
Selv den bedste leder ser potentiale for at blive bedre. Men det kan være svært at vide, hvor man skal sætte ind. Hvilke dimensioner af din ledelse har størst betydning på din virksomheds bundlinje og dine medarbejderes tilfredshed? Og er det medarbejderne eller bundlinjen, der skal have første prioritet?
Svaret er måske lidt overraskende: Begge dele. Eller det vil sige, det hænger sammen. Hvis du formår at gøre dine medarbejdere tilfredse, så ser du sandsynligvis positive resultater på jeres bundlinje.


En dansk undersøgelse fra 2007 (tal indsamlet i 2004) konkluderer på baggrund af 397 danske lederes besvarelser, at den ledelse, der giver de bedste resultater på bundlinjen, er ledelse de betegner som ”helstøbt”.
Forskerne har i deres undersøgelse taget udgangspunkt i Denisions fire ledelsesdimensioner.
(Se faktaboksen herunder)
Denison fire dimensioner og 12 underordnede parametrer:
Kilde: (Hooijberg, R. & Denison, D.R. (2003), What Makes Leaders Effective? A Stakeholder Approach to Leadership Effectivenes, Paper (January 2003), IMD – International Institute for Management Development, Lausanne, Switzerland).
Den helstøbte leder karakteriseres ved at score højt på samtlige af Denisons ledelsesdimensioner. Og den helstøbte leder (som altså også skaber resultater på bundlinjen) er altså ham/hende, der leder ud fra alle fire dimensioner.
Baseret på et spørgeskema, hvor der blev besvaret spørgsmål, inden for hver af disse fire dimensioner, konkluderes følgende:
Kilde: Stig Jørgensen & Partners A/S og Copenhagen Business School: ”Return on Leadership” (2007)
At undersøgelsen er fra før krisen, kunne så tvivl om resultaternes holdbarhed i dag. Måske er det noget andet, der kræves for at skabe resultater under en krise? Men dette modsiges dog af en helt ny undersøgelse fra Norge.
Rapporten viser sort på hvidt, at det de kalder blød eller opbakkende ledelse, giver gode resultater på bundlinjen. De undersøgte næsten 550 tankstationsmedarbejdes vurdering af deres chefers ledelse og sammenholdt disse resultater med de enkelte tankstationers bundlinje. Også her er resultaterne tydelige:
”Den fjerdedel af benzinstationerne, der havde den højeste score ved opbakkende ledelse, opnåede resultater, som i gennemsnit var 38 procent bedre end resultaterne i den fjerdedel, som havde den laveste score.”
– Kilde
Professor Bård Kuvaas undersøgte ledernes opbaknings-niveau ved at bede medarbejderne vurdere disse fire udsagn på en skala fra 1-5:
På baggrund af undersøgelsen har Bård Kuvaas udarbejdet følgende råd til ledere:
Vil du selv teste, hvor tilfredse dine medarbejdere er med din ledelsesform (og få en ide om, hvor god du er til opbakkende ledelse), så kan du, ifølge Bård Kuvaas, ret hurtigt selv lave en undersøgelse udfra de førnævnte spørgsmål.
Vi ta’r dem lige igen:
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder