Ledelse

Stresshåndtering

Det er nødvendigt med en effektiv stressforebyggelse i enhver virksomhed, og gør du som leder en daglig indsats, er I godt på vej til en stressfri hverdag. 

 

Af Lisbeth Fruensgaard

Ledelse

”Den helstøbte leder”

Hvis du som leder mangler gode personlige lederegenskaber, opstår der meget nemt stress på arbejdspladsen. Konceptet ”Den helstøbte leder” giver nogle gode bud på, hvordan du kan udvikle dine personlige lederegenskaber og dermed forebygge stress. Du skal være opmærksom på dit eget stressniveau og dine medarbejderes stressniveau. De to påvirker hinanden i høj grad.

Ubalance giver manglende overskud

Stressniveauet stiger, når der ikke er overensstemmelse mellem de krav du stiller til dig selv, de krav andre stiller til dig og de resurser, du har til rådighed. Denne ubalance giver manglende overskud og overblik, og det gør, at du sender tydelige stresssignaler. Og det smitter af på medarbejderne.

Du skal derfor være bevidst om de signaler, du sender til dine medarbejdere, dine kunder og andre omkring dig. Der kan være mange signaler på, at du er stresset:

  • Taler du for hurtigt? Du signalerer, at samtalen skal overstås, og at du er på vej til noget andet, der er mere vigtigt.
  • Tænk over dit kropssprog, når du taler med andre. Er du nærværende? Eller flakker dit blik, og er du allerede på vej ud af døren igen?
  • Tænk over din adfærd på møder. Kommer du altid for sent? Sidder du uroligt på stolen, vipper med foden, eller trommer med kuglepennen i bordet? Er din mobil slukket, eller ligger den og brummer forstyrrende et sted? Gemmer du dig bag din PC og tjekker mails? Alt dette signalerer, at du er uopmærksom, og at du har andre og vigtigere ting at tænke på.

Bekæmp dine stresssignaler

Sådan et møde skitseret her over er spild af tid. Som leder kan du ændre mødekulturen i din virksomhed ved at være nærværende. Skær alle de forstyrrende elementer væk, og ret fokus på det, der sker i øjeblikket.

Du kan med fordel skabe åndehuller i hverdagen, hvor du signalerer, at folk kan komme til dig. Du skal være åben og ikke begravet bag bunkerne. Det giver dine medarbejdere lyst til at komme og tale med dig uden at de føler de forstyrrer dig.

Spis frokost sammen med kollegerne frem for at sluge den bag PC’en. Du signalerer at du interesserer dig for medarbejderne, og at du også har lyst til at dele weekendendens oplevelser.

Måden du reagerer på har indflydelse på, hvor hurtigt medarbejderen bliver raskmeldt …

Er du leder for en stressramt medarbejder?

Hvis en af dine medarbejdere er sygemeldt med stress, er det vigtigt at du; accepterer, forstår og er tålmodig. Måden du reagerer på har nemlig indflydelse på, hvor hurtigt medarbejderen bliver raskmeldt og kan genoptage jobbet.

Tre gyldne regler

Accept er vigtigt, og det gavner ikke situationen hvis du ærgrer dig over det der er sket. Du skal agere og finde en løsning på fordeling af medarbejderens arbejdsopgaver. De skal prioriteres og de må ikke overbelaste de andre medarbejdere.

Forståelse er en vigtig del af den stressramtes helbredelse. Du skal være åben og lytte og tilbyde medarbejderen professionel hjælp til at komme igennem sin stress. Det er også vigtigt at du fortæller medarbejderen at jobbet venter på ham, så han ikke går og bekymrer sig over det. Han skal vide, at han har al den tid til at komme sig, som han har brug for.

Tålmodighed er en dyd, som man siger, og det er en nødvendighed. Det tager tid at komme sig over stress, og medarbejderen skal have plads og ingen bliver hurtigere raske af at lederen står og venter utålmodigt.

Når du bruger disse tre gyldne regler, vil du opleve et langt bedre forløb for dig selv, dine medarbejdere og ikke mindst for den stressramte.

Se flere tips til stresshåndtering i mine videoer her. Du kan bl.a. få indblik i, hvordan du får det bedste frem i dine medarbejdere, og hvordan du,  via nærværende ledelse, effektivt forebygger stress både nu og fremover.

Relateret materiale

de-fire-ledelsesfelter_cover
De fire ledelsesfelter
de-bedste-ledere-er-kedelige_cover
De bedste ledere er kedelige
cover_kriseledelse
Hvad er kriseledelse?
distanceledelse-saadan-holder-du-dine-medarbejdere-glade_cover
Distanceledelse: Sådan holder du dine medarbejdere glade

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt