Analyse af faktorerne i en virksomheds uafhængige omverden. Modellen egner sig til at fremhæve muligheder og trusler i virksomhedens eksterne forhold.
PEST-analysen bruges til at analysere og beskrive en virksomheds eksterne forhold.
PEST-analysen er en analyse af faktorerne i virksomhedens uafhængige omverden, og modellen egner sig til at fremhæve muligheder og trusler i virksomhedens eksterne forhold.
Analysemodellen bruges især ved analyse af et nyt eksportmarked med henblik på at vurdere markedets attraktivitet for virksomheden. PEST analysen er bygget op omkring fire faktorer:
Political (politisk)
Economical (økonomisk)
Social (social)
Technological (teknologisk)
Gennem analysen kan man vurdere et marked, her under også konkurrenter, ud fra et bestemt synspunkt eller fra en bestemt branche.
Det kan være en fordel at lave en PEST analyse inden der laves en SWOT analyse, fordi PEST hjælper med at identificere elementerne i SWOT. PEST og SWOT analyserer ud fra to forskellige perspektiver, men de kan som sagt supplere hinanden. (SWOT skabelonen ligger også klar til brug på Lederindsigt)
PESTEL-analysen er en måde at skabe klarhed over, hvordan udviklingen i omgivelserne påvirker organisationens fremtidsmuligheder.
PESTEL er en udvidelse af PEST-analysen, og tilføjelsen af EL – E: environmental (miljømæssig) L: legal (lovmæssig) giver metoden mulighed for at tage højde for disse to områder, som på få år har fået stor betydning for organisationerne.
Download template til:
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder