Kultur & adfærd

Taknemmelighed gør dine medarbejdere gladere, dig sundere og dit ægteskab lykkeligere

Det viser sig, at din mor ikke var helt gal på den, da hun i sin tid brugte kræfter på at lære dig at sige ”Tak”. Forskning inden for en lang række områder viser nemlig, at god gammeldags taknemmelighed har en overbevisende positiv effekt på blandt andet dit arbejdsliv, dit parforhold og måske lidt overraskende dit helbred.

Kultur & adfærd

Dine medarbejdere bliver gladere
Et veludført ’tak’ til dine medarbejdere, kan gøre en stor forskel. Ikke nok med at medarbejdere, der føler sig værdsat udviser større jobtilfredshed, er villige til at arbejde flere timer, er bedre til at udvikle positive relationer og aktivt arbejder mod virksomhedens mål: Medarbejdere der føler sig værdsatte, bliver også gladere.

Og glade medarbejdere er det, du skal stræbe efter. Glade mennesker er nemlig mere succesfulde på en lang række områder:

  • Deres ægteskaber er mere lykkelige.
  • De er bedre til at knytte venskaber.
  • De tjener flere penge.
  • De er sundere.
  • Deres arbejdspræstationer er bedre.

Og er man først glad, kommer man ind i en positiv spiral, hvor glæde fører til succes, som fører til glæde, der fører til succes, osv. …

Eller med en forskers ord:

”[…] because happy people experience frequent positive moods, they have a greater likelihood of working actively toward new goals while experiencing those moods.”

Du bliver sundere
Det at sige tak er ikke kun godt for dem, der takkes. Det er også godt, for den der er taknemmelig. Det illustreres bl.a. af et forsøg, hvor en gruppe testpersoner, blev bedt om at holde en taknemmelighedsdagbog. En gang om ugen skulle de notere fem ting, de var taknemmelige for. En anden gruppe skulle nedskrive ting, de var utilfedse med.

Efter ti uger var de taknemmelige i gennemsnit 25 % gladere end de ”gnavne”, angav færre sundhedsproblemer og motionerede i gennemsnit 1,5 timer mere.

Dit ægteskab bliver lykkeligere
Dr. John Gottman fra Washington Universitet har i mange år arbejdet med par og deres ægteskab. Og har gennem årene udarbejdet en metode, som betyder, at han efter at have observeret et pars samtale i få minutter med 90 % nøjagtighed kan forudsige om deres ægteskab holder eller ej. Ifølge dr. Gottman er formlen på et lykkeligt ægteskab, at forholdet mellem negative og positive relationer skal være 1:5. Hver gang man har én negativ oplevelse, skal der 5 positive til at ophæve den.

Og gæt engang hvad en af de ting, du kan gøre for at styrke dit ægteskab, er? Sig tak til din partner.

Gladere, sundere og lykkeligere i tre trin

  1. Før en dagbog, hvor du hver dag nedskriver tre ting, du er taknemmelig for. F.eks. lige før du går i seng eller lige når du er stået op.
  2. Gør det til en daglig vane, at fortælle din ægtefælle, partner, ven, kollega eller medarbejder noget, du sætter pris på ved dem.
  3. Når du børster dine tænder, så kig i spejlet og tænk på noget, der er gået godt for nylig eller noget, du er glad for ved dig selv.

Skab en taknemmelighedkultur

Hvis taknemmelighed er noget, du vil gøre mere ved på din arbejdsplads, kan du arbejde på at skabe en kultur, hvor det at sige tak, er en naturlig del af jeres hverdag. Det kan du gøre ved at:

  1. Hjælpe andre med at udvikle sig. Forskning viser, at 70 % af ansatte føler sig værdsatte i deres job, når de får mulighed for at vokse og udvikle sig. Det kan både være via forfremmelser, men også andre muligheder som uddannelse, nye interessante projekter, deltagelse i ekspertgrupper eller nye ansvarsområder.
  2. Involver dine ansatte. Dine medarbejdere føler sig værdsatte, når de får mulighed for at deltage i beslutningsprocesser, problemløsning og bruger deres evner, til gavn for organisationen. Faktisk viser amerikansk forskning, at helt op til 63 % af ansatte mener, at muligheden for at bruge deres kompetencer er den største kilde til jobtilfredshed.
  3. Støt godt kammeratskab. Et godt forhold mellem kolleger kan føre til større jobtilfredshed, engagement og  bedre præstationer. Dette kan du f.eks. skabe ved at opmuntre til sociale aktiviteter, der ikke har noget med arbejdet at gøre.

Relaterede emner

kritiser-mig-det-bliver-jeg-bedre-af_cover
Kritiser mig, det bliver jeg bedre af
cover_servicetransformation
Servicetransformation – Sæt fokus på dine kunders behov med den rette service 
hvad-hjerneforskning-kan-laere-dig-om-kundefastholdelse_cover (1)
Hvad hjerneforskningen kan lære dig om kundefastholdelse
6-kendetegn-ved-et-succesfuldt-crm-forloeb_cover
6 kendetegn ved et succesfuldt CRM forløb

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt