Strategi

Michael Porters Five Forces

Skab overblik over en given konkurrencesituation. Modellen analyserer: Intern rivalisering blandt eksisterende udbydere, kundernes forhandlingsstyrke, substituerende produkter, leverandørernes forhandlingsstyrke og adgangsbarrierer.

– hjælp til ekstern analyse af konkurrencesituationen

Mangler du overblik over en given konkurrencesituation? Porters Five Forces-modellen er let anvendelig, og er et godt redskab, når du har behov for at få indsigt i:

✔ Sammensætningen i en branche

✔  Hvordan en konkurrencesituation ser ud

De fem kræfter, der analyseres er:

  • Intern rivalisering blandt eksisterende udbydere
  • Kundernes forhandlingsstyrke
  • Substituerende produkter
  • Leverandørernes forhandlingsstyrke
  • Truslen fra nye indtrængere i branchen – adgangsbarrierer

Der er derfor tale om fem forskellige kræfter, som hver især rammer nogle punkter som er værd at tage op til overvejelse inden I træder ind på et konkurrencefyldt marked.

Bemærk at øvelsen laves for en hel branche og ikke en enkelt virksomhed

Strategi

1. Konkurrencesituationen i branchen

– Hvem er konkurrenterne internt i markedet, og hvad er styrkeforholdet mellem dem?

– Hvilken betydning har konkurrenceparametre som:

  • pris (lavere priser/højere markedsandele)
  • mærkevarebrand (stærkt brand/foretrukken)
  • markedets vækstpotentiale (lav vækst/høj vækst)
  • kapacitet (produktionsformåen)
  • finansielle ressourcer (kapitalstærk eller ej)
  • innovationsevne (først med det nye eller follower)
  • horisontal integration (opkøb af konkurrenter)
  • vertikal integration (opkøb leverandører eller opbygge egne distributionskanaler)
  • udgangsbarrierer (hvis produktionsapparat er svært at omstille til anden produktion)

 

2. Kunderne og deres forhandlingsstyrke

– Opdeles i slutkundernes forhandlingsstyrke (konsument) og mellemhandlers forhandlingsstyrke (producent).

– Analysen kan kikke på kundernes købsadfærd, kriterier for valg og forhandlingsstyrke (eks. købsstørrelse, indkøbsvolume, mulighed for at finde tilsvarende produkter og mulighed for prissammenligning).

 

3. Konkurrence fra substituerede produkter

– Den bredere konkurrence beskrives i forhold til produkt-alternativer.

– Vurder pris, skifteomkostninger (kræver det en investering at flytte) og ny teknologi, der giver kunderne andre muligheder (eks. musik-CD kontra gratis streamning)

– Husk: at konkurrerende produkter IKKE er substituerede produkter. Konkurrerende produkter optræder under ”1. Konkurrencesituationen i branchen”.

 

4. Leverandørerne og deres forhandlingsstyrke

– Hvordan er leverandørernes forhandlingsstyrke i branchen? Er der leverandører med næsten monopol = stærkere og dyre at handle med?

– Antal og størrelse på leverandører

– Standard eller differentierede produkter

 

5. Truslen fra nye indtrængere

– Hvilke adgangsbarrierer er der for nye konkurrenter, hvis de ønsker at etablere sig i branchen?

– Vækster branchen er sandsynligheden større for nye indtrængere

– Branchen er mere beskyttet, hvis der kræves høj grad af kapital, brand, patent, stordriftsfordele.

 

Download Porters Five Forces skabelon

Få professionelle øjne på DIN udfordring
Book en gratis session
Vores eksperter inden for strategi, bæredygtighed og innovation står klar til at sparre med dig om dine ideer og udfordringer.
Kontakt uforpligtende én af vores konsulenter
Book en gratis time her

Relaterede emner

smart_cover
SMART
swot_cover
SWOT
pest-analysen_cover
PEST analysen
henry-mintzbergs-10-strategiskoler_cover
Henry Mintzbergs 10 strategiskoler

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt