Kultur & Adfærd

PVI-modellen. Bliv mere synlig på din arbejdsplads

Som hjemmearbejdende medarbejder, hvad enten man er det på hel eller halv tid, kan man fra tid til anden godt få en følelse af, at man er blevet glemt af resten af organisationen. Har du det sådan, så er der faktisk noget, du kan gøre ved det.

Kultur & Adfærd

Du kan arbejde med at gøre dig mere synlig i din virksomhed, også selv om du ikke sidder på kontoret hver dag, ved at bruge PVI modellen.

Den er blevet udviklet af Joel Garfinkle og består af tre trin.:

  1. Perception
  2. Visibility
  3. Influence

Er du hjemmearbejdende, er det især andet trin ”Visibility”, du skal være opmærksom på. Selv om alle vil have nytte af at arbejde med trin et og tre også.

Trin 1: Perception

Ved at tage kontrol over, hvordan andre mennesker opfatter dig, kan du aktivt arbejde på at blive mere synlig på dit job.

Det første du skal gøre, er at få dig et overblik over, hvordan dine kolleger, chefer og underordnerede ser dig. Og det er der basalt set, kun en måde at gøre på: Spørg dem.

Det lyder måske som en lidt svær udfordring, men det kan faktisk godt gøres, uden at det virker upassende.

Spørg f.eks. hvordan du klarede dig, efter du har holdt en præsentation eller afleveret et projekt. Og spørg ikke kun ind til faglige præstationer. Det du har brug for her, er lige så meget en viden om, hvilke personlige/sociale egenskaber dine kolleger vurderer du er god eller mindre god til.

Garfinkle understreger, at du dog skal være opmærksom på, at du også kan modtage negativ feedback. Dette håndterer du bedst ved at tage imod den, uden at diskutere med personen der giver den, og vurder når du er alene, om der er hold i kritikken.

For at kunne arbejde med de rigtige elementer, er det også vigtigt, at du er opmærksom på, hvilke karaktertræk, der sættes særligt pris på i din organisation. Hvilken adfærd har de mest succesfulde medarbejdere? Ankommer de altid tidligt på kontoret? Forslår de hyppigt innovative ideer? Tager de mange chancer? Identificer, på hvilket af disse områder du kan gøre dig bedre.

Trin 2: Visibility

I forhold til dit mål om at blive mere synlig på jobbet, er der som sagt mange guldkorn at finde i PVI-metodens andet trin: Visibility:

For at blive mere synlig i din organisation, er der en række ting, du kan gøre, selv om du ikke sidder på kontoret hver dag.

Garfinkle fremhæver f.eks. følgende tre trins-raket:

  1. Fremhæv dig selv. Her handler det om ikke at lave janteloven eller egen generthed eller beskedenhed om at bremse dig. Gør du et godt stykke arbejde, er det vigtigt, ikke mindst som hjemmearbejdende, at du sørger for at de personer, de arbejde sammen med, ved hvilke projekter du arbejder på og hvilke resultater du skaber.

    En meget håndgribelig måde at gøre det på, er hver uge at sende en statusrapport til din nærmeste chef og andre interessenter. Beskriv hvad du har arbejdet på i løbet af ugen og hvilken status dine forskellige projekter har.

    I LederIndsigt sender jeg f.eks. hver uge en mail til mine kolleger, hvor jeg beskriver, hvilke tekster jeg har arbejdet på denne uge, og hvor langt de er fra at blive offentliggjort på LederIdnsigt.dk.

    Mailen er inddelt i tre sektioner:

    1. Tekster under udarbejdelse
    2. Klar til offentliggørelse
    3. Online

    Uge for uge kan mine kolleger på denne måde følge med i, hvor langt jeg er med forskellige artikler og værktøjer.

  2. Fremhæv andre. Dette er mindst lige så vigtigt som det første trin. For fremhæver du kun dig selv, kommer du let til at fremstå selvfed. Det ønsker du selvfølgelig ikke.

    Derfor er det vigtigt, at du husker også at fremhæve de gode ting, dine kolleger opnår. Så sørg for at rose kolleger, når de gør et godt stykke arbejde, bliver færdige før deadline, tænker nye innovative tanker etc. Gør du dette jævnligt, bliver du ikke blot kendt som hende eller ham, der er så god til at rose andre, men du øger også chancen for, at andre en dag gengælder det. Hvilket bringer os til tredje trin.

  3. Hvis du følger de to ovenstående trin, er der langt større sandsynlighed for at andre begynder at fremhæve dig. For det første fordi du sørger for, at din organisation kender til dig og kender dine resultater. Og for det andet fordi du ikke selv er bange for at rose dine kolleger.

Ønsker du virkelig at sætte skub i din synlighed, er der yderligere et par håndtag, du kan trække i.

  1. Garfinkle forslår at du sørger for at tilbringe tid sammen med din topledelse, hvilket kan være en særlig udfordring for virtuelle medarbejdere. Men en anden måde at gribe dette an på er ved at skrive eller ringe direkte til relevante medarbejdere i din organisation. Når du falder over noget, der er relevant for ham eller hende, sender du simpelthen en kort e-mail eller ringer  til vedkommende.

    Vær dog opmærksom på, hvordan traditionen for denne slags er i din organisation. Især i ”ældre, mere konservative” organisationer, kan der blive set skævt til den slags. Spørg der for gerne, hvis du er i tvivl, en af dine kolleger eller din nærmeste chef, om hvordan der ses på den slags i netop din organisation. Et work around, kunne være at bede din nærmeste chef overbringe din viden, til topledelsen. Du kunne også arbejde på, at få en person fra topledelsen på din ugentlige status-mail.

  2. Del din ideer. En god ting at gå til topledelsen og andre i din organisation er dine gode ideer. Innovative ideer har det med at sprede sig. Og du kan på sigt blive kendt som én der tænker nye innovative tanker.
  3. Vi har allerede talt lidt om dette, men det fortjener næsten at blive omtalt igen: Sørg for at tag æren for de gode resultater du opnår. Er dit mål at blive mere kendt i din virksomhed, så er det vigtigt, at du ikke er beskeden. Sæt ikke dit eget lys under en skæppe, men vær samtidig heller ikke for frembrusende, det er der også mange, der ser skævt til. Som så meget andet i livet handler det om at finde den rette balance.

Trin 3: Influence

Tredje trin handler om, hvordan du bliver opfattet på jobbet, og hvordan du kan ændre på dette. For mange mennesker handler det at have indflydelse om, at have indflydelse på nogen der er ”under” en i virksomhedens hierarki. Men ifølge Garfinkle kan du faktisk også yde indflydelse i forhold til dine ligemænd og din overordnede.

  1. Indflydelse opad: For at påvirke personer over dig i hierarkiet, skal du identificere dine overordnedes prioriteter og gøre dem til dine egne. Når du har lejlighed til det, så fortæl hvilke projekter du arbejder med, og del ligeledes dine bedrifter og successer. Formålet er at sørge for, at de er ved, hvor værdifuld du er for virksomheden.
  2. Indflydelse nedad: En typisk misforståelse i forhold til indflydelse er, at nedadgående indflydelse handler om at give ordrer. Dette er ikke tilfældet. Ønsker du at yde indflydelse frem for autoritet (hvilket ordrer repræsenterer), skal du i stedet fokusere på, at give dine medarbejdere magt til at træffe deres egne beslutninger.  De bliver mere tilfredse med deres arbejde og du vinder deres respekt.
  3. Lateral indflydelse: Hvis du har lateral indflydelse, er du i stand til at udnytte dine ligemænds evner og talenter. Hvis du hjælper dine kolleger, hvor du kan, så er der stor chance for at de gengælder tjenesten. Sørg også for at lære ledere i andre afdelinger at kende. Et stort netværk er essentielt i forhold til at kunne yde lateral indflydelse.

5 træk alle indflydelsesrige personer er i besiddelse af

  1. Et godt rygte. Hvordan andre opfatter dig udgør dit rygte. Indflydelsesrige personer har et pletfrit rygte.
  2. Fremragende evner. En person der har fremragende evner er ikke bare god til sit job, hun er eksperten. Og sætter en dyd i altid at yde sit bedste.
  3. Den rette udstråling. Selvtillid, kontrol og styrke er vigtige evner at udstråle.
  4. Let at holde af. Holder folk af at være sammen med dig? Skaber du tryghed og bliver folk inspireret af at være samme med dig?
  5. Overbevisende. Du er god til at argumentere og indgyder selvtillid i andre ved at få dem til at føle, at du ved, hvad du gør, og at du altid har deres interesser med i overvejelserne.

Relaterede emner

kritiser-mig-det-bliver-jeg-bedre-af_cover
Kritiser mig, det bliver jeg bedre af
6-kendetegn-ved-et-succesfuldt-crm-forloeb_cover
6 kendetegn ved et succesfuldt CRM forløb
saadan-interviewer-du-din-kunde_tre-simple-trin_cover
Sådan interviewer du din kunde. Tre simple trin 
market-mapping
Market mapping

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt