Streamlining – LEAN

The 8 types of waste

Spild kaldes på japansk ”muda” og omfatter alle aktiviteter og processer, der ikke skaber værdi for kunden, og derfor skal elimineres eller minimeres.

Streamlining - LEAN

Liste over de 8 spildtyper med eksempler fra administration og produktion

De 8 spildtyper i administration

  1. Overproduction. Opgaver udføres for tidligt eller for hurtigt i forhold til andre afdelinger eller kunder.
  2. Transportation. Unødvendig transport af data, informationer, sager osv. imellem processer og afdelinger. Unødvendige ansvarsskift.
  3. Waiting time. Medarbejdere, der venter på information, en underskrift/godkendelse, kolleger i forbindelse med møder og lignende.
  4. Over-processing. Opgaver, der forædles ud over kundens behov. Unødvendige møder, emails, detaljer, informationer og oversigter.
  5. Warehouse. Opgaver, der ligger stille i en mailbox, på et skrivebord eller imellem afdelinger og som ikke får tilført værdi.
  6. Errors and return runs. Sortering, rettelser, fejl eller returløb i forbindelse med en opgave.
  7. Movements and search. Unødvendig søgen (efter papirer, filer, emails) og uhensigtsmæssige bevægelser i forbindelse med en opgave.
  8. Unexploited knowledge. Mangel på udnyttelse af medarbejdernes viden, forslag og kompetencer.

De 8 spildtyper i produktion

  1. Overproduction. Opgaver udføres for tidligt eller for hurtigt i forhold til andre afdelinger eller kunder.
  2. Transportation. Unødvendig transport af information, emner og medarbejdere mellem processer.
  3. Waiting time. Medarbejdere eller emner der venter en arbejdsgang afsluttes eller venter på information og lignende.
  4. Over-processing. Varer og services, der forædles ud over kundens ønsker og behov. F.eks tollerencer og overflader på emner, emballage mm.
  5. Warehouse. Rå-, mellem- og færdigvarer, der ligger stille, og som ikke får tilført værdi.
  6. Errors and return runs. Sortering, rettelser, fejl eller returløb i forbindelse med en opgave.
  7. Movements and search. Unødvendig søgen (efter værktøj, emner, papir mm.) og uhensigtsmæssige bevægelser, stræk og løft i forbindelse med en opgave.
  8. Unexploited knowledge. Mangel på udnyttelse af medarbejdernes viden, forslag og kompetencer.

Related topics

styrkebaseret-lean_cover
Strength-based Lean
saadan-uddelegerer-du-din-indbakke_cover (1)
How to delegate your inbox
derfor-fejler-lean_cover
That's why Lean fails
business-process-mapping_cover
Business Process mapping

Get a free check

Fill out the form to book a 30-60 minute session. 

We will respond within 24 hours

book a lecture

Contact us today and hear about your options

Thank you very much

We have received your inquiry and will get back to you as soon as possible