laugh with loved ones, and share experiences – life will be richer, and humanity will be brought closer together.”
Har du og dine kolleger svært ved at huske jeres mission, vision og værdier, er her en ny måde at gribe det an på. En metode, der er lettere at huske, mere autentisk og lettere at anvende i dagligdagen.
Laqueur har lavet en infografik med metoden og flere eksempler, som du kan downloade her
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder