Salg & vækst

Sådan håndterer du dine konkurrenter

Konkurrenter og konkurrence generelt er sundt, og slet ikke så farligt, som mange går og tror, så hvorfor være bange for dem? Du skal se dine konkurrenter som en inspirationskilde til at gøre det bedre. Du skal holde øje med, hvad de gør godt, og så gøre det endnu bedre. Du skal samtidig holde øje med det, de gør skidt, og udnytte det. Konkurrenterne skal være en motivation for, at din virksomhed kan gøre det endnu bedre.

Salg & vækst

Lær dine konkurrenter at kende

Spørg dig selv: Hvem er mine tre største konkurrenter? Hvilke produkter er indirekte i konkurrence med mit produkt?

En af de bedste ting du kan gøre for din virksomhed, er at lære dine konkurrenter at kende og prøve at forstå dem. Det sker ikke af sig selv, så derfor skal du undersøge markedet og finde ud af, hvordan de gør tingene. Hvad deres kernekompetencer er, og hvordan de adskiller sig i forhold til andre konkurrenter på markedet.

Hvordan gør man så det?

Et godt sted at starte er ved at ringe til dem eller gå på deres webside, hvor du kan finde en masse information. Du kan også skrive til deres kundeservice. Det vigtigste er, at du er opmærksom og aktivt går dine konkurrenter i bedene.

Find ud af, hvordan de skal håndteres

Efter du har kortlagt dine nærmeste konkurrenter, og dem, som du mener, udgør den største trussel, kalder arbejdet for alvor. Nu skal du finde frem til, hvordan du håndterer dine konkurrenter, og finde ud af, hvordan du kan slå dem på mindst tre områder.

Spørg dig selv: Hvad er mine konkurrenters tre styrker og tre svagheder i forhold til mit produkt?

Hvordan gør man så det?

En god indgang er at formulere, hvordan du adskiller dig fra konkurrenterne, og det gør du ved at finde dine USP’er (unique selling proportions). USP er et marketingkoncept, der siger, at en reklame skal tilbyde forbrugeren en logisk grund til at købe et produkt. Hvorfor han skal købe fra dit firma og ikke konkurrenten? Du skal beskrive de unikke produktfordele, du tilbyder forbrugerne, og fremhæve disse fordele i markedsføringen. Et godt USP bygger på et firmas konkurrencemæssige fordel. Det er også godt at kunne konkurrere på prisen, men det kan ikke gøre det alene.

Hvad skal du arbejde med for at differentiere din virksomhed?

Tal aldrig dårligt om dine konkurrenter

Markedsføringsloven siger, at man som professionel virksomhed ikke må miskreditere sine konkurrenter, og det gavner hverken dig eller nogen andre, hvis du taler direkte dårligt om dine konkurrenter.

Relaterede emner

nps-ville-dine-kunder-anbefale-din-virksomhed-til-en-ven_cover
NPS®: Ville dine kunder anbefale din virksomhed til en ven? 
skab-jeres-eget-digitale-oekosystem-for-information-netvaerk-og-salg_cover
Skab jeres eget digitale økosystem for information, netværk og salg
tips-til-kold-canvas_cover
Tips til dig, der skal i gang med kold kanvas
kundefastholdelse-10-strategier-du-kan-implementere-nu_cover (1)
Kundefastholdelse: 10 strategier du kan implementere nu 

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt