Kan det virkelig svare sig at ”fail faster”? Mange virksomheder finder ikke deres rigtige vej, før de har bevæget sig ned ad et par forkerte. Ofte er de nødt til at skyde gode projekter og ideer ned, som de ellers har ofret en masse tid og kræfter på. Men faktisk gør disse fejl os klogere på vores forretning og bringer os tættere på succes. Det handler om at fejle meget, fejle hurtigt og komme videre.
Fail faster anvendes ofte som et mantra og et godt råd inden for iværksætteri. ”Måske klarer forretningen sig ikke første gang, men bliv ved med at prøve!”
Det gælder også projektstyring, innovationsprocesser og konceptudvikling. Fail faster betyder, at vi skal fejle hurtigt, lære af det og prøve igen.
Fejl kan i denne sammenhæng betyde rigtig mange ting. Det kan være forretningsplanen, vi taler om. Det kan være et produkt, et nyt koncept, et samarbejde, en marketingkampagne, en rekruttering eller sågar hele virksomheden!
Uanset emnet er essensen dog, at du hele tiden udvikler dig. Visse elementer i produktet, ydelsen eller virksomheden vil overleve, andre vil ikke. Ved at fejle hurtigt kan du på kort tid identificere de uholdbare ideer, pakke dem væk og bevæge dig videre til dem, der er holdbare.
Du kan forberede dit nye produkt ved at analysere markedet, tale med interessenter, arrangere fokusgrupper og tale med salg og marketing, inden du udvikler det. Eller du kan anvende fail faster-filosofien og simpelthen bare udvikle produktet og lancere det.
Hvis det ikke matcher intentionen og behovet, så trækker du det tilbage og prøver noget andet. I det mindste spilder du ikke mere tid og kræfter på den fejlslagne idé.
Eller forestil dig, at din nye salgsmedarbejder ikke leverer varen. Du har været tålmodig, men intet sker. Skal han have en chance mere? Skal han coaches eller videreuddannes? Alternativt kan du indse, at ansættelsen måske ikke var den rigtige og at du skal ”fail fast” og komme videre til en kandidat, der kan opfylde din virksomheds behov.
Fail faster er en filosofi, der gælder inden for mange områder af vores forretning. Mange – både virksomheder og kunder – har nemlig ikke råd til at vente i lang tid på et nyt koncept, som måske ikke engang virker eller slår til. Med fail faster kan virksomheder hurtigere afprøve, justere og kassere produkter eller løsninger.
Det er en modig fremgangsmåde, da man søsætter noget, som måske ikke er noget værd. Til gengæld er det den hurtigste måde at finde problemer i sine løsninger, som dermed hurtigere kan nå sin færdige form.
Processen for både disruptive innovation og fail fast indbyder til, at du udforsker i stedet for at udnytte. Det gælder om at holde et højt tempo fra idé til eksekvering og med masser af risikovillighed. Det er helt okay at lave masser af fejl, bare du gør det hurtigt. Essensen af både disruptive innovation og fail fast er altså dit mindset.
Væk med lineær tænkning gennem processen. I stedet skal alle faser ordnes på én gang: Idé, udvikling, finansiering, marketing, salg osv. Du skal kaste dig ud i det uden frygt, men med masser af nysgerrighed og lyst til at lære af din erfaring.
Se evt. vores videoer med Henrik Sonnenberg og Jonathan Løw, hvor de taler om disruptive innovation som fænomen og proces.
Fail faster er efterhånden et standard-råd til iværksættere. ”Det gør ikke noget, at I snubler henad vejen. Det er godt, når I finder ud af, at noget ikke virker, og bare kommer videre!”
Global innovationschef for PwC, Rob Shelton, fremhæver i imidlertid i denne artikel for Business Insider, at selvom det er den rigtige idé, så er det i højeste grad den forkerte attitude!
Han henviser til en undersøgelse, PwC har lavet om hvad, der kendetegner innovative virksomheder, og det viser sig, at en af de vigtigste faktorer er en formaliseret innovationsproces samt evnen til hurtigt at teste nye ideer og skrotte de fejlslagende. Men det er vigtigt, hævder Shelton, ikke at forveksle det med at fejle!
I stedet handler processen om at have en hypotese, som man så efterprøver. Hvis resultatet ikke matcher hypotesen, så er der ikke tale om en fejl. I stedet sidder man tilbage med data. Hvis resultatet derimod matcher, så sidder man med en opdagelse.
At fokusere på data og opdagelse i stedet for at fejle kan give virksomheden et stærkere mindset, som er robust nok til at tage mislykkede projekter som værdifuld læring og hurtigt genoptage jagten på det rigtige.
Med udgangspunkt i designtænkning har de succesrige Silicon Valley iværksættere, Bill Burnett og Dave Evans, skrevet bogen Designing your Life (2016). Heri fremhæver de, hvordan produktdesign er fyldt med fejl, problemer og overraskelser. Midlerne er ofte sparsomme, men til gengæld er målet altafgørende. Et positivt mindset er derfor vigtigt for helhedsbilledet.
Problemer, der ikke kan løses, skal simpelthen skubbes væk. Det er kun det konstruktive og positive fokus, der tæller. Ved at navigere efter målet og hurtigt udvikle det bedste produkt, du kan lige nu, er du i stand til hurtigt at få sendt noget afsted, som derefter kan testes, laves om og relanceres.
Det vigtige er nemlig sejren i at få et hurtigt resultat. Det skaber motivation og giver uundværlig erfaring. Der er ingen fejl. Ingen sejrer. Kun problemstillinger og læring.
Burnett og Evans anbefaler, at du i idefasen starter med at identificere dit mål / din drøm for produktet og herefter noterer, hvordan du forestiller dig, at processen vil se ud. For hvert punkt i processen markerer du det forventede engagement og energiniveau.
På den måde får du en fornemmelse af, hvilke områder der virker ligetil, og hvilke områder der måske trækker ideen ned. Det giver din idé / din drøm et mere realistisk billede, da både kvaliteter og udfordringer fremhæves.
Under selve processen for dit projekt laver du et skema, der indeholder alle de fejl, din prototype viser, samt hvorvidt der egentlig er tale om en fejl, en udfordring eller en udviklingsmulighed. På den måde får du visualiseret, hvordan dine fejl i virkeligheden ofte er ny indsigt samt hvordan problemer er muligheder. Herefter kan du justere og relancere en ny version af produktet. Fail faster, og så hurtigt videre!
Designtænkning opfordrer dig til at producere en hurtig prototype, som så kan modificeres. Pretotyping er derimod stadiet mellem en abstrakt idé og en konkret og funktionel prototype. Pretotyping er et meget effektivt værktøj til at udleve fail faster konceptet.
Ordet er er sammensmeltning af ordene ”pretending” og ”prototype” og betyder altså, at du lader som om, du har en prototype. Dette gøres ved hjælp af små, billige eksperimenter, som enten be- eller afkræfter din idés gangbarhed. Eksperimenterne efterligner den kerneydelser, der ligger i din idé til et produkt, ydelse osv.
Pretotyping er et værktøj, der lader dig øge hastigheden på innovation og produktudvikling, samtidig med at du sparer ressourcer. Du kan læse mere om 6 forskellige pretotyping-teknikker, samt hvordan du rent praktisk gør, i vores artikel: Hvad er pretotyping?
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder