Kommunikation

Hvordan får man medarbejderne til at lytte

Det kan være svært at få medarbejdere til at høre efter, men der findes nogle kneb eller metoder du kan bruge, for at øge chancen, for at de rent faktisk hører, forstår og handler på det du siger.

I denne artikel lærer du, hvordan du bruger præsentationsteknik og storytelling til at få dine medarbejdere til at høre efter. Det handler nemlig både om dit budskab og om hvordan du leverer det.

Den måde du præsenterer dit budskab på, er vigtigt. For gør du det forkert, får dine tilhørere et fraværende udtryk i øjnene og du kan se, at de begynder at overveje at tage smartphonen frem. Men forstår du at præsentere dit budskab på den rigtige måde, kan du fastholde opmærksomheden og måske endda underholde dine modtagere.

Storytelling er både med til at gøre dine budskaber mere spændende og pakker du dine budskaber ind i en god historie, så husker vi lettere dine budskaber.

Kommunikation

Præsentationsteknik

Karin Krogh’s giver i hendes videoserie en række gode råd til bedre præsentationsteknik. Her er hovedbudskaberne trukket ud.

  • James Bond start. Start med det Karin Krogh kalder en James Bond start. Det vil sige: Start med noget spændende. Lige som en James Bond-film altid starter med en stor eksplosion eller en vild biljagt.
  • Brug historier. Vi husker bedre historier end, tal og fakta. Brug derfor altid historier, når du vil være sikker på, at få dit budskab ud.
  • Fortæl det tre gange. Søg for at dine modtagere husker dit vigtigste budskab med ved at fortælle det tre gange. Det fungerer således: Først fortæller du, hvad det er du vil fortælle. Så fortæller du det. Og så afslutter du med at fortælle, hvad du har fortalt. Vi er ikke i stand til at huske ret mange ting ad gangen, derfor skal du gentage dit vigtigste budskab.

Se selv hele videoen her.

Storytelling

Nu ved du hvordan du leverer et budskab uden at miste dine tilhøreres opmærksomhed. Et af budskaberne er, at du bruger historier. Men er du ikke typen, der lige hiver en god anekdote op af ærmet ved enhver lejlighed (tror mig, det gør jeg heller ikke. Kan aldrig huske de gode historier, når jeg skal bruge dem), så kan du finde hjælp i storytelling.

Først handler det om at finde de gode historier. Og jo, du har også masser af dem liggende på lager, i baghovedet, selvom du lige nu ikke kan komme i tanke om én eneste.

Gør sådan her:

  1. Find ud af hvad, der er dit problem. Din udfordring. Dit budskab.
    1. eks. at virksomheden igangsætter en ny strategi og du ved, at det bliver mødt med modstand fra dine medarbejdere.
  2. Hvilke følelser skaber det hos dine modtagere? F.eks. glæde, vrede, eller angst.
    1. I dette tænkte eksempel er det måske frustration, opgivelse eller vrede
  3. Brainstorm på anekdoter, hvor du havde det på samme måde. Har du brug for flere ideer, kan du overveje eksempler fra pop-kultur, film, berømtheder, jokes eller mode.

Sådan bruger du dine anekdoter til storytelling

Nu har du en håndfuld situationer, alle knyttet til en bestemt følelse. For at bruge dine situationer til storytelling kan du bruge denne fremgangsmåde:

 

  1. Angiv årstal, en dato eller start med for XX år siden, i går…:

stod jeg…

sad jeg …

befandt jeg mig i…

var jeg …

  1. Beskriv scenen.

Hvor var du?

Hvad lavede du?

Hvad skulle du?

Hvad følte du?

  1. Hvad skete der?

Fortæl kort hvad der skete

  1. Skift til din egentlige pointe

”9 ud af 10 af de klienter, virksomheder, mennesker jeg møder, gør det samme når [indsæt problemstilling]

  1. Beskriv kort, hvorfor det er et problem
  2. Fortæl din modtager, hvad han/hun bør gøre i stedet (kort og præcist)

Relateret materiale

cover_motivation-og-virtuelt-arbejde
Motivation og virtuelt arbejde: Sådan holder du dine virtuelle medarbejdere motiverede
cover_kriseledelse
Hvad er kriseledelse?
budget-som-ledelsesvaerktoej_cover
Budget som ledelsesværktøj 
de-17-vigtigste-omraader-du-skal-have-fokus-paa-som-ny-leder
Den ultimative guide til den nye leder: De 15 vigtigste værktøjer du ikke må ignorere

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt