Forskerne bliver stadig klogere på den menneskelige DNA. Og den viden hjælper tusinder af mennesker til et bedre liv. På samme måde kan vi blive klogere på, hvad der driver en organisation og hvilke betingelser, den har for at opnå succes. En virksomhed har ligesom enhver levende organisme DNA i form af information og instruktioner, som bruges i den daglige drift og udvikling.
En virksomhed kan være et stort uoverskueligt system, og det kan være svært at holde styr på alt, hvad der foregår. Virksomhedens DNA skaber klarhed og viser, at en organisation består af nogle faste elementer (produkter, ydelser, kunderelationer, historik, interne forhold, økonomi osv.) Elementerne eller DNA-koderne kan sættes sammen på forskellige måder. Det er vigtigt at finde de centrale DNA-koder og sætte dem samme på den måde, som netop tjener virksomheden bedst. I en kortlægning af DNA handler det derfor om, at en virksomhed skal bruge energi på at kortlægge sine aktiviteter og dermed viser formlen for succes.
En kortlægning af virksomhedens DNA giver dig derfor et bedre overblik over de forskellige processer, der er med til at holde virksomheden kørende stabilt. Den skaber retning og fokus, og en kortlagt DNA gør det lettere løbende at optimere og realisere bl.a. vækst og udvikling i din virksomhed.
Som sagt er DNA’en sammensat af de forskellige elemeter, som virksomheden er bygget op omkring, og som gør den unik. Modellen herunder viser, hvordan man kan få sat ord på de elemeter, og dermed komme nærmere virksomhedens DNA. I har formentlig allerede formuleret størstedelen, men I kan få behov for at trække essensen ud af de forskellige områder for at få en så enkel og skarp DNA som muligt.
Modellen er udfyldt med et eksempel fra den opdigtede virksomhed Jensens Møbeldesign A/S, som I kan lade jer inspirere af. Modellen kan også downloades nederst på siden, klar til at udfylde.
Virksomhedens historie er vigtig at få med, når DNA kortlægges, da der fokuseres på successer, vendepunkter og store begivenheder, som har været med til at gøre virksomheden til det, den er i dag. Hvis du ikke selv er bekendt med virksomhedens historie, kan du tale med f.eks. virksomhedens grundlægger, de længst ansatte medarbejdere, eller finde pressemeddelelser og presseomtale.
Virksomhedens værdier er med til at positionere den og adskille den fra konkurrenterne. De er også grundlaget for måden, man agerer og træffer beslutninger på i virksomheden. Dette kan kræve en mere dybdegående analyse af virksomheden og hvad I står for. Få hjælp til værktøjer og metoder i skabelonen som kan downloades her
Fokus på det man er særligt god til i virksomheden, og samtidig det, som gør virksomheden unik i branchen.Kortlæg, på hvilke områder din virksomhed er unik. Hvilke produkter, services er I bedst til og hvordan adskiller I jer fra konkurrenternes? Få hjælp til værktøjer og metoder i skabelonen som kan downloades her
Helt konkret fokus på det virksomheden producerer eller leverer. Det er også en god idé at sætte ord på det, som kerneydelsen betyder for modtagerne, og hvor den gør en forskel. Jeres kerneydelse er jeres vigtigste produkt(er). Hvad betyder produktet for jeres kunder og hvor gør det en forskel?
Her kan man beskrive hvordan kunderne ser virksomhedens brand. At virksomheden har et stærkt brand, er vigtigt, hvis den fx står overfor en udviklingsfase.Hvis I ikke allerede har en god idé om hvad jeres kunder, konkurrenter og samarbejdspartnere mener om jer, så spørg dem. Få hjælp til værktøjer og metoder i skabelonen som kan downloades her
Med formuleringen af konkurrence og kundebehov, sætter man ord på de vækstmuligheder der er, og i hvilken retning man godt kunne tænke sig at virksomheden bevæger sig i fremtiden. Få hjælp til værktøjer og metoder i skabelonen som kan downloades her
På baggrund af kortlægning af sin DNA vil Jensens Møbelfabrik arbejde videre med at skabe møbeldesign med udgangspunkt i:
En kortlægning af din virksomheds DNA giver altså virksomheden overblik og sammenhæng. Arbejdet med denne model er oplagt som første skridt i en forandringsproces.
Kilder: www.kommunikationsforum.dk
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder