Salg & vækst

Sådan vælger du den bedste vækstmulighed: Afvejning mellem vækst og risiko

Vækstinitiativer vælges ofte med hjertet, maven eller intuitionen. Men holder den metode ikke længere, så får du her en metode, der lader dig vurdere dine vækstmuligheder i forhold til deres potentiale for at genere indtjening og som samtidig giver dig en realistisk risikovurdering.

Salg & vækst

Bedøm jeres forskellige vækstmuligheder

Jeg tager her udgangspunkt i, at I i virksomheden allerede har identificeret en række potentielle vækstskabende tiltag. I denne første del af modellen, skal du vurdere de forskellige vækstmuligheder i forhold til marked, omsætning og deres potentiale for et overskud.

Vurder hver vækstmulighed forhold til følgende seks elementer:

  • Nuværende markedsefterspørgsel
  • Potentiale for markedsvækst
  • Graden af markeds differentiering
  • Potentiale for at blive markedsledelende
  • Overskudspotentiale
  • Ledelesens passionsniveau

Resultaterne af denne undersøgelse sættes ind i nedenstående tabel og vurderes på en skala fra 1-10. Hvor 1 er det laveste potentiale, 10 højest:

 

VækstmulighedNuværende markeds-efterspørgselPotentiale for markeds-vækstGrad af markeds-differentieringOverskuds-potentialeMarkedsleder-potentialePassionTotal Potentiale
(A)
Geografisk udvidelse i naboregion
45443727
(B)
Geografisk udvidelse i naboby
86342526
(C)
Udvikle en ny produktlinje
986891050
(D)
Tilpasse nuværende produkt til overordnede: Sub-segmentering
99899852
(E)
Nyt distributions-system
68818233

For at undersøge risikoen ved hver af mulighederne vurderer du følgende elementer:

  • Kunder
  • Strategiske og differentierende evner i markedet
  • Produkter.
  • Leverandør og distributions kæder
  • Geografiske markeder
  • Konkurrenter

Indsæt resultaterne i følgende tabel. 1 er høj risiko, 10 lav:

 

VækstmulighedBetjente kunderStrategiske og differentierede evner i markedetProduktLeverandør og distributions­kædeGeografiske markederKonkurrenterTotal risiko
(A)
Geografisk udvidelse i naboregion
67763736
(B)
Geografisk udvidelse i naboby
24521115
(C)
Udvikle en ny produktlinje
92488531
(D)
Tilpasse nuværende produkt til overordnede: Sub-segmentering
57448331
(E)
Nyt distributions-system
35525626

 

Nu samles alle resultater i følgende tabel, som giver et overblik over både marked- og profitpotentiale samt hvor høj risiko de forskelllige muligheder har.

 

VækstmulighedMarked- og profit PotentialeRisikobedømmelseTotal
(A)
Geografisk udvidelse i naboregion
273663
(B)
Geografisk udvidelse i naboby
261541
(C)
Udvikle en ny produktlinje
504090
(D)
Tilpasse nuværende produkt til overordnede: Sub-segmentering
523183
(E)
Nyt distributions-system
332659

 

For bedre overblik, kan du sætte resultaterne ind i et matrix som dette:

 

Skaberne af denne metode, Bill Liabotis and Donald Baer, understreger modellens fleksibilitet. Du kan tilføje og fjerne elementer, alt efter hvilke behov din virksomhed har.

Relaterede emner

cover_servicetransformation
Servicetransformation – Sæt fokus på dine kunders behov med den rette service 
kritiser-mig-det-bliver-jeg-bedre-af_cover
Kritiser mig, det bliver jeg bedre af
hvad-hjerneforskning-kan-laere-dig-om-kundefastholdelse_cover (1)
Hvad hjerneforskningen kan lære dig om kundefastholdelse
skab-jeres-eget-digitale-oekosystem-for-information-netvaerk-og-salg_cover
Skab jeres eget digitale økosystem for information, netværk og salg

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt