Generation Z er samfundets første rigtige digitale indfødte, da de fleste af dem slet ikke kan erindre tiden før internettet, computere og mobiltelefoner. Dette giver dem en unik forståelse for digitale værktøjer samt en evne til hurtigt at omstille sig. De er guld værd for virksomheder, hvis vi altså ved, hvordan vi skal integrere dem.
I LederIndsigts tema Generationsledelse beskriver Soulaima Gourani mange af de problemstillinger, der opstår, når vi har mange generationer samlet på arbejdsmarkedet på samme tid, og hun kommer med gode tips til, hvordan du kan forberede din virksomhed ved at integrere de unge generationer. I denne artikel ser vi nærmere på disse unge generationer, for det er nemlig ikke helt ligegyldigt, om vi har med Generation Y eller Generation Z at gøre.
Generationerne på arbejdsmarkedet:
Generation Z er knap ældre end teenagere lige nu, men snart rammer de arbejdsmarkedet med et brag, som Generation Y allerede har gjort. Men for dem er verden som teenager helt anderledes, end den var for Generation Y for ti år siden. Tænk bare på, hvor hurtigt alting går – især teknologisk. Generation Y kan huske terroangrebene d. 11. september og finanskrisen, det kan Z’erne ikke. Deres verden er en anden trods de få års aldersforskel.
Center for Fremtidsforskning, fremforsk, beskriver Z’erne som en generation med fokus på succes og selvrealisering. De er identitetsprojekter i konkurrence med sig selv og hinanden.
Generation Z er vokset op i et rigere samfund end de forgående generationer og stiller derfor større krav både til sig selv, deres arbejdsplads og samfundet. Opvæksten i halvfemserne har været tryg og fuld af optimisme, og der har derfor været rig mulighed for, at familier har brugt deres energi på at skabe de bedste betingelser for børnene.
De er vandt til støtte, dialog og medbestemmelse, hvilket har affødt fænomener som ”trofæbørn” og ”curlingbørn”. De er højt uddannede og lærenemme.
Mange fra denne generation har set YouTube videoer på engelsk eller spillet online spil med engelsktalende jævnaldrene, lige siden de var små. Ofte før de overhovedet havde engelsk i skolen. Geografi og sprog er altså ikke en grænse for Z’erne, og de er lynhurtige til at lære på egen hånd.
De har penge og er allerede erfarne forbrugere, som er langt sværere at snyde, end de foregående generationer har været. Deres kommunikationsvaner gør i den forbindelse, at gode og dårlige oplevelser – f.eks. med en service eller en virksomhed – straks spredes i deres store netværk. Denne deling af oplevelser skal man også huske, når man ansætter en Z’er.
De er en generation, som er vandt til at have indflydelse hos forældre og i hjemmet. Deres skolegang har været præget af fokus på talent og den enkeltes udvikling fremfor kollektivet. De stiller derfor krav om, at en arbejdsgiver tilbyder konstant feedback og mulighed for at avancere på arbejdspladsen. Det betyder ikke, at de vil være i centrum, men de vil have opmærksomhed.
De er opvokset med at se på sig selv og egne muligheder og samtidig anse forskellighed som noget positivt og konstruktivt.Generation Z stiller høje krav til deres arbejdsplads, som skal gøre mere for at tilpasse sig Z’erne end omvendt. De er ikke mere loyale, end at de sagtens kan finde en konkurrent, der er mere villig til at tilpasse sig, end du er. Og det er der mange, der vil.
Venner og netværk er i den forbindelse altafgørende, og ofte er netværket meget stort. Generation Z bruger meget energi på at vedligeholde (og udvide) det og kan derfor på kort tid aktivere og mobilisere en stor kontaktflade, hvilket kan være en enorm resource for en arbejdsplads.
Generation Z kort fortalt:
Kultursociolog og trendrådgiver, Emilia Van Hauen, fremhæver i denne artikel, at Generation Z ikke har nogen ambition om at være på den samme arbejdsplads hele livet. Tilværelsen skal hele tiden være dynamisk, og flere og flere generation Z-ansættelser vil være som frie agenter, konsulenter eller projektansættelser. Typisk vil man som leder for denne generation kunne forvente følgende:
Van Hauen råder derfor ledere til:
Læs også Soulaima Gourainis tema om Generationsledelse.
Se vores videoer, hvor Solaima Gourani taler om tendenser for Generation Y og Z, og hvordan man leder flere generationer i samme virksomhed.
Generationsledelse (1/6) – Hvordan håndterer du som leder fem generationer på én gang?
Se også vores videoer med Søren Krogh Nielsen, hvor han viser, hvordan ny teknologi gør det nemmere og mere effektivt at samarbejde flere generationer sammen og over afstande.
New ways of Working (1/3) – Baggrund for New Ways of Working – 4 generationer på arbejdsmarkedet
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder