Ved at analysere dine kunder i forhold til dine produkter, kan du få et overblik over hvad I sælger til hvem og hvor I tjener jeres penge.
I kan skabe jer et overblik over jeres kunder og produkter ved at opstille kundesegmenter og produkter i følgende skema:
Kunde-segment 1 | Kunde-segment 2 | Kunde-segment 3 | Kunde-segment 4 | Kunde-segment 5 | |
Produktgruppe 1 | Omsætning/indtjening af produkt til segment | Do. | |||
Produktgruppe 2 | Do. | ||||
Produktgruppe 3 | |||||
Produktgruppe 4 | |||||
Produktgruppe 5 |
Kategoriser herefter produkter/segmenter, efter hvordan de har udviklet sig for virksomheden. Dette overblik betyder, at i meget lettere kan prioritere én kundegruppe frem for en anden – og hvad samtidig have et overblik over hvad konsekvenserne bliver.
Lav også en 12345-analyse af kunder og produkter. Analysen viser fordelingen på indtjening i forhold til produktgruppe og giver dig input til, om kunder eller produkter evt. skal saneres. Analysen går ud på at inddele hhv. kunder og produkter i fem grupper. Analysen foretages, så vidt det er muligt, på produktnummer og kundenummer.
Sådan gør du:
Andel af produkter | Andel af indtjening | Andel af antal salg – antal transaktioner | Andel af samlet antal kunder | |
Gruppe 1 | 20% | 65% | 70% | 45% |
Gruppe 2 | 20% | 20% | 15% | 40% |
Gruppe 3 | 20% | 10% | 5% | 5% |
Gruppe 4 | 20% | 8% | 4% | 8% |
Gruppe 5 | 20% | -3% | 6% | 2% |
Kilde: Lars Bo Hansen, Strategi der virker (2013)
Kilde: Lars Bo Hansen, Strategi der virker (2013)
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder