Strategi

Michael Porters Five Forces

Skab overblik over en given konkurrencesituation. Modellen analyserer: Intern rivalisering blandt eksisterende udbydere, kundernes forhandlingsstyrke, substituerende produkter, leverandørernes forhandlingsstyrke og adgangsbarrierer.

– hjælp til ekstern analyse af konkurrencesituationen

Mangler du overblik over en given konkurrencesituation? Porters Five Forces-modellen er let anvendelig, og er et godt redskab, når du har behov for at få indsigt i:

✔ Sammensætningen i en branche

✔  Hvordan en konkurrencesituation ser ud

De fem kræfter, der analyseres er:

  • Intern rivalisering blandt eksisterende udbydere
  • Kundernes forhandlingsstyrke
  • Substituerende produkter
  • Leverandørernes forhandlingsstyrke
  • Truslen fra nye indtrængere i branchen – adgangsbarrierer

Der er derfor tale om fem forskellige kræfter, som hver især rammer nogle punkter som er værd at tage op til overvejelse inden I træder ind på et konkurrencefyldt marked.

Bemærk at øvelsen laves for en hel branche og ikke en enkelt virksomhed

Strategi

1. Konkurrencesituationen i branchen

– Hvem er konkurrenterne internt i markedet, og hvad er styrkeforholdet mellem dem?

– Hvilken betydning har konkurrenceparametre som:

  • pris (lavere priser/højere markedsandele)
  • mærkevarebrand (stærkt brand/foretrukken)
  • markedets vækstpotentiale (lav vækst/høj vækst)
  • kapacitet (produktionsformåen)
  • finansielle ressourcer (kapitalstærk eller ej)
  • innovationsevne (først med det nye eller follower)
  • horisontal integration (opkøb af konkurrenter)
  • vertikal integration (opkøb leverandører eller opbygge egne distributionskanaler)
  • udgangsbarrierer (hvis produktionsapparat er svært at omstille til anden produktion)

 

2. Kunderne og deres forhandlingsstyrke

– Opdeles i slutkundernes forhandlingsstyrke (konsument) og mellemhandlers forhandlingsstyrke (producent).

– Analysen kan kikke på kundernes købsadfærd, kriterier for valg og forhandlingsstyrke (eks. købsstørrelse, indkøbsvolume, mulighed for at finde tilsvarende produkter og mulighed for prissammenligning).

 

3. Konkurrence fra substituerede produkter

– Den bredere konkurrence beskrives i forhold til produkt-alternativer.

– Vurder pris, skifteomkostninger (kræver det en investering at flytte) og ny teknologi, der giver kunderne andre muligheder (eks. musik-CD kontra gratis streamning)

– Husk: at konkurrerende produkter IKKE er substituerede produkter. Konkurrerende produkter optræder under ”1. Konkurrencesituationen i branchen”.

 

4. Leverandørerne og deres forhandlingsstyrke

– Hvordan er leverandørernes forhandlingsstyrke i branchen? Er der leverandører med næsten monopol = stærkere og dyre at handle med?

– Antal og størrelse på leverandører

– Standard eller differentierede produkter

 

5. Truslen fra nye indtrængere

– Hvilke adgangsbarrierer er der for nye konkurrenter, hvis de ønsker at etablere sig i branchen?

– Vækster branchen er sandsynligheden større for nye indtrængere

– Branchen er mere beskyttet, hvis der kræves høj grad af kapital, brand, patent, stordriftsfordele.

 

Download Porters Five Forces skabelon

Relaterede emner

swot_cover
SWOT
smart_cover
SMART
porters_five_forces-1
Michael Porters Five Forces
tows_cover
TOWS

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt