Strategi

SWOT

SWOT er et værktøj, der skal hjælpe dig med at drage konklusioner og lægge strategier, der styrker din virksomhed, ved at give dig et billede af din virksomheds status på et givent tidspunkt.

Når du har vurderet og erkendt virksomhedens status, har du større mulighed for at lægge en god strategi for virksomhedens fremtidige drift.

Strategi

SWOT (værktøj)

SWOT er et værktøj, der skal hjælpe dig med at drage konklusioner og lægge strategier, der styrker din virksomhed, ved at give dig et billede af din virksomheds status på et givent tidspunkt.

Når du har vurderet og erkendt virksomhedens status, har du større mulighed for at lægge en god strategi for virksomhedens fremtidige drift.

SWOT er en forkortelse af: Strenghts, Weaknesses, Opportunities og Threats (Styrke, Svagheder, Muligheder, Trusler).

SWOT fungerer på den måde, at den tager udgangspunkt i både din virksomheds styrker/svagheder og i de muligheder/trusler du ser udenfor virksomheden.

  • Styrker: Det virksomheden er god til.
  • Svagheder: Det virksomheden ikke har, eller gør dårligt i forhold til andre virksomheder.
  • Muligheder: De muligheder der findes på markedet.
  • Trusler: Faktorer fra omgivelserne der truer virksomheden.

En SWOT kan f.eks. indeholde:

 

De vigtigste spørgsmål, SWOT’en skal være med til at besvare, er:

  1. Har virksomheden nogle kerneydelser, som man kan bygge en strategi omkring?
  2. Har virksomheden svagheder, der gør den meget sårbar – og er der tiltag, der kan rette op på den?
  3. Hvilke muligheder på markedet kan virksomheden gøre brug af, med den viden og de ressourcer den har i dag?
  4. Hvilke eksterne trusler skal virksomheden tage sig i agt for?

Næste skridt

Efter at have udarbejdet en SWOT, skal den bruges som grundlag for, at en virksomhed eller en organisation kan udarbejde planer for fremtiden.

  • Planerne skal bygge på virksomhedens styrke og forsøge at eliminere dens svagheder.
  • Planerne skal også sikre, at de muligheder der gives, kan udnyttes, og de trusler der kan forudses, minimeres.

 

 

Få professionelle øjne på DIN udfordring
Book en gratis session
Vores eksperter inden for strategi, bæredygtighed og innovation står klar til at sparre med dig om dine ideer og udfordringer.
Kontakt uforpligtende én af vores konsulenter
Book en gratis time her

Relaterede emner

vaelg-din-strategi-de-5-vigtigste-spoergsmaal-en-strategiker-skal-stille-sig-selv_cover
Vælg din strategi: De 5 vigtigste spørgsmål, en strateg skal stille sig selv
mission-vision-maal-og-vaerdier_cover
Skab en fælles retning med mission, vision og værdier
Cover_Revolutionerende strategi
Revolutionerende strategi: Fra statiske modeller til dynamiske praksisser
porters_five_forces-1
Michael Porters Five Forces

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt