Forandringsledelse/skabelse

Hvad er forandringsledelse?

Forandringsledelse er brugen af den nødvendige viden, kompetencer, evner, metode, processer og værktøjer til at føre et individ eller en gruppe af medarbejdere fra den nuværende til den fremtidige, ønskede situation, for at sikre at forretningsmæssige mål i forbindelse med en forandring opnås.

Forandringsledelse/skabelse

Hvad er forandringsledelse?

Forandringsledelse er brugen af den nødvendige viden, kompetencer, evner, metode, processer og værktøjer til at føre et individ eller en gruppe af medarbejdere fra den nuværende til den fremtidige, ønskede situation, for at sikre at forretningsmæssige mål i forbindelse med en forandring opnås.

Der findes en række anerkendte og velafprøvede metoder på markedet, såsom Prosci, LaMarsh, BeingFirst og Kotter. Derudover anvender en række organisationer egenudviklede metoder til forandringsledelse.

En forandringsledelsesmetode vil typisk indeholde væsentlige elementer som:

  • Sponsorinvolvering
  • Træning
  • Kommunikation
  • Håndtering af modstand

Forandringsledelse er en selvstændig disciplin, der komplimenterer eksempelvis projektledelse i forbindelse med implementeringer af forandringer i organisationer.

Hvad får man ud af at arbejde med forandringsledelse?

Via en række studier fra bl.a. McKinsey og Prosci er der skabt dokumentation for en klar sammenhæng mellem kvaliteten af forandringsledelse og sandsynligheden for at opnå de forretningsmæssige mål i et forandringsprojekt.

 

Det vil sige at organisationen hurtigere får realiseret de gevinster, der har været forudsætningen for at starte det konkrete forandringsprojekt.

Hvis en organisation ønsker at flytte sig fra DÅRLIG Forandringsledelse til RIGTIG GOD Forandringsledelse, vil det typisk tage lang tid (år) og kræve mange ressourcer (både internt og eksternt).

Hvordan kommer man i gang med forandringsledelse?

Når en organisation ønsker at forbedre måden at arbejde med forandringsledelse på, vil følgende elementer være kritiske:

  • Vurder organisationens parathed og lyst til at forbedre måden at arbejde med forandringer på
  • Skabe en grobund i organisationen, så kernespillere støtter op omkring initiativet
  • Vælg hvilken metode man ønsker at anvende
  • Klæd organisationen på i den ønskede tilgang/metode via træning, støtte, organisering mm.
  • Integrer forandringsledelsesmetoden med øvrige leverancemodeller (eks. Projektledelse, LEAN, Six Sigma etc.)
  • Sikre effektmåling af ovenstående

John P. Kotter: Forandringsledelse

8-trinsmodel for forandringsledelse af John P. Kotter

Modellen består af otte faser, som kan bruges i forbindelse med ethvert større, gennemgribende forandringstiltag i en virksomhed. Der er tale om en sekventiel model, og det er ikke hensigtsmæssigt at springe nogen af trinene over.

Uddybende forklaringer til modellen

  1. Skab en følelse af at forandring er en nødvendighed.
    Det kan være en udfordring at få folk til at forlade deres tryghedszone og overbevise dem om, at forandring er nødvendig. Økonomiske tab er et af de mest håndfaste midler, der kan hjælpe med at sætte en forandringsproces i gang ved at skabe en følelse af nødvendighed.
  2. Sammensætningen af den ledende arbejdsgruppe.
    Man kan ikke forvente at alle i ledelsen bakker op, men for at gruppen kan skabe fremskridt tidligt i processen, er det vigtigt, at der også er beslutningstagere med.
  3. Vision og strategi.
    Skab en vision og en strategi, der kan realisere visionen. Det er vigtigt at skabe en håndgribelig, kortfattet vision, som medarbejdere, kunder og interessenter kan forholde sig til. Detaljerede planer skaber ofte forvirring, og det er nødvendigt ikke kun at tale til folks intellekt, men også til deres følelser.
  4. Kommuniker visionen.
    Fortæl historien ved enhver lejlighed. Det er vigtigt, at medlemmerne af den ledende arbejdsgruppe går forrest i udbredelsen af det positive budskab. Husk at handlinger ofte tæller mere end ord. Gør derfor, som du siger.
  5. Fjern modstand mod forandringerne.
    Systemer og strukturer, der modvirker forandringerne, skal fjernes. Medarbejderne skal opmuntres til at komme med idéer og til at tage initiativ.
  6. Skab synlige og kortsigtede resultater.
    Det er vigtigt, at der bliver skabt synlige, hurtige resultater, og at de medarbejdere, der medvirker til at gennemføre forbedringer i processen, belønnes for deres indsats. Sker dette ikke, vil forandringsprocessen gå i stå efter et stykke tid.
  7. Styrk forbedringer og fasthold forandringerne.
    Sørg for at bruge den troværdighed, som de hurtige resultater giver, til at ændre systemer, strukturer og retningslinjer, der ikke passer ind i visionen. Medarbejdere, der kan implementere visionen, bør forfremmes, eller der må ansættes nye. Undgå at erklære sejre for hurtigt, da det risikerer at lægge en dæmper på følelsen af nødvendighed og dermed sætte en stopper for yderligere forandringstiltag.
  8. Implementer nye procedurer i organisationens kultur.
    Forklar forbindelsen mellem den ny adfærd og virksomhedens succes. Udvikl redskaber, der kan sikre ledelsesudvikling og videreførelse af forandringen.

Kilde: John P. Kotter: “Leading Change. Why Transformation Efforts Fail” i Harvard Business Review, March-April 1995.

Relaterede emner

tal-til-baade-elefanten-og-rytteren-hvis-du-vil-have-succes-med-forandringer_cover
Tal til både Elefanten og Rytteren, hvis du vil have succes med forandringer

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt