Salg og vækst

Identificer dit marked

Hvis du vil opnå succes på eksportmarkedet, skal du først identificere det marked, der er mest profitabelt for netop dine produkter eller services. Uden vejledning og hjælp kan dette være en meget tidskrævende og dyr proces – især for mindre virksomheder.

Salg og vækst

Markedsanalyse i 3 trin

1. Trin: Identificer potentielle markeder

  • Find ud af hvilke lande, der importerer produkter, der ligner dit. På Eksportrådets hjemmeside kan små og mellemstore virksomheder bl.a.  købe en skræddersyet markedsanalyse. Desuden kan  du finde gratis publikationer, rapporter, analyser mm.,
  • Gennemgå grundigt de tilgængelige markedsanalyser for at klarlægge markedets åbenhed, skatter og afgifter, distributionskanaler mm.
  • Identificer 5-10 store markeder, hvor salget af dine produkter er stigende. Analyser de seneste tre til fem år for at se på voksende og faldende markeder.
  • Identificer nogle små, men voksende markeder, hvor der er færre konkurrenter.
  • Udvælg tre til fem af de mest lovende markeder til yderligere vurdering.

2. trin: Vurdering af de udvalgte markeder

  • Undersøg forbrug og fremstilling af konkurrerende produkter, så vel som generelle demografiske og økonomiske trends i det udvalgte land.
  • Fastslå, hvem dine konkurrenter er, og hvordan deres produkter anvendes i markedet. Overvej hvem slutbrugerne er, hvordan varer distribueres, kulturelle særheder og forretningsmetoder.
  • Find ud af, om der er nogle handelsbarrierer. Det kan du se her på Udenrigsministeriets hjemmeside.
  • Find ud af, om dit produkt kan konkurrere på prisen, efter du har medregnet pakning, forsendelse, marketing, kommissioner, skatter og afgifter mm.

3. trin: Konkluder

Hvis det er første gang, dit firma skal eksportere, er det fornuftigt blot at udvælge 1-3 markeder.

Når du har fundet dit optimale marked, kan du begynde at gøre dit produkt klar til eksport.

Tips

 

  • Grundig markedsanalyse er nøglen til succes. En forståelse af dine eksportmarkeder giver dig vigtige informationer om, hvor du skal lægge dine kræfter.
  • Vælg ikke for mange markeder. For de fleste mindre virksomheder er tre udenlandske markeder mere end rigeligt. Det kan være en god idé først at afprøve ét marked og derefter flere, efterhånden som du bliver mere erfaren.
  • Der kan være god økonomi i at fokusere på klynger af lande eller områder, der deler sprog og kultur.

Relaterede emner

skab-jeres-eget-digitale-oekosystem-for-information-netvaerk-og-salg_cover
Skab jeres eget digitale økosystem for information, netværk og salg
saadan-finder-du-din-forhandlingsstil_cover
Sådan finder du din forhandlingsstil 
saadan-interviewer-du-din-kunde_tre-simple-trin_cover
Sådan interviewer du din kunde. Tre simple trin 
hvad-hjerneforskning-kan-laere-dig-om-kundefastholdelse_cover (1)
Hvad hjerneforskningen kan lære dig om kundefastholdelse

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt