Salg & vækst

Skab vedvarende vækst med den rigtige strategi og en effektiv infrastruktur

Hvis du nogensinde har været del af en virksomhed med ambitioner om at vokse sig større, har du sandsynligvis også oplevet, at det med at skabe og ikke mindst vedligeholde vækst sjældent er en dans på roser.

Ifølge Bill Liabotis, der er forfatter til denne artikel er der to hovedårsager, (der hver består af en række punkter) til at vækst er så svært.

  1. Virksomheder formår ikke at udnytte de muligheder, der er i og omkring virksomheden og dens nuværende kunder.
  2. Virksomhedens infrastruktur understøtter ikke eksekvering.

Langt de fleste virksomheder starter deres væksteventyr med at identificere en vækstmulighed og lægge en strategi for, hvordan den kan udnyttes.

Men ifølge Liabotis, så hæmmer det i høj grad din chance for succes, hvis ikke I samtidig har en infrastruktur i virksomheden, der understøtter væksten med en effektiv eksekveringskultur.

For at få succes med vækst, fortæller Liabotis, at du skal opbygge et system i din virksomhed, der består af tre vækststrategier og tre vigtige indsatsområder, der sikrer succesfuld eksekvering.

Salg & vækst

De tre vækststrategier

Som sagt kaster en del virksomheder sig ud i væksteventyr baseret på én vækstmulighed. Denne taktik mindsker ifølge forfatteren chancen for din vækststrategis succes, for måske går du glip af lavthængende frugt!

Det du i stedet bør gøre, er, at overveje de forskellige muligheder virksomheden har for at opnå vækst. Liabotis nævner disse tre områder:

  1. Vækst i kerneforretningen
    Overvej hvordan det går med kerneforretningen. Identificer trends og spørg dig selv, hvor det går godt/skidt, og er der områder hvor I derfor kan udvide eller bør begrænse? Det handler her om at se på jeres nuværende forretning med nye øjne. Inddrag gerne eksterne interessenter, f.eks. loyale så vel som mindre loyale kunder.
  2. Udvid ved at underinddele kundesegmenter
    Dvs. se på dine kunder med nye øjne. Måske findes der uudnyttet salgspotentiale blandt jeres eksisterende kunder, eller kunder med nye behov og købsmønstre. Udvikl nye value propositions til de nye under-segmenter.  Måske giver det mening for jer at satse på ”low-end” kunder?
  3. Udvid til relaterede/nærliggende ”områder”
    Her handler det om at udnytte strategisk viden, I allerede har, til at drage fordel af muligheder i tætknyttede markeder. Dette er særligt en god strategi, hvis kerneforretningen er ved at nå sit fulde potentiale, eller hvis udsigterne til vækst her er begrænset.Du kan f.eks. starte med at snakke med dine nuværende kunder, og undersøge om der er muligheder for at udnytte alternative kanaler, nye produkter eller services, eller måske endda joint ventures. Husk at være opmærksom på, hvor store og hvor mange forskelle der er mellem kerneforretningen og din ”spin-off”. For store forskelle kan være meget drænende for virksomheden.

En effektiv eksekveringskultur

Som sagt, er det ikke nok at identificere den rigtige vækstmulighed, hvis man ikke formår at handle på den. Derfor bør din virksomhed have et system, der sikrer, at der rent faktisk bliver eksekveret på de nye muligheder.

Liabotis identificerer disse tre vigtige områder:

  1. Organisationen skal have strategiske og kundeorienterede kompetencer
    F.eks. kunne en organisationens kompetence være en evne til succesfuldt at udvide på et nyt marked, at skabe fantastiske nye produkter, der appellerer til kunder, eller at yde en fænomenal kundeservice. For at finde ud af, hvad din virksomheds kernekompetence(r) er, følg da disse guidelines: Kompetencen bør være:

    1. Meget synlig for centrale personer i kundeorganisationen og give fænomenal værdi.
    2. Svær for potentielle konkurrenter at kopiere.

    For at kunne yde god kundeservice, er det ifølge forfatterne nødvendigt at nedbryde virksomhedens forskellige siloer, så der er et ”uafbrudt” flow af kommunikation gennem virksomheden.

  2. Et effektivt performance management system og scorecard.
    Dette følger den gamle sandhed; hvad der bliver målt bliver gjort. Derfor er det selvfølgelig også vigtigt, at I opstiller mål og delmål, der understøtter de strategisk mål I har.Spørg jer selv, hvad der skal måles på og hvorfor. (Læs mere om målopstilling og KPI’er her)
  3. Udvikling af virksomhedens ledelse og ledere.
    Uden klar og tydelig retning når virksomheden ingen steder hen, derfor er det essentielt, at I løbende uddanner og udvikler virksomhedens ledere. Både de formelle og uformelle. Understøt dine leder til at hjælpe medarbejdere med at få svar på spørgsmål som:

    • Hvorfor er det vigtigt, at virksomheden vedbliver at være konkurrencedygtig?
    • Hvorfor siloer svækker organisationens tilpasningsevne? Osv.

Relaterede emner

saadan-interviewer-du-din-kunde_tre-simple-trin_cover
Sådan interviewer du din kunde. Tre simple trin 
nps-ville-dine-kunder-anbefale-din-virksomhed-til-en-ven_cover
NPS®: Ville dine kunder anbefale din virksomhed til en ven? 
hvad-hjerneforskning-kan-laere-dig-om-kundefastholdelse_cover (1)
Hvad hjerneforskningen kan lære dig om kundefastholdelse
smart_cover
SMART

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt