Salg & vækst

Sådan vælger du den bedste vækstmulighed: Afvejning mellem vækst og risiko

Vækstinitiativer vælges ofte med hjertet, maven eller intuitionen. Men holder den metode ikke længere, så får du her en metode, der lader dig vurdere dine vækstmuligheder i forhold til deres potentiale for at genere indtjening og som samtidig giver dig en realistisk risikovurdering.

Salg & vækst

Bedøm jeres forskellige vækstmuligheder

Jeg tager her udgangspunkt i, at I i virksomheden allerede har identificeret en række potentielle vækstskabende tiltag. I denne første del af modellen, skal du vurdere de forskellige vækstmuligheder i forhold til marked, omsætning og deres potentiale for et overskud.

Vurder hver vækstmulighed forhold til følgende seks elementer:

  • Nuværende markedsefterspørgsel
  • Potentiale for markedsvækst
  • Graden af markeds differentiering
  • Potentiale for at blive markedsledelende
  • Overskudspotentiale
  • Ledelesens passionsniveau

Resultaterne af denne undersøgelse sættes ind i nedenstående tabel og vurderes på en skala fra 1-10. Hvor 1 er det laveste potentiale, 10 højest:

 

Vækstmulighed Nuværende markeds-efterspørgsel Potentiale for markeds-vækst Grad af markeds-differentiering Overskuds-potentiale Markedsleder-potentiale Passion Total Potentiale
(A)
Geografisk udvidelse i naboregion
4 5 4 4 3 7 27
(B)
Geografisk udvidelse i naboby
8 6 3 4 2 5 26
(C)
Udvikle en ny produktlinje
9 8 6 8 9 10 50
(D)
Tilpasse nuværende produkt til overordnede: Sub-segmentering
9 9 8 9 9 8 52
(E)
Nyt distributions-system
6 8 8 1 8 2 33

For at undersøge risikoen ved hver af mulighederne vurderer du følgende elementer:

  • Kunder
  • Strategiske og differentierende evner i markedet
  • Produkter.
  • Leverandør og distributions kæder
  • Geografiske markeder
  • Konkurrenter

Indsæt resultaterne i følgende tabel. 1 er høj risiko, 10 lav:

 

Vækstmulighed Betjente kunder Strategiske og differentierede evner i markedet Produkt Leverandør og distributions­kæde Geografiske markeder Konkurrenter Total risiko
(A)
Geografisk udvidelse i naboregion
6 7 7 6 3 7 36
(B)
Geografisk udvidelse i naboby
2 4 5 2 1 1 15
(C)
Udvikle en ny produktlinje
9 2 4 8 8 5 31
(D)
Tilpasse nuværende produkt til overordnede: Sub-segmentering
5 7 4 4 8 3 31
(E)
Nyt distributions-system
3 5 5 2 5 6 26

 

Nu samles alle resultater i følgende tabel, som giver et overblik over både marked- og profitpotentiale samt hvor høj risiko de forskelllige muligheder har.

 

Vækstmulighed Marked- og profit Potentiale Risikobedømmelse Total
(A)
Geografisk udvidelse i naboregion
27 36 63
(B)
Geografisk udvidelse i naboby
26 15 41
(C)
Udvikle en ny produktlinje
50 40 90
(D)
Tilpasse nuværende produkt til overordnede: Sub-segmentering
52 31 83
(E)
Nyt distributions-system
33 26 59

 

For bedre overblik, kan du sætte resultaterne ind i et matrix som dette:

 

Skaberne af denne metode, Bill Liabotis and Donald Baer, understreger modellens fleksibilitet. Du kan tilføje og fjerne elementer, alt efter hvilke behov din virksomhed har.

Relaterede emner

kritiser-mig-det-bliver-jeg-bedre-af_cover
Kritiser mig, det bliver jeg bedre af
skab-jeres-eget-digitale-oekosystem-for-information-netvaerk-og-salg_cover
Skab jeres eget digitale økosystem for information, netværk og salg
cover_servicetransformation
Servicetransformation – Sæt fokus på dine kunders behov med den rette service 
smart_cover
SMART

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt