Kultur & Adfærd

Kortlæg virksomhedens DNA

Forskerne bliver stadig klogere på den menneskelige DNA. Og den viden hjælper tusinder af mennesker til et bedre liv. På samme måde kan vi blive klogere på, hvad der driver en organisation og hvilke betingelser, den har for at opnå succes. En virksomhed har ligesom enhver levende organisme DNA i form af information og instruktioner, som bruges i den daglige drift og udvikling.

En virksomhed kan være et stort uoverskueligt system, og det kan være svært at holde styr på alt, hvad der foregår. Virksomhedens DNA skaber klarhed og viser, at en organisation består af nogle faste elementer (produkter, ydelser, kunderelationer, historik, interne forhold, økonomi osv.) Elementerne eller DNA-koderne kan sættes sammen på forskellige måder. Det er vigtigt at finde de centrale DNA-koder og sætte dem samme på den måde, som netop tjener virksomheden bedst. I en kortlægning af DNA handler det derfor om, at en virksomhed skal bruge energi på at kortlægge sine aktiviteter og dermed viser formlen for succes.

En kortlægning af virksomhedens DNA giver dig derfor et bedre overblik over de forskellige processer, der er med til at holde virksomheden kørende stabilt. Den skaber retning og fokus, og en kortlagt DNA gør det lettere løbende at optimere og realisere bl.a. vækst og udvikling i din virksomhed.

Som sagt er DNA’en sammensat af de forskellige elemeter, som virksomheden er bygget op omkring, og som gør den unik. Modellen herunder viser, hvordan man kan få sat ord på de elemeter, og dermed komme nærmere virksomhedens DNA. I har formentlig allerede formuleret størstedelen, men I kan få behov for at trække essensen ud af de forskellige områder for at få en så enkel og skarp DNA som muligt.

Modellen er udfyldt med et eksempel fra den opdigtede virksomhed Jensens Møbeldesign A/S, som I kan lade jer inspirere af. Modellen kan også downloades nederst på siden, klar til at udfylde.

Kultur & Adfærd

HISTORIE

Virksomhedens historie er vigtig at få med, når DNA kortlægges, da der fokuseres på successer, vendepunkter og store begivenheder, som har været med til at gøre virksomheden til det, den er i dag. Hvis du ikke selv er bekendt med virksomhedens historie, kan du tale med f.eks. virksomhedens grundlægger, de længst ansatte medarbejdere, eller finde pressemeddelelser og presseomtale.

  • Grundlagt i 1958 af snedker Hans Jensen på baggrund af interessen for møbeldesign og træets funktion og formgivning.
  • Siden 1965 har virksomheden især været kendt for møbelserien LL65, som i dag stadig er en af favoritterne i kategorien danske designklassikere.
  • Op gennem 1970’erne kom flere modeller til, og i 1978 udvidede man med en serie køkkenmoduler, som den dag i dag stadig ses rundt om i de danske parcelhuse.
  • Virksomhedens navn kom for alvor på alles læber, da det nye Tivoli Hotel i hjertet af København, blev indrettet med møbler fra LL65 serien i 1976.
  • Lars Jensen, møbelarkitekt og designer og søn af grundlægger Hans Jensen, har siden 1999 været administrerende direktør i virksomheden.
  • Virksomheden har lige siden grundlæggelsen haft et stort fokus på design, dansk produktion miljørigtige løsninger og bæredygtighed.

VÆRDIER

Virksomhedens værdier er med til at positionere den og adskille den fra konkurrenterne. De er også grundlaget for måden, man agerer og træffer beslutninger på i virksomheden. Dette kan kræve en mere dybdegående analyse af virksomheden og hvad I står for. Få hjælp til værktøjer og metoder i skabelonen som kan downloades her

  • Jensens Møbeldesign vægter værdier som enkelt design og god kvalitet højt
  • Virksomheden sætter en ære i at være en traditionsrig familiedrevet møbelproducent
  • Virksomheden interesserer sig meget for træets formgivningsmuligheder, og hvad godt møbeldesign betyder for indretningen af rum og menneskers hverdag
  • Dansk design skal produceres i Danmark. Derfor arbejder de målrettet på at bevare produktionen i Danmark.

KOMPETENCER

Fokus på det man er særligt god til i virksomheden, og samtidig det, som gør virksomheden unik i branchen.Kortlæg, på hvilke områder din virksomhed er unik. Hvilke produkter, services er I bedst til og hvordan adskiller I jer fra konkurrenternes? Få hjælp til værktøjer og metoder i skabelonen som kan downloades her

  • Design- og håndværksmæssige kompetencer vægtes højt på alle niveauer i virksomheden.
  • I mødet med kunder, leverandører og samarbejdspartnere kan det mærkes, at Jensens Møbeldesign er en traditionsrig møbelfabrik pga. den store erfaring med forarbejdelse af træ og trofasthed mod dansk design.

KERNEYDELSE

Helt konkret fokus på det virksomheden producerer eller leverer. Det er også en god idé at sætte ord på det, som kerneydelsen betyder for modtagerne, og hvor den gør en forskel. Jeres kerneydelse er jeres vigtigste produkt(er). Hvad betyder produktet for jeres kunder og hvor gør det en forskel?

  • Virksomhedens kerneydelse er møbler i træ
  • Fokus på, at kerneydelsen skal tilpasses til boligen og mennesker i forskellige situationer.
  • Fokus på at kerneydelsen har betydning for menneskers velvære.
  • Fokus på at kerneydelsen desuden har stor betydning for det æstetiske udtryk i hjemmet

BRAND

Her kan man beskrive hvordan kunderne ser virksomhedens brand. At virksomheden har et stærkt brand, er vigtigt, hvis den fx står overfor en udviklingsfase.Hvis I ikke allerede har en god idé om hvad jeres kunder, konkurrenter og samarbejdspartnere mener om jer, så spørg dem. Få hjælp til værktøjer og metoder i skabelonen som kan downloades her

  • Jensen Møbeldesign mener selv, at deres kunder opfatter dem, som et firma der producerer klassisk dansk møbeldesign af høj kvalitet med afsæt i en solid håndværksmæssig tradition.

KONKURRENCE & KUNDEBEHOV

Med formuleringen af konkurrence og kundebehov, sætter man ord på de vækstmuligheder der er, og i hvilken retning man godt kunne tænke sig at virksomheden bevæger sig i fremtiden. Få hjælp til værktøjer og metoder i skabelonen som kan downloades her

  • Virksomheden er presset på pris pga. outsourcing i branchen
  • Jensens Møbeldesign har behov for at adskille sig mere fra sine konkurrenter ved at lægge vægt på, at møblerne stadig er produceret i Danmark, og at produktionen ikke er outsourcet.
  • Overvejer at fokusere på andre aspekter end pris, fx skabelsen af den unikke kundeoplevelse og det traditionsrige danske design.

Kortlægningens resultater

På baggrund af kortlægning af sin DNA vil Jensens Møbelfabrik arbejde videre med at skabe møbeldesign med udgangspunkt i:

  • Individuelle og situationstilpassede løsninger
  • Storytelling baseret på virksomhedens værdier. Bl.a. at det er en traditionsrig familieejet møbelfabrik med fokus på dansk design produceret i Danmark, æstetik og kvalitet.

En kortlægning af din virksomheds DNA giver altså virksomheden overblik og sammenhæng. Arbejdet med denne model er oplagt som første skridt i en forandringsproces.

Kilder: www.kommunikationsforum.dk

Relaterede emner

smart_cover
SMART
hvad-hjerneforskning-kan-laere-dig-om-kundefastholdelse_cover (1)
Hvad hjerneforskningen kan lære dig om kundefastholdelse
kritiser-mig-det-bliver-jeg-bedre-af_cover
Kritiser mig, det bliver jeg bedre af
tips-til-kold-canvas_cover
Tips til dig, der skal i gang med kold kanvas

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt