Kultur & adfærd

Generation Z: Nye medarbejdere, nye udfordringer og nye muligheder

Generation Z er samfundets første rigtige digitale indfødte, da de fleste af dem slet ikke kan erindre tiden før internettet, computere og mobiltelefoner. Dette giver dem en unik forståelse for digitale værktøjer samt en evne til hurtigt at omstille sig. De er guld værd for virksomheder, hvis vi altså ved, hvordan vi skal integrere dem.

Kultur & adfærd

I LederIndsigts tema Generationsledelse beskriver Soulaima Gourani mange af de problemstillinger, der opstår, når vi har mange generationer samlet på arbejdsmarkedet på samme tid, og hun kommer med gode tips til, hvordan du kan forberede din virksomhed ved at integrere de unge generationer. I denne artikel ser vi nærmere på disse unge generationer, for det er nemlig ikke helt ligegyldigt, om vi har med Generation Y eller Generation Z at gøre.

 

Generationerne på arbejdsmarkedet:

  • Babyboomere er de store årgange efter 2. Verdenskrig. Mange af dem er nu omkring pensionsalderen
  • Generation X var unge i starten af 1990’erne og beskrives ofte som en generation uden retning og mål. De er nu midt i trediverne til midt i halvtredserne, og mange er ledere.
  • Generation Y er zappergenerationen og var centrum for familiens fokus. De er fra omkring 1980 til midten af halvfemserne og er i dag mellem midt tyverne og midt trediverne.
  • Generation Z er født midt i halvfemserne og er typisk teenagere eller maks i midt tyverne

Generation Z er knap ældre end teenagere lige nu, men snart rammer de arbejdsmarkedet med et brag, som Generation Y allerede har gjort. Men for dem er verden som teenager helt anderledes, end den var for Generation Y for ti år siden. Tænk bare på, hvor hurtigt alting går – især teknologisk. Generation Y kan huske terroangrebene d. 11. september og finanskrisen, det kan Z’erne ikke. Deres verden er en anden trods de få års aldersforskel.

 

En typisk Z’er

Center for Fremtidsforskning, fremforsk, beskriver Z’erne som en generation med fokus på succes og selvrealisering. De er identitetsprojekter i konkurrence med sig selv og hinanden.

 

Generation Z er vokset op i et rigere samfund end de forgående generationer og stiller derfor større krav både til sig selv, deres arbejdsplads og samfundet. Opvæksten i halvfemserne har været tryg og fuld af optimisme, og der har derfor været rig mulighed for, at familier har brugt deres energi på at skabe de bedste betingelser for børnene.

 

De er vandt til støtte, dialog og medbestemmelse, hvilket har affødt fænomener som ”trofæbørn” og ”curlingbørn”. De er højt uddannede og lærenemme.

 

Mange fra denne generation har set YouTube videoer på engelsk eller spillet online spil med engelsktalende jævnaldrene, lige siden de var små. Ofte før de overhovedet havde engelsk i skolen. Geografi og sprog er altså ikke en grænse for Z’erne, og de er lynhurtige til at lære på egen hånd.

 

De har penge og er allerede erfarne forbrugere, som er langt sværere at snyde, end de foregående generationer har været. Deres kommunikationsvaner gør i den forbindelse, at gode og dårlige oplevelser – f.eks. med en service eller en virksomhed – straks spredes i deres store netværk. Denne deling af oplevelser skal man også huske, når man ansætter en Z’er.

 

Generation Z i virksomheden

De er en generation, som er vandt til at have indflydelse hos forældre og i hjemmet. Deres skolegang har været præget af fokus på talent og den enkeltes udvikling fremfor kollektivet. De stiller derfor krav om, at en arbejdsgiver tilbyder konstant feedback og mulighed for at avancere på arbejdspladsen. Det betyder ikke, at de vil være i centrum, men de vil have opmærksomhed.

 

De er opvokset med at se på sig selv og egne muligheder og samtidig anse forskellighed som noget positivt og konstruktivt.Generation Z stiller høje krav til deres arbejdsplads, som skal gøre mere for at tilpasse sig Z’erne end omvendt. De er ikke mere loyale, end at de sagtens kan finde en konkurrent, der er mere villig til at tilpasse sig, end du er. Og det er der mange, der vil.

 

Venner og netværk er i den forbindelse altafgørende, og ofte er netværket meget stort. Generation Z bruger meget energi på at vedligeholde (og udvide) det og kan derfor på kort tid aktivere og mobilisere en stor kontaktflade, hvilket kan være en enorm resource for en arbejdsplads.

Generation Z kort fortalt: 

  • Altid en smartphone ved/i hånden. Hvis telefonen skal blive hjemme eller i skuffen på jeres arbejdsplads, så finder den unge medarbejder et andet arbejde.
  • Ingen grænse mellem det ”almindelige” og det digitale liv.
  • Adfærd og bedrifter kræver opmærksomhed og anerkendelse af andre. Især på sociale medier og i skolen.
  • Er vant til og forventer at al respons falder lynhurtigt. Også fra chefen.
  • For mange regler er en udfordring.
  • Stort fokus på egen identitet – også på arbejdspladsen.

 

Hvordan man leder en Z’er

Kultursociolog og trendrådgiver, Emilia Van Hauen, fremhæver i denne artikel, at Generation Z ikke har nogen ambition om at være på den samme arbejdsplads hele livet. Tilværelsen skal hele tiden være dynamisk, og flere og flere generation Z-ansættelser vil være som frie agenter, konsulenter eller projektansættelser. Typisk vil man som leder for denne generation kunne forvente følgende:

 

  1. Z’erne er ikke passive, men i høj grad medskabere – især digitalt. De er fortrolige med at lave videoer, tage billeder, redigere eller ligefrem selv udvikle en eller anden digital løsning. Virkeligheden sameksisterer med smartphonen, computeren, tabletten mm., uden at virkeligheden nødvendigvis har størst betydning.
  2. Mobiltelefonen er ligeså uundværlig som tøj på kroppen. Muligheden for kontakt og interaktion skal være konstant.
  3. Z’erne er vant til, at alt er tilgængeligt hvor som helst og når som helst. Salg, information og kommunikation skal altså være at finde på mobilen, hvis ikke Generation Z skal hægtes af.
  4. De suger konstant information til sig, men mister også hurtigt interessen.
  5. De multitasker hele tiden og ofte med mobilen i den ene hånd. På arbejdspladsen betyder det, at inspiration samles alle steder fra, hele tiden. Så selvom de evt. sidder på sociale medier i arbejdstiden, er det ikke ensbetydende med, at de ikke arbejder.
  6. Generation Z kan finde potentiale, opgaver, kunder og ideer overalt.
  7. Z’erne er ikke indforstået med hierakier på samme måde som tidligere generationer, og rollen som leder vil derfor antage en form, som er mere inspirerende end ledende.
  8. Z’erne er meget selvledende og har mere brug for feedback og muligheder end styring. De drives af lyst, interesse og tillid.
  9. De er intense, men også flygtige, så arbejdspladsen er nødt til at lade netop lyst, interesse og initiativ være et fundament for medarbejderne. Tilliden og formålet bliver den lim, der binder disse medarbejdere sammen om deres opgaver. Og som leder er du kun noget i Z’ernes øjne, hvis du bidrager til denne slags fællesskab.

 


Van Hauen råder derfor ledere til:

  • At lave organisationen flydende. Fokusere på lyst, interesse, initiativ og inklusion. Det skal være tillid fremfor systemer og regler, der holder organisationen sammen.
  • At huske, at Z’ere er selvbevidste, selvforsørgende, innovative og målorienterede. De er pragmatiske, men idealistiske nok til gerne at ville gøre en forskel. Virksomhedens ”gode historie” er derfor vigtig for generation.
  • At huske, at for Z’ere er hvem, man er, vigtigere end hvad, man er. Det handler om at bidrage med en merværdi. Både i form af hvad de kan producere og hvilke oplevelser de kan formidle.
  • At udnytte, at Z’ere kan drive innovation og har iværksætteri i blodet, ikke mindst fordi de dagligt kan se iværksættere og ideer blive til succes på de sociale medier.
  • At give Z’erne frihed og plads til at være med til at forme organisationens indhold, vision og mision. Sågar også produktet. De er vant til ansvaret og trives med initiativ og kreativitet.
  • At skabe trygge rammer med feedback og anerkendelse. Lad konkurrence ske på gruppeniveau og lad være med at måle på deres individuelle præstationer.

 

 

Læs også Soulaima Gourainis tema om Generationsledelse.

Se vores videoer, hvor Solaima Gourani taler om tendenser for Generation Y og Z, og hvordan man leder flere generationer i samme virksomhed.

Generationsledelse (1/6) – Hvordan håndterer du som leder fem generationer på én gang?

Se også vores videoer med Søren Krogh Nielsen, hvor han viser, hvordan ny teknologi gør det nemmere og mere effektivt at samarbejde flere generationer sammen og over afstande.

New ways of Working (1/3) – Baggrund for New Ways of Working – 4 generationer på arbejdsmarkedet

Relaterede emner

smart_cover
SMART
kundefastholdelse-10-strategier-du-kan-implementere-nu_cover (1)
Kundefastholdelse: 10 strategier du kan implementere nu 
market-mapping
Market mapping
tips-til-kold-canvas_cover
Tips til dig, der skal i gang med kold kanvas

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt