1. juni 2012
Lederne følger op på tallene med team udviklings samtaler (TUS), og medarbejderne er selv med til at udvikle værktøjerne hen over året.
Af Lars Rasmussen
Hele fundamentet for Creativ Company er, at alle ansatte trives i et familiært miljø, hvor ansvar og sund fornuft råder, samtidig med at ambitioner og kvalitet er i top. Ledere såvel som medarbejdere skal åbent kunne tale om drømme, udfordringer, mål og metoder, og ledestjernen er ikke kun økonomien. Til gengæld er omsætning og bundlinje vokset i takt med kundekredsen og medarbejderskaren, og firmakulturen får æren for succesen.
Creativ Company
“Vi gør hvad vi siger” har været mottoet fra starten, og derfor fandt den ene grundlægger, Peter Nørgaard for nogle år siden på, at Creativ Company skulle styres ud fra 12 forskellige typer af regnskaber. Han blev inspireret af professor Steen Hildebrandt, som i et foredrag talte om betydningen af at måle på mere end økonomi og tekniske data.
Siden har Creativ Company eksempelvis ført regnskab over dialogen på arbejdspladsen, balancen mellem job og fritid samt evnen til forretningsudvikling og jobudvikling.
– Vores mange regnskaber er med til at dokumentere, at vi gør, hvad vi siger, og det afstemmer forventningerne mellem ledere og medarbejdere, siger HR-chef Pia Ørskov, som i dag er tovholder på de mange regnskaber.
– Tallene er blot et øjebliksbillede, men dialogen om resultaterne er mindst lige så vigtig, ligesom medarbejderne løbende er med til at justere på spørgsmålene bag tallene, forklarer hun.
Hvert af de 12 regnskaber bygger på 5-7 udsagn. De udtrykker antagelser, normer og forventninger, som medarbejderne kan være enige, delvist enige eller ikke enige i. Samtidig giver medarbejderne karakter til spørgsmålene efter 12-skalaen.
Generelt er mindst 3 ud af 4 medarbejdere helt enige i udsagnene. Ofte er det ca. 9 ud af 10, som bakker udsagnene 100 procent op. De mange udsagn får desuden høje karakterer. I langt de fleste tilfælde 10 eller 12. Blot nogle få ligger til et 7-tal.
Løbende kommer både ledere og medarbejdere med forslag til bedre spørgsmål eller udsagn, som HR-afdelingen indarbejder til næste års undersøgelse, og hvis noget trænger til at blive taget op med det samme, sker det også.
– Alle har ansvar og ejerskab for processerne, og det er netop det, der sikrer dynamikken, siger Pia Ørskov.
Når alle svarene er indsamlet, indkalder de enkelte afdelingsledere til TUS (team udviklings samtaler). Inden samtalen skal alle forberede sig ud fra undersøgelsen, og lederne skal være helt bevidste om personlighedstyperne i gruppen. Alle ansatte er testet efter Jungs typeindikator, og det giver afdelingslederen en viden om, hvordan hver enkelt fortrækker at arbejde og samarbejde.
– Det handler om kultur, og nye ledere, der kommer til os udefra, er ofte skeptiske overfor at tage opfølgningssnakken i hele gruppen, forklarer Pia Ørskov.
– Det kræver naturligvis tillid at turde tale åbent om alt i gruppen, men de nye ledere bliver hver gang overrasket over, hvor meget der løses i plenum. En kom endda og sagde, at “det var det bedste han havde prøvet, og han ville ikke tilbage til MUS”, fortæller hun.
Det er klart, at det altid er muligt at få en fortrolig samtale med lederen, hvis en medarbejder har brug for det. Men de generelle arbejdsforhold løses hos Creativ Company bedst i teamet.
De mange regnskaber og måden at arbejde med teamudviklingssamtaler er udviklet i Creativ Company. TUS-metoden blev oprindeligt sat i gang som pilotprojekt i to afdelinger, hvor spørgsmål og samtalemetode blev udviklet og justeret til det, der fungerer i dag.
– Hvert år inden TUS-runden opfordrer vi lederne til at forberede sig grundigt inden selve samtalen, som typisk tager en halv dag. Nogle vælger at tage den i afdelingen, mens andre vælger at tage væk fra virksomheden for at få ro, fortæller Pia Ørskov.
Efter flere års grundigt arbejde med medarbejderudvikling og -tilfredshed, har Creativ Company taget hul på næste etape i at fastholde virksomheden som en af de førende i branchen, og det handler om undersøgelser af kundernes tilfredshed.
De fem spørgsmål eller udsagn til dialogregnskabet 2011:
Senest opdateret 21. september 2022
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder